علت صدا دادن پارکت لمینت و روش‌ رفع آن

تا‌به‌حال برایتان اتفاق افتاده است که نیمه‌های شب احساس تشنگی کنید و لازم باشد از یخچال بدون ایجاد کمترین سروصدا یک لیوان آب بنوشید، امّا ترس بیدار کردن کودک و همسر خود شما را از این کار منصرف کند؟ این موضوع وقتی بدتر می‌شود که هنگام راه رفتن پوشش کف منزل شما صدا بدهد. صدایی شبیه جیرجیر! قطعاً همه‌ی پارکت‌ها صدا نمی‌دهند ولی این اتفاق برای برخی از آن‌ها به دلایل مختلفی می‌افتد. در این مقاله سعی می‌کنیم به علت صدا دادن پارکت لمینت و روش‌های رفع صدای آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

صدا دادن پارکت

آیا همه‌ی پارکت‌ها صدا می‌دهند؟ قطعاً نه! امّا بعضی از افراد حتّی با صرف هزینه‌های گزافی که برای خرید و نصب پارکت لمینت متحمل شده‌اند از صدا دادن قسمت‌هایی از پارکت خانه‌شان که براثر تردّد ایجاد می‌شوند گِلِه‌مند هستند. امّا واقعاً منشأ اصلی این صداها از کجای پارکت لمینت است؟

علت صدا دادن پارکت

اکثر پوشش‌های کف موجود در بازار می‌توانند هنگام راه رفتن صداهای مختلف و عجیب‌وغریبی ایجاد کنند؛ امّا نگران نباشید. شما خیلی راحت و با استفاده از علل و راهکارهایی که در ادامه‌ی مقاله به آن می‌پردازیم از شر این صداها خلاص خواهید شد.

بعضی از پارکت‌ها در هنگام راه رفتن صدای جیرجیر می‌دهند. توجه کنید که این صدا فقط در موارد خاص و برای بعضی از پارکت لمینت‌ها در صورت نصب نادرست و غیر حرفه‌ای ایجاد می‌شود.

علل صدا دادن پارکت لمینت

همانطور که گفتیم گاهی ممکن است پارکت لمینتی که در اتاق کودک، اتاق پذیرایی و یا هر جای دیگری نصب کرده‌اید شروع به صدا دادن بکند. صدایی که براثر راه رفتن بر روی بعضی از پارکت‌ها ایجاد می‌شود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ادامه دلایل صدا دادن پارکت را یکی‌یکی‌ بررسی می‌کنیم.

1- یک مشکل رایج: کف ناصاف اتاق

رایج‌ترین علّت ایجاد صدا در پارکت لمینت‌ها سطح ناصاف زیر پارکت است. اگر پوشش کف منزل یا محل کار شما تازه نصب شده است به این فکر کنید که آیا پوشش قبلی نیز همین صداهای آزاردهنده را تولید می‌کرد؟ اگر پاسخ مثبت است به‌احتمال‌زیاد اِشکال از سطح زیر پارکت است.

رفع صدای پارکت

علّت وقوع این اتفاق خاصیت فیزیکی پارکت لمینت است. اصولاً پارکت لمینت‌ها بدون میخ و چسب صنعتی نصب می‌شوند. به همین علّت هرگونه فرورفتگی و یا برآمدگی سطحی باعث چِفت‌وبست نشدن کامل تایل‌ها و درنتیجه سایش آن‌ها به یکدیگر در هنگام تردد خواهد شد. در اثر این سایش صدای ناهنجاری ایجاد می‌شود و حتی ممکن است باعث شکستگی سیستم کلیکی پارکت لمینت شود.

یکی از رایج‌ترین علل ایجاد صدا در پارکت لمینت سطح ناصاف زیر پارکت است.

 

امّا رفع صدای جیرجیر پارکت لمینت چگونه صورت می‌گیرد؟ با ما باشید!

رفع مشکل ناهمواری زیر پارکت

اگر پس از عیب‌یابی به این نتیجه رسیدید که ایراد کار از سطح ناصاف زیر پارکت لمینت است ابتدا باید نسبت به هموار کردن کف و برطرف کردن ایرادات آن اقدام کنید.

 اگر شما هم قدری در مسائل فنی تبحر دارید احتمالاً خودتان می‌توانید با هموارسازی سطح، صدای پارکت لمینت را رفع کنید. در غیر این صورت باید از متخصّص این کار کمک بگیرید. در ادامه روش‌های هموارسازی را مطالعه بفرمایید.

اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید احتمالاً مقاله‌ی تعمیر پارکت لمینت کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

 

  • خودتان هموارسازی سطح را انجام دهید

اگر احساس کردید خودتان از پس این کار برمی‌آیید قبل از شروع به چند نکته در این مورد توجّه کنید:

  • پس از یافتن محل ایراد از نزدیک‌ترین نقطه به محل شروع نصب پارکت، تایل‌ها را با دقّت و حوصله از یکدیگر جدا کرده و نزد خود نگه دارید. مجدداً تأکید می‌کنیم که این کار را با دقّت فراوان انجام دهید تا مبادا کلیک‌های کناری تایل بشکند یا هرز شود.
  • پشت هر تایل و محل قرارگیری آن روی زمین را شماره‌گذاری کنید تا در هنگام نصب مجدد محل قرارگیری هر تایل برایتان مشخص باشد.

علت صدا دادن پارکت لمینت

  • پس از برداشتن تایل‌ها و فوم سایلنت کف اتاق را به دقّت بررسی کنید تا نخاله‌های ساختمانی یا هر ذره‌ی مزاحمی (مثل سنگ‌ریزه‌ها، شن، لکه‌های سیمانی و…) باعث ناهموار شدن سطح نشده باشند.
  •  اگر لکه‌های سیمان یا هر ذره‌ی دیگری که ضخامتی بیش از دو میلی‌متر داشت به کف چسبیده بود، می‌توانید با کاردک یا هر وسیله‌ای که در دسترس دارید کف اتاق را پاک‌سازی کنید. برای تمیز کردن کف از جاروبرقی نیز می‌توانید کمک بگیرید.
  • اگر در قسمت‌هایی از کف فرورفتگی‌های کوچکی ایجاد شده باشد لازم است آن‌ها را با ترکیبی از سیمان و افزودنی‌های بتن و یا حتی چسب پُر کنید. برای پُر کردن این فرورفتگی‌ها به‌هیچ‌عنوان از گچ استفاده نکنید چراکه خشک شدن آن بسیار زمان‌بر خواهد بود.

اگر خودتان توانایی هموار کردن سطح زیر پارکت را دارید نخست تایل‌ها را با دقّت جدا کرده و آن‌ها را شماره‌گذاری کنید و پس‌ازآن ناهمواری‌های سطح را با ابزار گفته‌شده برطرف کنید.

 

  • از کف‌ساز ساختمان کمک بگیرید

زمانی که فرورفتگی‌های اتاق بسیار شدید باشد برطرف کردن آن کار افراد متخصص است. در این موارد شما به یک کف‌ساز ساختمان یا بنّا احتیاج دارید.

 کف‌ساز ساختمان قادر خواهد بود تمام ایرادات کفِ اتاق شما را رفع کند و سطح آن را قبل از نصب پارکت اصلی یکدست سازد. فرد کف‌ساز با مصالحی مثل سیمان و افزودنی‌هایی که ذکر شد کف اتاق را ترمیم کرده و شرایط اولیه‌ را برای نصاب پارکت لمینت مهیا می‌کند.

پس از انجام مراحل بالا و هموار شدن کف اتاق باید تا خشک شدن کامل نواحی ترمیم‌شده صبر کنید و پس‌ازآن به نصب مجدد تایل‌های پارکت لمینت اقدام کنید.

2- نصب غیرحرفه‌ای پارکت لمینت

از دلایل دیگر صدا دادن پارکت لمینت می‌توان به نصب غیرحرفه‌ای آن اشاره کرد. اکثر تولیدکنندگان توصیه می‌کنند که در هنگام نصب بین هر تایل پارکت لمینت و دیوار کناری آن 8 تا 10 میلی‌متر فضای خالی (درز انبساط) نگه‌دارید.

علت صدا دادن چوب

درودگران به زودی مقاله‌ی علمی و جامعی با موضوع درز انبساط در پارکت لمینت منتشر خواهد کرد. پس برای خواندن مقالات جدید با سایت درودگران همراه باشید.

 

همچنین تایل‌های لمینت را به مدت 48 ساعت قبل از شروع نصب در اتاقی که قصد دارید آن‌ها را نصب کنید به‌صورت حصیری و منظم قرار دهید تا به‌اصطلاح با اتاق هم‌دما شوند و محدوده‌ی خود را پیدا کنند.

در صورت عدم رعایت این مورد جریان گستردگی و جا افتادن پوشش‌های کف اتفاق نمی‌افتد و به‌مرورزمان پارکت‌های متصل‌به‌هم منبسط خواهند شد. این قطعات ممکن است مانند شکل زیر از سطح زیرین خود فاصله بگیرند.

علت بالا آمدن پارکت

این حالت باعث می‌شود کف اتاق در اثر فشاری که شما در هنگام راه رفتن بر آن وارد می‌کنید تکان بخورد و صداهای ناهنجاری تولید کند. 

نصب غیرحرفه‌ای یکی دیگر از علت‌های صدا دادن پارکت لمینت است. در هنگام نصب قراردادن درز انبساط را فراموش نکنید و حتماً 48 ساعت قبل از شروع فرایند نصب، تایل‌ها را در فضای اتاق قرار دهید.

3- دیگر دلایل صدا دادن پارکت لمینت

مواردی که اشاره شد از مهم‌ترین علل به وجود آمدن صداهای اضافی در پارکت لمینت هستند؛ امّا در این خصوص موارد دیگری نیز گزارش شده است که آن‌ها را نام می‌بریم:

  • ضعف در طراحی صحیح و اصولی کلیک‌های پارکت توسط شرکت تولیدکننده
  • از دست رفتن میزان قابل‌توجهی از رطوبت ذاتی پارکت لمینت به علت نگهداری نادرست در انبار شرکت پخش‌کننده
  • استفاده نکردن از فوم سایلنت در هنگام نصب پارکت
  • استفاده از مواد پارافینی برای تولید کلیک‌ها

در مورد استفاده از پارافین در ساخت پارکت لمینت ذکر این نکته ضروری است که این مادّه سبب درگیر شدن بیش‌ازحد کلیک‌ها در یکدیگر و درنتیجه ایجاد صدای ناشی از اصطکاک می‌شود. فراموش نکنید که استفاده از پارافین به بهانه‌ی ضد آب کردن پارکت لمینت یک دروغ بزرگ است. به زودی در مقاله‌ای این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

اگر نیاز به تعویض پارکت لمینت خود دارید و به دنبال محصولی با‌کیفیت و با استاندارد AC بالا (AC4) هستید، پیشنهاد ما به شما پارکت لمینت‌های مدرن و جذاب درودگران است که طرح‌های آن‌ در صفحه‌ی خرید اینترنتی پارکت لمینت قابل‌مشاهده است.

جمع‌بندی

برای اینکه پس از مدتی با مشکل صدا دادن پارکت لمینت مواجه نشوید رعایت دو نکته ضروری است. نخست اینکه حتماً پارکت لمینت خود را از شرکت‌های معتبر و با گارانتی معتبر تهیه کنید. دوم اینکه در نصب آن از نصاب متخصص پارکت لمینت کمک بگیرید؛ چراکه نصب غیراصولی نیز ممکن است منجر به صدا دادن پوشش کف منزل شود.

 اگر از کیفیت پارکت خود راضی نیستید و یا قصد تعویض آن را دارید می‌توانید از طریق تماس با تلفن شرکت (02174475000) و یا فرم تماس با ما در این زمینه با کارشناسان خبره‌ی ما گفت‌وگو کنید. همچنین اگر فروشنده هستید و قصد دارید به عنوان عامل فروش شرکت درودگران در شهر خود فعالیت کنید هم‌اکنون به جمع عاملین مجاز ما در سراسر کشور بپیوندید. امّا اگر مایل به دریافت مطالب بیشتر و تخصصی‌تری درباره پارکت لمینت هستید، تنها کافی است آدرس ایمیل خود را برای ما ارسال کنید.

نوشته شده توسط

۷ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • باسلام و تشکر از اطلاعات ارزنده شما
    می خواستم بدانم میتوان قسمت های برآمده را با پیچ به زمین سقف کرد؟ ضمنا پارکت ها از هم جدا نشده اند.
    ممنون

    پاسخ
  • من همیشه فکر میکردم پارکت لمینت خیلی صدا داره واسه همین نمیخریدم

    پاسخ
  • همین نصب غلط و جیر جیر زیاد منو کلا از پارکت لمینت زده کرد.

    پاسخ
    • درودگران
      29 آذر 1399 9:31 ق.ظ

      حق دارین. بیشتر اوقات نداشتن تجربه و اطلاعات کافی باعث میشه که محصول به صورت درست به خریدار ارائه نشه و کارایی‌اش رو از دست بده.

      پاسخ
  • ممنون از مطلب کاملتون

    پاسخ
  • درودگران
    30 دی 1399 10:11 ق.ظ

    ممنون از این که تجربه‌تون رو با ما در میون گذاشتین. واقعیت اینه که حتما باید موقع نصب پارکت لمینت از متخصصین استفاده کنین که بعدا به خرج نیفتین. چون زیرسازی غلط مستقیما باعث آسیب رسیدن به پارکت لمینتتون میشه.
    فقط کافیه در چنین مواردی با مشاورین ما تماس بگیرین تا هر کمکی از دستشون برمیاد انجام بدن.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.