تفاوت پارکت، لمینت و کفپوش pvc کدام بهتر است؟

شما می‌توانید مبلمان خانه‌ی خود را به‌راحتی تغییر دهید؛ امّا پوشش کفِ اتاق خانه، اداره‌ و یا محل کسب شما چیزی نیست که بتوانید دائماً آن‌ را عوض کنید؛ بنابراین برای داشتن انتخابی دقیق به مقایسه‌ی گزینه‌ها احتیاج دارید؛ که باید گفت کار چندان راحتی هم نیست. مخصوصاً باوجود تنوع بالای پوشش‌های کفی که در بازار وجود دارد.

اگر شما هم طرفدار پوشش‌های کف شیک، مدرن و مقاوم هستید احتمالاً به مقایسه سه انتخاب پارکت چوبی، لمینت و کفپوش pvc و تفاوت آن‌ها فکر می‌کنید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا از میان این سه پوشش کف موجود در بازار یکی را انتخاب کنید.

تفاوت پارکت، لمینت و کفپوش pvc

قطعاً صحبت کردن راجع به تفاوت پارکت، لمینت و کفپوش pvc نیازمند بررسی دقیق هرکدام از این پوشش‌های کف و همچنین عنوان کردن معایب و مزایای آن‌ها است. امّا قبل از شروع بد نیست به این نکته اشاره کنیم که در اکثر مواقع منظور از پارکت همان پارکت چوبی و منظور از لمینت و کفپوش لمینت همان پارکت لمینت است.

 تفاوت پارکت، لمینت و کفپوش pvc

بنابراین در ادامه به معرفی سه پوشش کف پارکت، لمینت و کفپوش pvc و بیان مزایا و معایب هرکدام می‌پردازیم. اجازه بدهید اوّل از پارکت (پارکت چوبی) شروع کنیم.

پارکت (پارکت چوبی)

پارکت چوبی (Hardwood flooring) همان‌طور که از نامش پیداست نوعی کفپوش از جنس چوب درختان است که برای کف فضاهای داخلی ساختمان و منازل مسکونی قابل‌استفاده است. جالب است بدانید که در میان سه پوشش‌ کف پارکت، لمینت و کفپوش pvc، پارکت قدیمی‌ترین نوعِ پوشش کف استفاده شده است. 

تفاوت ظاهری پارکت و لمینت

 نکته‌ی جالب‌تر در مورد تاریخچه‌ی این پوشش کف است. اولین استفاده‌ی بشر از پارکت چوبی به قرن شانزدهم میلادی یعنی حدود چهارصد سال پیش بازمی‌گردد. زمانی که معماران فرانسوی نهایت بهره را از خواص سبک، تنوع و زیبایی چوب درختان بردند و آن را جایگزین سنگ‌های برجسته‌ی کاخ مجلل وِرسای کردند.

پارکت چوبی از جنس چوب درختان است و یکی از قدیمی‌ترین پوشش‌های کف به‌حساب می‌آید. برخلاف پارکت لمینت که به طور مستقیم از چوب درختان تولید نمی‌شود و دوستدار محیط زیست است.

معایب پارکت (پارکت چوبی)

به‌هرحال پارکت چوبی در عین به نمایش گذاشتن جلوه‌ی لوکس و کلاسیک خود معایبی هم دارد که قاعدتاً از خواص ذاتی چوب ناشی می‌شوند. در ادامه به‌مرور معایب پارکت چوبی می‌پردازیم:

  • در مقایسه با دیگر پارکت‌ها گران‌تر هستند. به‌عنوان‌مثال پارکت چوبی نسبت به پارکت لمینت قیمت بالاتری دارد.
  • مقاومت کمی در برابر تغییرات شرایط جوی دارند و ممکن است در هوای مرطوب کمی مُتورّم شوند.
  • ضدآب نیستند و نسبت به رطوبت واکنش نشان می‌دهند.
  • موریانه‌ها از دشمنان جدی این نوع پارکت‌ها هستند؛ بنابراین از این بابت به‌طور مستمر به مراقبت احتیاج دارند.
  • خطر آتش‌سوزی را افزایش می‌دهند.
  • تحمل اشیاء خیلی سنگین را ندارند؛ درنتیجه ممکن است با قرار گرفتن در معرض فشار بشکنند و یا تَرَک بردارند.
  • در برابر خط‌افتادگی و خراش مقاوم نیستند.
  • برای اماکن پُرتردد مناسب نیستند.

بعدها برای حل این مشکلات، پارکت لمینت به وجود آمد. در ادامه با پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی، پارکت‌های چوبی نیز از طریق تغییر روش‌ها و فرایندهای تولید به رفع این مشکلات پرداختند. امّا تلاش برای رفع این مشکلات یک معضل جدید را نیز به وجود آورد؛ افزایش شدید قیمت این محصول. بدین ترتیب قیمت پارکت‌های چوبی بالا و بالاتر رفته و به‌صرفه‌بودن آن را زیر سؤال برد. 

پارکت‌های چوبی قیمت بالاتری نسبت به پارکت لمینت دارند؛ خطر آتش‌سوزی را افزایش داده و در برابر رطوبت، موریانه، اجسام سنگین و خط‌و‌خراش آسیب‌پذیر هستند. در نهایت، پارکت‌های چوبی‌ای که این مشکلات را تا حدودی رفع کرده‌اند به‌شدت گران هستند.

پارکت لمینت

پارکت لمینت نوعی پوشش کف است که ظاهر آن بسیار شبیه پارکت چوبی است و زیبایی و ظرافت‌های چوب طبیعی را هم دارد. مهم‌تر اینکه پارکت لمینت نسبت به بسیاری از پوشش‌های کف موجود، سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد و تقریباً دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شود.

پارکت بهتر است یا کفپوش

پارکت لمینت در مقایسه با پارکت چوبی طرح‌های متنوع‌تر، احساس رضایت بیشتر و مزیت‌های گسترده‌تری را ارائه می‌کند. در‌مجموع پارکت لمینت‌ها دوام بالاتر و قیمت کمتری نسبت به پارکت‌های چوبی دارند.

بیش از 40 سال است که کشورهای اروپایی در زمینه‌ی طراحی و ساخت لمینت تجربه دارند. همین تجربه و تخصص پارکت لمینت را به یکی از محبوب‌ترین پوشش‌های کف در سراسر دنیا تبدیل کرده است و آن را جایگزین پارکت‌های چوبی طبیعی ساخته است.

پارکت لمینت دوام بالاتر (طول عمر 15 تا25 سال) و قیمت کمتری نسبت به پارکت‌ چوبی دارد و همین موضوع به همراه دیگر مزایا، این محصول را به جایگزین مناسبی برای پارکت‌های چوبی تبدیل کرده است.

لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ی پارکت لمینت

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین تفاوت پارکت چوبی و پارکت لمینت نحوه‌ی ساخت آن‌ها است. پارکت لمینت از چهار لایه‌ی اصلی تشکیل شده است که در شکل زیر قابل مشاهده هستند.

لایه‌های تشکیل‌دهنده لمینت

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید پارکت لمینت از چهار لایه تشکیل شده است که هسته‌ی اصلی آن (لایه‌ی اصلی) از موادی به نام HDF یا الیافِ چوبِ فشرده (High Density Fiberboard) ساخته شده‌اند. همچنین لایه‌ی پوشاننده یا اُوِرلی (overlay) نقش محافظتی داشته و کار تمیز کردن پارکت لمینت را آسان‌تر می‌کند.

پارکت لمینت درودگران از مغزی با چگالی بالا متعلّق به شرکت کاستامانوی ترکیه و لایه‌ی اُوِرلی بسیار مرغوب گلت‌فلتر (glatfelter) ساخته شده است و با قرنیز دقیقاً همرنگ خود ست می‌شود. علاوه بر این گارانتی معتبر حقوقی خیال شما را از هر لحاظ راحت می‌کند.

 

برای مشاهده‌ی طرح‌های جذّاب و مشخصات این محصول می‌توانید به صفحه‌ی خرید آنلاین پارکت لمینت مراجعه کنید.  

مزایای پارکت لمینت در مقایسه با پارکت چوبی

در این بخش به معرفی مزایای پارکت لمینت می‌پردازیم. طبیعی است که در هنگام انتخاب پوشش کف توجه به مزایا و معایب هرکدام می‌تواند انتخاب مناسب‌ترین گزینه را به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که این مزایا در مورد پارکت لمینت‌هایی با کیفیت استاندارد جهانی کاملاً مشهود است:

  • ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر بودن لمینت نسبت به پارکت‌های چوبی طبیعی
  • استحکام و دوام بالا: با رعایت مراقبت‌های ساده عمر پارکت لمینت به بیش از 15 سال هم می‌رسد.
  • تنوع بسیار بالا در انتخاب طرح‌
  • نصب آسان: همان‌گونه که در تصویر زیر مشخص است این پارکت‌‌ها درست مانند تکه‌های پازل توسط زبانه‌ها و شیارهایی که به کلیک مشهورند به یکدیگر چِفت‌وبست می‌شوند.
  • مقاومت بالا در برابر خط‌و‌خش

پارکت لمینت طوسی درودگران کد 8022

پارکت لمینت طوسی درودگران کد 8022

  • سازگارتر با محیط‌زیست (نسبت به بسیاری از محصولات کف از جمله کفپوش pvc)
  • مقاوم در برابر موریانه
  • عایق صدا: به دلیل به‌کار‌بردن فوم در زیر سطح پارکت لمینت، این محصول تا حدود زیادی عایق صدا است و از انتقال صدا به طبقات پایین جلوگیری می‌کند.
  • سهولت در نگهداری و تمیز کردن پارکت لمینت: تنها یک دستمال نم‌دار برای تمیز کردن سطح این نوع پارکت کافی است.
  • جایگزینی آسان و تعمیر تایل‌های (قطعات) فرسوده با تایل‌های جدید
  • مناسب برای اماکن پُرتردد
  • مقاوم در برابر رطوبت: پارکت لمینت محصولی مقاوم در برابر آب است امّا ضدآب نیست؛ به همین دلیل نصب پارکت لیمنت برای مکان‌هایی که امکان تجمع آب وجود دارد توصیه نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله‌ی کجا را پارکت نکنیم را مطالعه کنید.

آیا پارکت لمینت علاوه بر مزایایی که گفته شد در برابر حرارت بالا مثلاً آتش سیگار هم مقاوم است؟ پاسخ این سؤال تا حد زیادی به کیفیت محصول موردنظر بستگی دارد؛ امّا به‌جرئت می‌توانیم بگوییم پارکت لمینت درودگران حتی در برابر آتش سیگار (حرارت ۹۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه) هم مقاوم است. ویدیوی زیر به‌خوبی این موضوع را به تصویر می‌کشد.

 

 

کفپوش PVC

از میان پوشش‌های کفی که نام برده شد کفپوش PVC به دلیل به‌صرفه‌ بودن و داشتن ظاهری یکدست، به یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌ها تبدیل شده است. این پوشش کف همانند پارکت لمینت از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که در تصویر زیر قابل‌مشاهده هستند.

پارکت بهتر است یا کفپوش pvc

کفپوش pvc که به نام دیگر خود یعنی کفپوش وینیل نیز شهرت دارد گزینه‌ی مناسبی برای اقلیم‌های سرد و مرطوب به شمار می‌رود.

همچنین کفپوش pvc تا حدودی ضدآب بوده و در محیطی مثل آشپزخانه قابل‌نصب است امّا مناسب مکان‌هایی مثل حمام نیست؛ چراکه ممکن است آب بین کفپوش و سطح سیمانی قرار گیرد و بِگَندد.

مزایای کفپوش pvc در مقایسه با پارکت

طبیعتاً هر انتخابی معایب و مزایای خاص خودش را دارد؛ بنابراین برای بررسی دقیق‌تر تفاوت پارکت، لمینت و کفپوش pvc، در ادامه به بیان مزایای کفپوش pvc می‌پردازیم:

  • کاربرد وسیع آن در محیط‌های مرطوب به دلیل ضدآب بودنشان
  • استحکام بالا
  • تنوع بالا در طرح‌ها و الگوهای موجود در بازار

طریقه نصب کفپوش پی‌وی‌سی

  • سبک هستند.
  • به‌راحتی و با یک دستمال نم‌دار سطح رویی آن‌ها تمیز می‌شود.
  • نسبت به پارکت چوبی و پارکت لمینت ارزان‌تر هستند.

معایب کفپوش PVC در مقایسه با پارکت

امّا از بزرگ‌ترین معایب کفپوش‌های PVC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم‌رنگ شدن: این مورد تنها در صورتی رخ می‌دهد که کفپوش‌ها در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گرفته باشند و یا در محیط‌هایی نصب شوند که دمای بسیار بالایی دارند. در این صورت لایه‌ی دکوراتیو به‌مرورزمان رنگ واقعی خود را از دست می‌دهد.
  • خراشیدگی: به دلیل سطح نرم و مُنعطفی که دارند در مواجهه با اجسام تیز ضعیف عمل می‌کنند و خراش برمی‌دارند. این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که در هنگام اسباب‌کشی نیز ممکن است صدمه ببینند. 
  • برای نصب نیاز به چسب دارند: چسب صنعتی به‌کاربرده‌شده برای نصب کفپوش پی‌وی‌سی علاوه بر اینکه گازهای ناسالمی تولید می‌کند، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی هنگام نصب، می‌تواند بسیار خطرناک و اشتعال‌پذیر باشد.
  • ضخامت کم

تفاوت نصب پارکت و لمینت

  • نامناسب برای سطوح ناصاف‌اند: همان‌طور که قبلاً اشاره شد کفپوش‌های پی‌وی‌سی برخلاف پارکت چوبی و لمینت، نرم و منعطف هستند. به همین علّت اگر بر روی سطوح ناهموار و ناصاف نصب شوند ممکن است قطرات آب به زیر آن‌ها نفوذ کرده و قسمتی از کفپوش را بلند کند؛ بنابراین شرط اولیه‌ی نصب این نوع کفپوش استفاده در سطوح صاف و هموار است. البته زمانی که به علت شیب زیاد قادر به نصب پارکت نباشیم، توانایی نصب بر روی سطوح شیب‌دار به یک نقطه‌ی قوّت برای کفپوش pvc تبدیل می شود.
  • نگرانی‌های بهداشتی: کفپوش وینیل یا همان PVC از خود ترکیبات آلی فرّار یا VOC قابل‌توجهی منتشر می‌کند که برای سلامتی انسان مضر تلقّی شده است.
  • مقاومت کمتری نسبت به کفپوش لمینت دارند.
  • نصب مجدد کفپوش پی‌وی‌سی پس از برداشتن آن امکان‌پذیر نیست. 
  • دردسرهای نصب: یکی از مزایای جدی پی‌وی‌سی نصب سخت و پردردسر آن است. همان‌طور که گفتیم نصب پی‌وی‌سی با چسب انجام می‌گیرد و بسیار زمان‌بر است. درحالی‌که سرعت نصب پارکت بسیار بالا است و به‌آسانی صورت می‌گیرد.

آسیب‌پذیری در برابر نور آفتاب و گرما، امکان خط افتادن روی کفپوش و از همه مهم‌تر مضر بودن برای سلامتی انسان از معایب اصلی کفپوش pvc به شمار می‌روند. همچنین این کفپوش نصب بسیار سختی دارد که با چسب صنعتی انجام می‌شود. اما پارکت لمینت در برابر نور آفتاب  ثبات رنگ دارد و با حداقل میزان انتشار فرمالدهید تولید می‌شود.

مقایسه‌ی نهایی پارکت، لمینت و کفپوش pvc

تصور کنید وقتی در منزل خود قدم می‌زنید حس متفاوت چوب و زیبایی طبیعت را در زیر پاهای خود احساس کنید. احتمالاً این حس با احساس آرامش برگرفته از طبیعت نیز همراه است؛ بنابراین اگر به دنبال حس ناب و زیبای چوب هستید قطعاً پارکت لمینت و پارکت چوبی انتخاب‌های مناسبی برای شما هستند.

پارکت بهتر است یا لمینت

امّا اگر بودجه‌ی شما برای انتخاب پوشش کف محدود است احتمالاً کفپوش pvc و یا پارکت لمینت گزینه‌های بهتری برای شما خواهند بود. همچنین اگر سرامیک نیز یکی از گزینه‌های احتمالی شما به شمار می‌رود درودگران در مقاله‌ی پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک، این پوشش را نیز مورد بررسی قرار داده و با لمینت مقایسه کرده‌ است.

پارکت لمینت و پارکت چوبی آرامش روانی زندگی در طبیعت را به داخل خانه‌ی شما می‌آورند؛ در مقابل کفپوش pvc و پارکت لمینت پوشش‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری محسوب می‌شوند. البته مراقب باشید که محصولات بی‌کیفیت و مضر برای سلامتی را انتخاب نکنید.

 

امّا اگر بخواهید کلیه‌ی مزایا و معایب پارکت، لمینت و کفپوش pvc را در یک نگاه نظاره کنید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید ما برای شما جدولی تهیه کرده‌ایم تا به کمک آن به انتخابی درست برسید.

 

 پارکت لمینتکفپوش pvcپارکت
دیگر نام‌هاکفپوش لمینت، لمینتکفپوشپارکت چوبی
جنسلمینت (مصنوعات چوبی)پلاستیک فشردهچوب طبیعی
قابلیت جابه‌جاییبالانداردپایین
نیاز به چسبندارددارددارد
سرعت نصببالاپایینپایین
استحکامبالابالااز متوسط به بالا
سازگاری با محیط‌زیستمتوسطنداردمتوسط
قیمتمتوسطپایینبالا
مقاومت در برابر خط و خشبالاپاییناز متوسط به بالا
سازگاری با نور و گرمابالاندارداز متوسط به بالا

خلاصه اینکه …

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی مزایا و معایب پارکت، لمینت و کفپوش pvc بپردازیم و این سه پوشش کف رایج را با یکدیگر مقایسه کنیم. امیدواریم با خواندن این مطلب دید بهتری را نسبت به این سه محصول به دست آورده باشید تا یک قدم به انتخاب نهایی خود نزدیک‌تر شوید. در‌نهایت اگر انتخاب شما برای پوشش کف منزل، دفتر و … خود کفپوش لمینت است، با استفاده از شبیه‌ساز آنلاین که به زودی توسط درودگران ارائه می‌شود، می‌توانید تصویر اجراشده‌ی محصول دلخواه خود را در محیط منزلتان ببینید.

نوشته شده توسط

۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • کف پوش pvc برای جاهای خاص مثل اشپزخونه خوبه برای کل خونه خوب نیست

    پاسخ
    • درودگران
      17 آذر 1399 1:45 ب.ظ

      اگه اهل شستشوی زیاد آشپزخانه نیستین پارکت لمینت هم میتونه انتخاب خوبی برای شما باشه. میتونین از مشاور رایگان ما کمک بگیرین.

      پاسخ
    • درودگران
      29 آذر 1399 9:30 ق.ظ

      بله ولی خیلی‌ها همون رو هم پیشنهاد نمیکنن به خاطر درصد انتشار فرمالدهیدی که این نوع کفپوش داره.

      پاسخ
  • سلام
    لایه uv در کفپوش pvc چه نقشی دارد؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر. uv در لمینت لایه‌ی جدایی نیست بلکه این خاصیت همراه کاغذ دکور پارکت وجود داره و باعث میشه که ماندگاری رنگ بالا بره و به این راحتی‌ها بر اثر تابش نور خورشید دچار تغییر رنگ نشه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.