آیا پارکت موریانه میزند ؟

آیا پارکت موریانه میزند ؟ این سوال تکراری تمام خریداران پارکت چوبی و پارکت لمینت است. در مورد پارکت چوبی باید گفت که احتمالش هست. اما در مورد پارکت لمینت باید گفت نه. شاید فکر کنید چنین حرفی یک دروغ تبلیغاتی به حساب بیاید. ولی باید گفت که چنین نیست. پارکت لمینت را با خیالی آسوده انتخاب کنید. زیرا پارکت لمینت مثل پارکت چوبی مستقیماً از چوب ساخته نمی‌شود. بلکه این محصول با شیوه‌ی متفاوتی تولید می‌شود. در این روش راهی برای ورود موریانه باقی نمی‌ماند.

برای رسیدن به پاسخ سوال آیا پارکت موریانه میزند کمی باید عقب‌تر رفت. در این مطلب سعی می‌کنیم نقش چوب در زندگی‌مان را از گذشته تا امروز مرور کنیم. بعد به کاربردهای امروزی آن و ترفندهای رفع موریانه برسیم. برای رسیدن به پاسخ سوال اول، با ما همراه باشید.

چوب، زیبای قدیمی

از گذشته تا به امروز، چوب یکی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ی طبیعی برای استفاده‌ی بشر بوده است. فراوانی آن، سهولت تغییر شکل، کارایی مختلف و ماندگاری زیاد از مزایای آن محسوب می‌شوند. بعد از گذر از دوره‌های متعدد تاریخی، چوب به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت و ساز تبدیل شد. از کلبه‌های چوبی گرفته تا معابد و مقبره‌ها، مجسمه‌ها و تندیس‌ها همه از چوب ساخته می‌شدند.

امروزه نیز وقتی حرف از طراحی داخلی به میان می‌آید، چوب همچنان گزینه‌ای کلاسیک و منعطف است. تنوع، سازگاری و تجزیه‌پذیری چوب را هیچ عنصر دیگری ندارد. به همین خاطر این گزینه برای خانه‌های روستایی و خانه‌های مدرن کارایی دارد.

چوب را هم می‌توان به اشکال صنعتی و هم اشکال ارگانیک به کار برد. در مورد اول شاید احتمال موریانه زده شدن آن کمتر باشد. اما در مورد دوم احتمال چنین آسیبی بسیار بالاست. با این حال شاید بپرسید وقتی سوال همه‌مان این است که آیا پارکت موریانه میزند ، چرا باید آن را خرید. استفاده از چوب انقدر جذابیت دارد که ما را به خرید آن ترغیب کند. در زیر فقط به چند گزینه مختصر اشاره می‌کنیم:

چوب در دکوراسیون منزل

  • استحکام

درست است که چوب کاملاً ضد موریانه نیست ولی از مزایایش نمی‌توان گذشت. چوب به نسبت بسیاری از مواد دیگر، وزن کمتری دارد. این سبک‌وزنی باعث نمی‌شود که از مقاومت آن کم شود. برای همین است که از چوب برای تولیدهای گوناگون استفاده می‌کنند.

  • انعطاف

برخلاف موادی مثل فلز و پلاستیک، چوب را می‌توانید به‌راحتی به چیز جدیدی تبدیل کنید. تنها کافی است کاربری آن را تغییر دهید. در صورت لزوم می‌توانید چیزی به آن اضافه کرده یا کم کنید. از طراحی‌های خلاقانه استفاده کنید.

از گذشته تا به امروز، چوب یکی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ی طبیعی برای استفاده‌ی بشر بوده است. فراوانی آن، سهولت تغییر شکل، کارایی مختلف و ماندگاری زیاد از مزایای آن محسوب می‌شوند.
  • مقاومت

به صورت کلی چوب در برابر رسانایی الکتریکی و گرما مقاوم است. علاوه بر آن امکان عایق صدا بودن را نیز دارد. یعنی با به حداقل رساندن بازتاب و انعکاس صدا، مانع از عبور آن می‌شود.

  • تنوع

اولین چیزی که با فکر کردن به چوب‌ها به ذهن ما می‌رسد، تنوع بی‌پایانشان است. گونه‌های درختی متفاوت، رگه‌ها، بافت‌ها، رنگ‌ها و… . در این میان تعدادی از این چوب‌ها محبوب‌تر هستند مثل بلوط، سرو و گردو.

  • سازگاری با طبیعت

چوب ماده‌ای تجدیدپذیر است. اخیراً مواد اولیه برای تولید محصولات چوبی را از جنگل‌های از پیش کاشته تهیه می‌کنند. یعنی دیگر حتی نیازی به قطع بی‌رویه درختان نیست. همچنین چوب معایب محیط زیستی دیگری ندارد و گرما و رطوبت خانه را تنظیم می‌کند.

ذکر این موارد برای ورود به بحث پارکت لمینت ضد موریانه است یا نه لازم بود. با مرور مزایای چوب می‌توانیم نگاهی بهتر به معایب آن داشته باشیم.

موریانه

موریانه و محصولات چوبی

آیا پارکت موریانه میزند ؟ موریانه‌ها حشراتی نرم‌تن هستند که در مغز چوب و لایه‌های دور از دید آن لانه می‌کنند. آن‌ها توانایی زیستن در فضای آزاد و زیر آفتاب را ندارند. به همین خاطر است که بدون این که ما متوجه حیاتشان باشیم، مشغول زندگی‌اند. موریانه‌ها انواع مختلفی دارند:

آن‌هایی که در زیر خاک زندگی می‌کنند.

موریانه‌هایی که در داخل چوب‌های خشک می‌مانند.

آن‌هایی که در چوب‌های مرطوب لانه می‌سازند.

این حشرات خطرناک‌ترین دشمن چوب‌ها به حساب می‌آیند. زیرا وقتی ما به وجود آن‌ها پی می‌بریم، معمولاً کار از کار گذشته است. آشکار شدن موریانه‌ها به معنای جمعیت عظیم پنهانی است که دیده نمی‌شوند. موریانه‌ها قادرند یک سازه چوبی را از درون نابود کنند.

آیا پارکت موریانه میزند ؟ این سوال تکراری تمام خریداران پارکت چوبی و پارکت لمینت است. در مورد پارکت چوبی باید گفت که احتمالش هست. اما در مورد پارکت لمینت باید گفت نه.

موریانه‌ها به کجا حمله می‌کنند؟

برای پرداختن به این موضوع که آیا پارکت موریانه میزند یا نه باید چوب‌ها را بهتر بشناسیم. شناختن سطوح مختلف چوبی و میزان آسیب وارده به آن‌ها مهم است. هر نوع سطح چوبی می‌تواند مورد حمله موریانه قرار بگیرد. البته که معمولاً اقدام برای رفع این حمله چیزی است بی فایده. برعکس شما باید به جلوگیری بپردازید.

آیا پارکت موریانه میزند

پوشش کف چوبی

حالا به جواب سوال آیا پارکت موریانه میزند می‌رسیم. کف‌های چوبی اغلب دیرتر علایم موریانه‌زدگی را نشان می‌دهند. اگر بتوان جلوی این آلودگی را به‌موقع گرفت، شاید بتوان کاری کرد. ولی اگر خیلی دیر متوجه این موضوع شویم، کار از کار گذشته است. آسیب‌های جزئی با روش پر کردن رفع می‌شوند اما برای آسیب‌های عمیق‌تر نمی‌شود کاری کرد.

جیرجیر کردن کف می‌تواند نشانه‌ای از آسیب موریانه باشد. البته نه در همه موارد. مثلاً در مورد پارکت لمینت این صدا دلیل دیگری دارد که در این مقاله می‌توانید بیشتر درباره‌اش بخوانید. اما در موارد دیگر جیرجیر کردن نشانه‌ای از تخریب سطح زیرین است. اینطور کف‌ها معمولاً ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شوند. پس می‌توانید این نشانه را جدی بگیرید.

دیگر این که صدای پوکی یا تو خالی بودن نیز اخطاری است بر وجود موریانه‌ها. چون موریانه‌ها موقع تغذیه کردن از چوب‌ها، درون آن‌ها حفره ایجاد می‌کنند. این حفره‌ها باعث ایجاد صدای پوکی یا تو خالی بودن می‌شوند. برای بررسی این مورد به چوب‌ها ضربه بزنید و دقیق گوش بدهید.

آیا پارکت لمینت موریانه میزند

پارکت لمینت

آیا پارکت موریانه میزند، در پاسخ گفتیم احتمالش هست. ولی در مورد موریانه زدن پارکت لمینت گفتیم که احتمالش صفر است. هسته اصلی پارکت لمینت را مغزی HDF تشکیل می‌دهد. اچ دی اف یا فیبر متراکم از خرده چوب با چگالی بالا ساخته می‌شود. به همین دلیل دربرابر رطوبت و ضربه مقاومت بهتری دارد. لایه‌های دیگر پارکت لمینت عبارتند از:

کاغذ دکور Lamigraf  اسپانیا

اورلی

مغزی HDF  کاستامانوی ترکیه

کاغذ بالانس

پارکت لمینت

مغزی پارکت لمینت چون از چوب فرآوری شده و رزین همراه آن تولید می‌شود، ضد موریانه است. علاوه بر این استفاده از فوم در زیرسازی نصب پارکت لمینت، هر نوع راه نفوذی را بر موریانه می‌بندد. مشخصات پارکت لمینت‌های درودگران را در این قسمت ببینید.

تیرچه‌های کف و سقف

تیرچه‌های کف و سقف از آن دسته چوب‌هایی هستند که احتمال موریانه زدنشان بالاست. آسیب به این تیرچه‌ها اغلب هزینه‌ بیشتری نسبت به آسیب‌های دیگر دارد. تعمیر چنین خرابی دقت بالاتر و زمان بیشتری می‌طلبد. به‌خصوص اگر تیرچه‌های کف باشند که در کنار لوله‌ها و غیره قرار دارند. وقتی موریانه‌ها به تیرچه‌های کف آسیب می‌زنند، کاشی‌ها یا پوشش کف شما لق و سست می‌شوند.

مغزی پارکت لمینت‌های درودگران HDF است. ما بر کیفیت محصولات خود نظارت مستقیم داریم تا هیچ نگرانی‌ای برای مصرف‌کننده پیش نیاید.

بهترین راه مبارزه با موریانه در منزل

همان‌طور که گفتیم جلوگیری از حمله موریانه‌ها بهتر از رفع مشکل است. برای جلوگیری می‌توانید از اقدامات زیر استفاده کنید:

      1. مانع ورود شوید

بهترین راه مبارزه با موریانه در منزل مسدود کردن راه ورود آن‌هاست. به عبارتی باید در ساخت و ساز تمام منافذ ورودی را ببندید. فونداسیون اصلی ساختمان باید از بتن یا آجر یا بلوک‌های سیمانی ساخته شود. تیرچه‌های چوبی زیر ساختمان باید داخل بتن و چند سانتی‌متر بالاتر از کف کار گذاشته شوند. فاصله بین تخته‌ها باید طوری باشد که هوا به‌راحتی عبور کند. این کار مانع از جمع شدن رطوبت می‌شود. با این کار از رشد قارچ‌ها و موریانه‌ها جلوگیری خواهید کرد.

    2. از محلول‌های شیمیایی استفاده کنید

پس از استقرار اسکلت اصلی، خاک را با محلول‌های شیمیایی ضد عفونی کنید.

      3. چوب‌ها را اشباع کنید

روش دیگری که برای جلوگیری از نفوذ موریانه‌ها، اشباع کردن چوب است. اشباع کردن چوب‌ها یا استابلایز با استفاده از محلول‌های شیمیایی انجام می‌شود.

      4. خرده چوب‌ها را دور کنید

چوب‌های اضافه و خرده چوب‌ها را از اطراف ساختمان دور کنید. رها کردن این‌گونه مواد به مدت طولانی باعث تشکیل کلونی‌های بزرگ موریانه خواهد شد.

     5. از متخصص کمک بگیرید

بهترین راه مبارزه با موریانه در منزل راهنمایی گرفتن از متخصص است. یک متخصص همیشه راه‌های قابل اعتمادتری را به شما پیشنهاد می‌دهد. راه‌های زیرسازی را قبل از پایان اسکلت‌بندی ساختمان یا نصب پوشش کف استفاده کنید. موارد دیگر را بعد از حمله موریانه‌ها. در هر حال متخصص‌ها با استفاده از روند درست و سمپاشی مشکل شما را رفع می‌کنند. در راستای پیشگیری از صرف هزینه‌های زیاد برای تعمیر، سالانه خانه یا سازه خود را بررسی کنید. از کارشناسان آفات و حشرات کمک بگیرید تا احتمال آسیب را کاهش دهید.

حرف آخر

پس همان‌طور که در مورد سوال مهم آیا پارکت موریانه میزند خواندیم، موریانه‌ها می‌توانند قسمت‌های مختلف یک خانه را درگیر کنند. این درگیری اگر به موقع دیده شود، شاید بتوان آن را رفع کرد. اما بهترین راه مبارزه با موریانه در منزل، اقدامات پیشگیرانه است. البته که با انتخاب‌های درست می‌توان این نگرانی‌ها را کاهش داد. چوب‌های صنعتی به خاطر استفاده از رزین یا استابلایز شدن، کمتر مورد حمله قرار می‌گیرند. برای پوشش کف می‌توانید با انتخاب پارکت لمینت خیال خود را راحت کنید. زیرا این محصول در کنار مزایای دیگری که دارد، ضد موریانه به حساب می‌آید.

نوشته شده توسط

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.