بهترین کفپوش برای اتاق کودک شما چیست؟

آشپزخانه نه! اتاق کودک شما قلب خانه‌ی شماست. دکوراسیون اتاق کودک بسیار مهم است و میزان توجه شما را به فرزند دلبندتان نشان می‌دهد. امّا در این دکوراسیون بهترین نوع کفپوش اتاق کودک چیست؟ بعضی از والدین پارکت را به‌عنوان پوشش کف اتاق کودک خود انتخاب کرده‌اند. بعضی دیگر هم پارکت لمینت و یا کفپوش‌های سنتی فرش و موکت را ترجیح داده‌اند.

نکته‌ی مهم این است که انتخاب کفپوش نامناسب برای اتاق کودک می‌تواند سلامت فرزندانتان را به خطر بیندازد؛ بنابراین باید با وسواس و توجّه بیشتری در این مورد تصمیم بگیرید. برای تصمیم‌گیری بهتر در انتخاب کفپوش اتاق کودک خود پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

اهمیت کفپوش اتاق کودک

هیچ اتاقی در خانه از دست بچه‌ها در امان نیست. از زمانی که کودک شما شروع به حرکت می‌کند، با انرژی‌ای تمام‌نشدنی (مثل انرژی هسته‌ای!) به دنبال کشف گوشه‌گوشه‌ی خانه‌ی خود خواهد بود. این سفر اکتشافی کودکان بر روی پوشش کف اتاق خود و بعدها سایر اتاق‌ها اتفاق می‌افتد؛ پس حواس خود را جمع کنید که چه نوع پوششی را برای کف اتاق کودکان خود انتخاب می‌کنید.

اهمیت کفپوش اتاق کودک

مهم‌ترین اولویت هر پدر و مادری در خانه ایمن نگه‌داشتن کودک است. بعضی از پوشش‌های کف موجود در بازار به‌خصوص پوشش‌هایی که از مواد شیمیایی ساخته‌شده‌اند (مثل کفپوش پی‌وی‌سی)، برای سلامتی کودکان مضر هستند؛ بنابراین انتخاب بهترین نوع پوشش کف اتاق کودک که با سلامتی کودکان ارتباط مستقیمی دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

کفپوش نرم اتاق کودک
باور کنید کودک شما می‌تواند به یک ماشین کثیف کردن خانه تبدیل شود. درست برعکس جاروبرقی! بنابراین زمانی که کودک شروع به چهار‌دست‌وپا رفتن می‌کند تمیز نگه‌داشتن خانه به‌خصوص کف آن، به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های روزمره‌ی شما تبدیل خواهد شد. پس بهتر است پوشش کفی را انتخاب کنید که به‌راحتی تمیز شود.

اگر به سلامتی کودک خود اهمیت می‌دهید، بهتر است انتخاب پوشش کف اتاق او را جدی بگیرید. همچنین یک انتخاب درست می‌تواند در نظافت‌های روزانه‌ی منزل، نجات‌بخش شما باشد. مهم‌ترین مزیت پارکت لمینت نظافت آسان آن است.

بهترین کفپوش اتاق کودک چیست؟

اگر کلمه‌ی کفپوش را هرگونه پوششی که بر روی کف اتاق قرار می‌گیرد تعریف کنیم، شما برای کفپوش اتاق کودک خود چند انتخاب دارید. فرش، پارکت لمینت، پارکت چوبی و موکت احتمالاً گزینه‌های اصلی شما هستند. همان‌طور که در قسمت قبل عنوان کردیم، مهم‌ترین ویژگی پوشش کف اتاق کودک این است که:

1- نرم و راحت باشد.

2- سلامت فرزند شما را به خطر نیندازد.

3- بی‌دردسر و سریع نظافت شود.

نظافت پارکت اتاق کودک

بنابراین سعی کنید در انتخاب نوع کفپوش اتاق کودک این سه عامل را در نظر بگیرید. در ادامه به بررسی بیشتر و جزئی‌تر گزینه‌های پیش روی شما می‌پردازیم.

1- برای اتاق کودک فرش بهتر است یا …؟

فرش نه! بدون پرز بودن پوشش کف اتاق کودک مسئله‌ی بسیار مهمی است که متأسفانه والدین کمتر به آن توجه می‌کنند. به همین دلیل بهتر است برای کفپوش اتاق کودک از فرش یا موکت استفاده نکنیم؛ چراکه ممکن است گردوغبار و آلودگی هوا در میان تاروپود فرش پنهان شود و منجر به بروز حساسیت‌های تنفسی و پوستی کودک دلبند شما گردد.

در انتخاب نوع کفپوش اتاق کودک خود به پیشنهاد استفاده از فرش و موکت نه بگویید. وجود فرش در اتاق کودک احتمال بروز حساسیت‌های تنفسی در کودکان را افزایش می‌دهد.

2- پارکت لمینت یا پارکت چوبی؟

برای کسانی که به ظاهر خیره‌کننده‌ی پارکت‌های چوبی علاقه‌مند هستند امّا بودجه‌ی کافی برای خریدش را ندارند و یا کسانی که حوصله‌ی دردسرهای نگهداری از این نوع پارکت را ندارند، پارکت لمینت می‌تواند بهترین گزینه برای اتاق کودک باشد. پارکت لمینت‌ها علاوه بر ارزان‌تر بودنشان نسبت به پارکت‌های چوبی، نصب بسیار سریعی دارند؛ به‌طوری‌که در زمان کمتر از دو ساعت در کف اتاق کودک و در جهت پنجره‌ی اتاق نصب می‌شوند. بدین ترتیب نیازی نیست نگران محل نگهداری وسایل اتاق کودک در هنگام نصب پارکت لمینت باشید.

پارکت اتاق کودک

پارکت لمینت‌ها دردسر تمیز کردن با واکس چوب و یا پولیش‌ها را هم ندارند. این بدان معنی‌ است که یک تِی و یا دستمال مرطوب هم پارکت لمینت شما را برّاق و درخشان نگه‌ می‌دارد. البته پس از ریخته شدن مایعات بر روی کف بهتر است بلافاصله کف اتاق را خشک کنید تا از عمر پارکت لمینت شما کاسته نشود.

از طرفی هر دو نوع پارکت‌ لمینت و چوبی برای کودکانی که ممکن است بدنشان به آلرژی، میکروب‌ها، گرده‌ها، خاک و یا هر منبع آلودگی دیگری واکنش نشان دهد، گزینه‌ها‌ی مناسبی هستند.

دو نوع پوشش کف پارکت لمینت و پارکت چوبی گزینه‌های مناسبی برای کفپوش اتاق کودک محسوب می‌شوند. پارکت لمینت از پارکت چوبی ارزان‌تر است، نصب پارکت لمینت فقط یک نصفه روز طول می‌کشد و به‌راحتی هم تمیز می‌شود.

3- لمینت ارزان در مقابل لمینت باکیفیت

ممکن است برای عده‌ای خرید پارکت لمینت برای اتاق کودک انتخاب اول نباشد، امّا قطعاً به خاطر قیمت به‌صرفه‌ای که دارد یکی از بهترین‌هاست. این پوشش‌ها به خاطر نصب آسان و ده‌ها مزیت دیگری که دارند، در مقایسه با سرامیک و یا کفپوش‌های چوبی قدیمی، انتخاب بهتری برای کف اتاق کودک شما هستند.

قیمت پارکت اتاق کودک

نکته‌ای که باید در خرید پارکت لمینت و قرنیز به آن توجه کنید این است که نباید محصولات خیلی ارزان آن را بخرید. این پارکت‌ لمینت‌ها به دلایل مختلفی ارزان هستند که مهم‌ترین آن‌ها انتشار ترکیبات آلی فرّار (VOCs) و یا سمی بودن آن‌هاست. اکثر لمینت‌های ارزان بدون نظارت و با نادیده گرفتن استانداردهای لازم تولید می‌شوند.

هنگامی‌که دمای اتاق از مرز نوزده درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر رود، گازهای سمی از سطح پارکت‌هایی که میزان فرمالدهید غیرمجازی دارند، در فضای اتاق منتشر خواهند شد. این گازها تأثیر بسیار مخربی بر دستگاه تنفسی کودکان شما خواهند گذاشت. پس در هنگام خرید پارکت لمینت به قیمت آن نیز توجه کنید تا سلامتی کودکان خود را با خرید محصولات بی‌کیفیت به خطر نیندازید.

بعضی از برندهای پارکت لمینت‌ موجود در بازار با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌روند و کیفیت مناسبی ندارند. امّا خوشبختانه محصولات باکیفیتی هم در بازار وجود دارند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای پوشش‌های کف دیگر باشند. برای انتخاب برند و رنگ مناسب پارکت لمینت می‌توانید به صورت رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سه مزیت مهم پارکت لمینت در اتاق کودک

همان‌طور که گفتیم برخلاف فرش و موکت، پارکت لمینت برای کفپوش اتاق کودک گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی سه مزیت مهم استفاده از پارکت لمینت در اتاق کودک می‌پردازیم.

1– مقاومت لمینت در برابر خط‌و‌خش 

پارکت لمینت در برابر خط ‌و‌ خش بسیار مقاوم است. درنتیجه برای پوشش کف اتاق کودکان که روزانه با اسباب‌بازی‌های زیادی سروکار دارند و مدام در حال بازیگوشی هستند، بهترین گزینه محسوب می‌شود. همچنین می‌توانید برای آگاهی بیشتر از آسیب‌های احتمالی پارکت لمینت و روش‌های تعمیر آن این مقاله را بخواند.

خرید اینترنتی کفپوش اتاق کودک

2- طبیعت گرم پارکت لمینت در خدمت کودکان

احتمالاً شما هم این موضوع را تجربه کرده‌اید که اگر برای مدّتی سرامیک و سنگ کف را لمس نکنیم، سطح فوقانی آن‌ خیلی زود گرمای خود را از دست می‌دهد و سرد می‌شود. گاهی این دما آن‌چنان پایین است که حتّی گرمای پاهای ما را هم جذب می‌کند که این احساس به‌طورمعمول در افراد خوشایند نیست.

خوشبختانه پارکت لمینت‌ها از این قاعده مستثنا بوده و عایق حرارت هستند. یکی از مزایای قابل‌لمس پارکت لمینت طبیعت گرم آن است. این ویژگی قطعاً برای کودکی که چهار‌دست‌وپا راه می‌رود بسیار حائز اهمیت بوده و به او احساس آرامش می‌دهد.

کفپوش عایق گرمای اتاق کودک

3- اصطکاک مطلوب لمینت

ویژگی دیگر کفپوش لمینت لغزنده نبودن آن است. البته همه‌ی پوشاننده‌های کف به‌نوعی لغزندگی ایجاد می‌کنند؛ امّا این میزان از لغزندگی برای این نوع پوشش کف و محصولاتی از این جنس بسیار کمتر است. این ویژگی آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که کودک خردسال شما جوراب به پا داشته باشد و یا با پای خیس مشغول دویدن و بازی کردن باشد. در این حالت احتمال لغزش کودک افزایش می‌یابد؛ امّا با وجود پارکت لمینت‌‌ (برخلاف سطوح سرامیکی) نگرانی‌ها از این بابت بسیار کمتر خواهد بود.

استفاده از لمینت در اتاق کودک سه مزیت مهم را به کودک دلبند شما هدیه می‌دهد؛ 1- احتمال لیز خوردن کودکان را کاهش می‌دهد. 2- کف اتاق کودک را گرم نگه می‌دارد و 3-مانع از خط افتادن روی کفپوش کف اتاق کودک می‌شود.

سلامت کیفی لمینت برای کودکان

دکتر ریچل کارسون (بیولوژیست مشهور آمریکایی) در کتاب خود به نام بهار خاموش می‌گوید:

اکنون برای اولین بار در تاریخ جهان، هر انسانی از زمان تولّد تا مرگ، در معرض تماس با مواد شیمیایی خطرناک قرار گرفته است.

با استناد به این جمله‌ی کاملاً علمی و تحقیق‌شده می‌توان گفت هوای داخل خانه‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و سلامتی اعضای خانواده‌ها را با چالشی نگران‌کننده مواجه کرده است. متأسفانه بعضی از پوشش‌های کف با آزاد کردن مواد شیمیایی به این چالش دامن زده و هوای داخل خانه‌ها را آلوده‌تر می‌کنند. امّا این موضوع در مورد پارکت لمینت چگونه است؟ در ادامه به بررسی دقیق‌تر سلامت کیفی این محصول می‌پردازیم.

بهترین پارکت اتاق کودک برای سلامتی کودکان

چرا پارکت لمینت برای سلامتی کودکان بهتر است؟

همان‌طور که گفتیم بعضی از محصولات موجود در بازار، مثل کفپوش‌های پی‌وی‌سی با آزادسازی گازهای شیمیایی، سلامتی کودکان را تهدید می‌کنند. در‌مجموع پوشش‌هایی که با استفاده از چسب‌های صنعتی نصب می‌شوند ممکن است مقداری ترکیبات آلی فرّار در فضا منتشر کنند؛ که این امر به‌مرور زمان به سیستم تنفسی کودکان آسیب می‌رساند.

امّا در نصب پارکت لمینت‌ها از چسب استفاده نمی‌شود. نصاب پارکت لمینت آن‌ها را توسط شیارهایی که به آن‌ها کلیک گفته می‌شود، در کف اتاق کودک نصب می‌کند. به همین دلیل لمینت‌ها برای سلامتی کودکان گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شوند.

خرید اینترنتی پارکت اتاق کودک

فرمالدهید در پارکت لمینت

فرمالدهیدها مواد شیمیایی‌ای هستند که در محصولاتی مثل مبلمان خانه‌، دستمال‌های کاغذی، دستگاه‌های تصفیه‌کننده‌ی هوا و لاک ناخن وجود دارند. در لمینت‌هایی که تولید می‌شوند نیز مقداری فرمالدهید وجود دارد. این ترکیبات شیمیایی از لایه‌های چوبی فشرده‌شده در بخش زیرین لایه‌ی دکوراتیو این نوع پارکت نشئت می‌گیرند.

پارکت لمینت درودگران با حداقل میزان انتشار فرمالدهید E1 طبق استانداردهای اروپایی تولید می‌شود.

اگر پارکت لمینت بر اساس استانداردهای لازم تولید شود، مقدار فرمالدهید موجود در آن‌ هم کاملاً استاندارد خواهد بود و به‌هیچ‌وجه سلامتی کودکان را تهدید نخواهد کرد؛ بنابراین در خرید پارکت لمینت حتماً به‌جای قیمت محصول، کیفیت آن را در نظر بگیرید. پیشنهاد ما خرید پارکت لمینت‌های باکیفیت و موردتأیید مراجع ذیصلاح است.

پارکت لمینت درودگران

پارکت لمینت درودگران کد 8025 رنگ بلوط مارمارا

ارتباط قیمت پارکت لمینت با سلامتی کودک

پارکت لمینت‌های موجود در بازار در قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. متأسفانه برخی از محصولات ارزان موجود در بازار از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و احتمال وجود سطح غیرمجاز فرمالدهید در آن‌ها بالا است؛ بنابراین توجه به قیمت و نشانه‌های استاندارد و تأییدکننده‌ی پارکت‌های تولیدی، ضمن معرفی جلوه و استحکام و دیگر ویژگی‌هایی که یک پارکت مرغوب باید داشته باشد، نشان‌دهنده‌ی سلامت کیفی آن محصول نیز هست.

پیشنهاد می‌شود قبل از تهیه‌ی هر محصولی، با توجه به علائمی که روی بسته‌بندی آن موجود است از بهداشتی بودن محصول اطمینان حاصل کنید. در میان پارکت‌ لمینت‌ها پیشنهاد ما به شما محصولات دارای درجه کیفی E0 و E1 است.

 در زمان خرید حتماً توجه کنید که پارکت لمینت‌های ارزان را انتخاب نکنید تا کودک نوپای شما چه در هنگام خواب و چه در بیداری، از گازهای سمی استنشاق نکند. همچنین فوم مناسب برای زیرسازی نصب را براساس نیاز خودتان انتخاب کنید.

جلوگیری از آلودگی‌ صوتی در اتاق کودک

بهتر است فضای خانه سرشار از آرامش باشد. ولی این موضوع چندان به مذاق بچه‌ها خوش نمی‌آید. بازی‌های پُرسروصدای کودکان با اسباب‌بازی‌هایشان و کوبیدن مداوم آن‌ها بر زمین، سروصدای وحشتناکی ایجاد می‌کند که ممکن است همسایه‌های شما را از دستتان عاصی کند.

برای اتاق کودک فرش بهتر است یا پارکت

 از طرفی نوزادان و کودکان تازه‌متولد‌شده نسبت به صداهای اطراف خود بسیار حساس‌تر از دیگر اعضای خانواده هستند. مثلاً کودکی که تازه به خواب رفته است ممکن است با صدای آهنگ پخش‌شده از خانه‌ی همسایه بیدار شود. درست همین‌جاست که نقش یک پوشش کف عایق صدا به‌خوبی مشخص می‌شود.

خوشبختانه پارکت لمینت‌ها تا حد بسیار قابل قبولی این مشکلات را حل کرده‌اند. چندلایه بودن این محصول و همچنین فوم فشرده‌ای که قبل از نصب بین پارکت و زمین قرار می‌گیرد، همانند یک عایق صوتی عمل کرده و مشکلاتی ازاین‌دست را تا حد زیادی رفع خواهد کرد.

پارکت لمینت‌ها تا حد زیادی عایق حرارت و عایق صدا هستند.

 

ریخت‌و‌پاش کف اتاق کودک

کودکان از روی کنجکاوی و برای آزمودن چالش‌های جدید ممکن است دست به کارهای عجیبی بزنند. یک نمونه از این کارها ریختن غذای خود بر روی کف اتاق و خوردن دوباره‌ی آن از روی زمین است. معمولاً والدین اگر با این شرایط مواجه شوند به هر نحوی سعی می‌کنند کودک خود را از این کار منع کرده و اجازه‌ی رخ دادن دوباره‌ی این حرکت را به او ندهند.

تمیز کردن پارکت اتاق کودک

 امّا اگر شما جزء این دسته از والدین نباشید چه؟ بعضی از والدین ترجیح می‌دهند به کودک خود آزادی عمل بیشتری بدهند تا خود او تجربه کند، یاد بگیرد و به‌آرامی قدم در دنیای بزرگ‌تر‌ها بگذارد. در چنین شرایطی کثیف شدن کفپوش کف اتاق کودک در کدام حالت قابل‌تحمل‌تر است؟ فرش یا پارکت لمینت؟ تمیز کردن و شستن کدام‌یک راحت‌تر است؟

کودکان همیشه در حال کثیف کردن کف اتاق هستند؛ بنابراین در هنگام انتخاب پوشش کف راحتی در نظافت را نیز در نظر بگیرید. بهترین پوشش کف اتاق کودک از نظرِ راحتی در نگهداری و نظافت پارکت لمینت‌ها هستند.

 

راحت برای بازی کودکان

اگر برای کودک دلبندتان اسباب‌بازی چرخ‌دار تهیه کرده‌اید امّا از عملکرد بد این وسایل بر روی قالی یا فرش ناراضی هستید، باید بگوییم که کفپوش‌های لمینت‌ به خاطر سطح صافی که دارند بهترین شرایط را برای این نوع اسباب‌بازی‌ها ایجاد می‌کنند؛ بنابراین کودک نیز به‌راحتی رکاب خواهد زد و از بازی لذت خواهد برد.

بازی کودک روی پارکت

دقت کنید برای اینکه پوشش کف اتاق کودک از خط‌و‌خش ایجادشده توسط چرخ‌ها در امان باشد، باید پارکت لمینتی با مقاومت سایشی بالا تهیه کنید. در مقاله‌ای تحت عنوان استانداردهای تردد پارکت لمینت انواع مختلف این محصول را بر اساس میزان مقاومت آن‌ها در برابر خط‌افتادگی، به‌طور مفصّل توضیح داده‌ایم.

کفپوش‌های لمینتی که مقاومت سایشی بالایی دارند از خط‌و‌خش‌های ایجادشده توسط اسباب‌بازی‌های کودکان در امان هستند. اگر به دنبال لمینت باکیفیتی هستید که طول عمر بالایی داشته باشد، در درازمدت صدای جیر جیر ندهد و ضد موریانه باشد، پیشنهاد ما به شما طرح‌های مقاوم، شیک و امروزی پارکت لمینت طوسی و لمینت عسلی است.

درمجموع …

ما در این مقاله انواع انتخاب‌های موجود برای پوشش کف اتاق کودکان را بررسی کردیم و از مزایای انتخاب کفپوش لمینت برای اتاق کودک شما سخن گفتیم. اگر شما نیز به دنبال القای انرژی طبیعت در درون منزل خود هستید و پارکت لمینت را انتخاب کرده‌اید، برای طرح سؤال و یا مشاوره می‌توانید از طریق نظرات همین پست، فرم تماس با ما و یا تماس تلفنی با شماره 02174475000 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نوشته شده توسط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.