آیا پارکت عایق حرارت است؟

پارکت عایق حرارت ، مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند شما را برای خریدن پارکت لمینت مجاب کند. چرا؟ به دین دلیل که معمولاً خانه‌هایی با پوشش کف چوبی در فصل‌های سرد گرمتر از خانه‌های دیگر هستند. البته گرمایش یک خانه بستگی به عناصر دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

اگر شما تردید دارید که پارکت عایق حرارت است یا نه با ما همراه باشید.

گرمایش چوب

به کارگیری چوب در نمای خانه و به عنوان اجزای اصلی سازنده یک بنا، قدمتی به اندازه عمر بشر دارد. زیرا چوب در دسترس ترین ماده طبیعی ساخت و ساز برای انسان‌ها بوده. علاوه بر آن ماندگاری بالا، کاربرد متنوع و انتقال و حفظ گرما باعث شده تا چوب جزو انتخاب‌های اول ما آدم‌ها باشد.

امروزه نیز پوشش‌های کف از جمله پارکت چوبی، پارکت مهندسی این عنصر طبیعت را همراه خود دارند. شما با انتخاب این پوشش‌های کف می‌توانید از آن‌ها به عنوان پارکت عایق حرارت استفاده کنید. البته که پارکت چوبی و پارکت مهندسی در مجاورت آب، بسیار آسیب پذیرند. دیگر این که چوب بر اثر حرارت رطوبت درون بافت خود را از دست می‌دهد و دچار تغییر شکل می‌شود. این نکته را باید در انتخاب پوشش‌های کفی که مستقیماً از چوب طبیعی تولید می‌شوند، به خاطر داشته باشید.

اما پارکت لمینت به خاطر شیوه متفاوت تولید با پارکت چوبی و پارکت مهندسی در برابر آب و حرارت مقاوم‌تر است. به همنی دلیل استفاده از این محصول همراه سیستم‌های گرمایشی مختلف رایج‌تر بوده. به کارگیری هر کدام از پوشش‌های کف چوبی همراه با سیستم‌های گرمایشی شرایط و مقرراتی دارد که جلوتر برایتان خواهیم گفت.

مقایسه کامل و جامع دو پوشش کف سرامیک و پارکت لمینت را اینجا بخوانید.

گرمایش سرامیک و سنگ

پوشش‌های کف ضخیم مثل پارکت چوبی یا پارکت مهندسی رساناهای ضعیف‌تری نسبت به پوشش‌های کف معدنی مثل کاشی و سنگ هستند. کاشی‌ها و سنگ‌ها معمولاً منبسط و منقبض نمی‌شوند. اما گرم کردنشان به میزان حرارت بیشتر و زمان طولانی‌تری نسبت به پوشش‌های کف چوبی نیاز دارد. بعد از خاموش شدن سیستم گرمایشی نیز حرارت و گرما را به سرعت از دست می‌دهند. علاوه بر این هزینه این گرمایش خیلی بیشتر از هزینه گرمایش با پوشش‌های کف چوبی خواهد بود. به همین دلیل در کشورهای پیشرفته به خاطر قوانین وضع شده در رابطه با صرفه جویی در مصرف انرژی، پوشش‌های کف چوبی طرفداران بیشتری دارد.

پارکت برای گرمایش از کف

پارکت لمینت عایق حرارت

پارکت لمینت به خاطر ساختار چند لایه و متفاوتی که با پارکت چوبی و مهندسی دارد و فومی که موقع نصب زیر آن قرار می‌گیرد یک عایق حرارتی و عایق صوتی به حساب می‌آید. علاوه بر آن به خاطر جنس متفاوت لایه‌های این محصول و این که مستقیم از خود چوب تهیه نمی‌شود بلکه مغزی HDF دارد، گرمایش مستقیم از کف به آن آسیب نخواهد زد.

بسته به نوع سیستم گرمایشی خانه شما، نصب پارکت لمینت توسط نصاب انجام می‌شود تا از بروز هرگونه درز باز کردن یا باد کردن پارکت لمینت جلوگیری شود.

مثلاً در مورد استفاده از پارکت برای گرمایش از کف باید نشت آب یا تعریق لوله‌ها بررسی شود. زیرا در دراز مدت نشت آب یا تعریق لوله از زیر می‌تواند به پارکت لمینت شما آسیب برساند.

پارکت لمینت عایق حرارت

حرارت و پوشش‌های کف

در انتخاب پوشش مناسب کف و انتقال حرارت چند اصل را باید مد نظر قرار داد:

  • ضخامت پوشش کف
  • خاصیت رسانایی مواد تشکیل دهنده آن
  • تمایل به انبساط و انقباض
  • میزان آسیب پذیر بودن در برابر آب و حرارت

همانطور که گفتیم انواع پوشش‌های کف مقاومت متفاوتی در برابر حرارت دارند. برخی از آن‌ها حرارت را سریع و به آسانی عبور می‌دهند و برخی دیگر به سختی و دیرتر. دیگر این که حرارت در درازمدت ممکن است به بعضی از آن‌ها آسیب بزند و یا تغییری در آن‌ها ایجاد نکند.

پارکت چوبی

پوشش‌های کف چوبی معمولاً حرارت و گرما را بهتر و بیشتر در خود نگه می‌دارند. به خصوص پارکت لمینت ها چون مغزی آن‌ها چگالی بیشتر و ضخامت کمتری دارد و باعث می‌شود که انتقال حرارت بهتر انجام شود. زیرا هر چقدر قطر یا ضخامت پوشش کف بیشتر باشد، مثل عایق عمل کرده و مانع از عبور حرارت می‌شوند. پس می‌توان گفت که پارکت عایق حرارت است به خصوص پارکت لمینت ها که از میزان انبساط و انقباض بسیار پایین‌تری نسبت به  دیگر پارکت‌ها برخوردار است. بعد از آن می‌توان پوشش‌های کف تهیه شده از بامبو را نیز در اولویت قرار داد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید بابت خرید پوشش کف خیالتان راحت باشد و مطمئن باشید که تا سال‌ها از هزینه کردن برای این مورد آسوده خواهید بود، این مقاله را درباره طول عمر پارکت لمینت بخوانید.

پارکت عایق حرارت و گرمایش از کف

استفاده از سیستم گرمایش از کف امروزه در بیشتر کشورهای جهان رایج است. زیرا این مورد نسبت به دیگر وسایل گرمایشی کم مصرف‌تر است و گرمایش مطبوع‌تری را فراهم می‌کند. سیستم گرمایش از کف به دلیل قرار گرفتن در کل فضای کف و یکدست بودن انتقال گرما، کل فضای خانه را گرم نگه می‌دارند. استفاده از پارکت برای گرمایش از کف نیز باب سلیقه خیلی‌هاست.

هنگام نصب پارکت لمینت این نکات را رعایت کنید:

  • از پارکت لمینت و فوم با ضخامت کمتری استفاده کنید.
  • درجه حرارت پارکت لمینت بیشتر از 27 درجه سانتی گراد نشود.
  • محاسبه فاصله درزهای انبساط کاملاً دقیق انجام شود.
  • قبل از نصب سیستم گرمایشی را خاموش کنید.
  • تا یک روز بعد از نصب سیستم حرارتی باید خاموش بماند.
  • همیشه میزان گرما را به تدریج افزایش دهید تا پارکت لمینت دچار شوک حرارتی نشود.

گرمایش از کف

انتخاب پارکت عایق حرارت

همان طور که گفته شد هم پوشش‌های کف سنگی و سرامیکی و هم انواع پوشش‌های کف چوبی برای گرم کردن خانه‌ها مناسب‌اند. شما باید با توجه به فضای خانه و شرایط جغرافیایی و با کمک از متخصصین، پوشش کف مناسب خود را انتخاب کنید. ابعاد خانه، میزان پنجره‌ها و درها، نوع پنجره‌ها، جنس درها، سیستم گرمایشی، میزان وسایل، میزان تردد و خیلی از موارد دیگر در سرمایش و گرمایش یک خانه تأثیر دارند. موثرترین عنصر، جنس پوشش کف شماست.

در هر کجای ایران که هستید می‌توانید از مشاوره رایگان درودگران 02174475000 برای رفع تردیدهایتان در انتخاب پارکت لمینت استفاده کنید. سؤال از شما، جواب از ما.

نوشته شده توسط

۱۸ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • از کجا مطمین باشم که گرما لمینیت را خراب نمیکند؟

    پاسخ
    • پارکت لمینت در مقابل حرارت مقاومت داره اما موقع نصب با سیستم گرمایش از کف باید اطلاعات موجود در گارانتی محصول رو بخونین چون تا میزان درجه خاصی نسبت به این نوع حرارت از زیر سازگاری داره.

      پاسخ
  • از کجا مطمین باشم که گرما لمینیت را خراب نمیکند؟و ایا گرما و حرارت باعث نمیشود درزها زودتر باز شوند؟

    پاسخ
    • درودگران
      6 دی 1399 12:52 ب.ظ

      پارکت لمینت میزان مشخصی از حرارت رو تحمل میکنه که در همین مقاله هم براتون شرحش دادیم. بنابراین حرارت معمول سیستم‌های گرمایشی نمیتونه آسیبی بهش بزنه. علاوه بر این درز انبساط به همین منظور در نظر گرفته میشه تا مشکلی از این بابت پیش نیاد. پارکت لمینت به خاطر کلیک شدن در هم، چیزی مثل درز باز کردن رو تجربه نمیکنه.

      پاسخ
  • مغزی تمام لمینیت ها hdfاست؟

    پاسخ
    • درودگران
      6 دی 1399 12:49 ب.ظ

      در مورد پارکت لمینت درودگران به قطع میتونیم بگیم بله اما شرایط بازار ایران با بازار جهانی متفاوته و اون‌ها MDF رو هم برای مکان‌های کم‌تردد تولید میکنن و اطلاعاتش رو روی محصول ذکر میکنن تا خریدار بدونه داره چه محصولی میخره.

      پاسخ
  • بنظر من گرما باعث میشود که زودتر پارکت از بین رود

    پاسخ
    • درودگران
      6 دی 1399 12:53 ب.ظ

      در مورد پارکت چوبی به خاطر تولید شدن مستقیمش از چوب شرایط متفاوته اما در مورد پارکت لمینت همون طور که در خود مطلب هم بهش اشاره کردیم توانایی تحمل حرارت سیستم‌های گرمایشی رو داره و اتفاقا جزو بهترین موارد برای سازگاری با این موضوع به حساب میاد.

      پاسخ
  • من قبلا سرامیک بود خونم واقعا سرد بود الان که پارکت کردم راضیم

    پاسخ
    • درودگران
      6 دی 1399 12:47 ب.ظ

      خیلی از مشتریان پارکت لمینت قبل از این خرید، هزینه‌های زیادی برای سرامیک کردن و دقیقاً با مشکل سرما رو‌برو بودن. خوشحالیم که از انتخابتون راضی هستین.

      پاسخ
  • با سلام
    اگر پارکت لمینت عایق حرارت است در سیستم گرمایش از کف هم طبیعتا باید عایق انتقال گرما باشه
    پس سیستم انتقال گرما به چه صورت کاربرد داره؟؟؟؟؟

    پاسخ
    • گرمایش از کف نوعی از سیستم گرمایشی است که در کف ساختمان نصب میشه و فوم پشت فویل دار به انتقال این حرارت در سطح زیر پارکت لمینت و نگه داشت آن در کل فضا کمک میکنه.

      پاسخ
  • مشکل من اتفاقا گرما از کف هست، خانه من سنگ شده ولی طبقه پایین من موتورخانه هست و گرما رو به واحد من انتقال میده که در فصل گرما واقعا آزاردهندس، خواستم بدونم پارکت میتونه عایقی برای مقابله با گرما باشه؟!
    ممنون.

    پاسخ
    • درودگران
      6 تیر 1400 9:54 ق.ظ

      سلام وقت بخیر. بهتره که اول سقف موتورخونه عایق بشه تا میزان انتقال حرارتش به صفر برسه و بعد پارکت کردن کف هم میتونه گزینه خوبی برای فرار از این حرارت تو خونه باشه. اما خیلی مهمه که هر دو مورد با هم انجام بشه و صرفاً به پارکت کردن کف بسنده نکنین. چون حرارتی که تو موتورخونه جریان داره باید به درستی هدایت و گرفته بشه.

      پاسخ
  • چقدر عالی من گرمایش از کف و عدم اتلاف انرژی خیلی برام مهم واقعا ممنوم از شما که با این مقاله خوبتون من را اگاه کردد

    پاسخ
  • برای کسایی که گرمایش از کف ندارن ولی لوله شوفاژ از زیره پارکت رد شده از چه فومی استفاده میکنن؟

    پاسخ
    • درودگران
      12 تیر 1400 9:51 ق.ظ

      سلام، این مورد رو با همون فوم سایلنت ۲ میل نصب میکنن چون اون حرارت زیر لایه اصلی کف قرار داره و به پارکت آسیب نمیزنه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.