آیا واقعا پارکت عایق صدا وجود دارد؟

من تمایلی به شنیدن صدای موزیکِ همسایه‌ی طبقه‌ی بالا ندارم! چرا باید همیشه صدای راه رفتن یا دویدنِ بچه‌های همسایه‌ی بالایی را تحمل کنم؟ فرقی نمی‌کند این جمله‌ها حرفِ دلِ شما باشد یا دردِدلِ همسایه‌ی طبقه‌ی پایینی‌تان! به‌هرحال این مسائل به‌خصوص در زندگیِ آپارتمانیِ امروز به‌شدت زیاد است. واضح است که اگر کفِ منازل عایق صدا بود، هیچ‌یک از این مشکلات به وجود نمی‌آمد. اما کدام کفپوش عایق صوتی بهتری است؟ آیا پارکت عایق صدا‌ست؟ آیا پارکت لمینت صدا را عبور می‌دهد؟ در این مقاله درباره‌ی میزان عبور صدا از کفپوش‌های مختلف می‌نویسیم. با این مطلب همراه باشید.

اهمیت کفپوش عایق صدا

همه‌ی ما می‌دانیم که در اثر برخوردِ اجسامِ جامد مانند کفش با کف اتاق و یا افتادن وسایل روی زمین، صدا ایجاد می‌شود. اما اگر هیچ وسیله‌ای این سروصداها را کاهش ندهد، به‌راحتی به اطراف منتقل شده و باعث آزار دیگران می‌شوند. به‌عنوان‌مثال یک راه رفتن ساده در اتاق‌های بزرگ با سقف‌های بلند، مثل یک ساختمان اداری، ممکن است باعث از دست رفتن تمرکز دیگران شود.   

پارکت عایق صدا

بنابراین زمانی که صحبت از پوشش‌های کف می‌شود، به همان اندازه که انتخاب رنگ آن مهم است، میزان عایق بودن آن نیز اهمیت دارد. به‌خصوص زمانی که در آپارتمان‌های چندطبقه زندگی می‌کنیم و صدا به‌راحتی بین طبقات منتقل می‌شود. خوشبختانه چند نوع کفپوش عایق صوتی وجود دارد که تا حد قابل قبولی جلوی انتقال صدا میان طبقات را می‌گیرند. اما اجازه دهید قبل از مقایسه‌ی این کفپوش‌های عایق صدا، انواع صداها در ساختمان را معرفی و تفکیک کنیم.    

بدونِ داشتنِ کفپوشِ عایق صدا، نه‌تنها سروصدا به‌راحتی بین طبقات منتقل می‌شود، بلکه ممکن است صدایی که بر اثرِ راه رفتن ایجاد می‌شود، ساکنین خود آن طبقه را هم کَلافه کند.

 

انواع صداها در ساختمان

به‌طورکلی در آپارتمان‌ها دو نوع صدا ایجاد و منتقل می‌شود؛ صداهای ضربه‌ای (برخوردی) و صداهای انتقالی. صداهای ضربه‌ای صداهایی هستند که در اثر برخورد اجسام با کفِ اتاق ایجاد می‌شوند؛ مثل صداهایی که در اثر راه رفتن و یا افتادن اشیاء به وجود می‌آیند. در مقابل، به هر صدای دیگری که در محیط اطراف ما ایجاد می‌شوند، مثل صدای تلویزیون، موسیقی یا حرف زدن، صداهای انتقالی می‌گویند.  

 پارکت لمینت عایق صوتی

 گاهی اوقات یک پوشش کف می‌تواند در کاهش هر دو نوع صدای عنوان شده خوب عمل کند. گاهی هم فقط جلوی یکی از این صداها ایستادگی می‌کند و در کاهش دیگری عملکردِ خوبی ندارد. در ادامه به معرفی استانداردهایی می‌پردازیم که با مقایسه‌ی آن‌ها به‌راحتی می‌توانید میزانِ عبورِ صدا از کفپوش‌های مختلف را بررسی کنید.

صداهای ضربه‌ای و صداهای انتقالی دو نوع صدایی هستند که از طریق کف اتاق منتقل می‌شوند. اگر کفپوش عایق صدا نباشد، این صداها به‌راحتی از کف اتاق عبور کرده و به طبقات دیگر می‌رسند.

 

درجه‌بندی انتقال صدا از کف

به‌طورکلی دو استانداردِ مجزا برای درجه‌بندی انتقالِ صدا از کف اتاق وجود دارد. هرکدام از این استاندارد‌ها بر اساس نوع صدایی که منتقل می‌شود تعریف شده‌اند. مثلاً استانداردِ عایقِ ضربه‌ای که در ادامه به آن می‌پردازیم، فقط برای صداهای ضربه‌ای تعریف می‌شود.

استاندارد عایق ضربه‌ای

کلاس عایق ضربه‌ای (Impact Insulation Class) که به‌اختصار به آن IIC می‌گویند، نشان می‌دهد که یک محصول (مثلاً پارکت لمینت، فوم و …) یا کف اتاق، چه میزان صداهای ضربه‌ای را از خود عبور می‌دهد. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، میزان عبور صدا از کف اتاق کمتر خواهد بود. مقدار این ضریب برای سازه‌های سبکِ شهریِ بدون پوشش کف، تقریباً 25 و برای سازه‌های تجاری بالای 65 خواهد بود.

کفپوش لمینت تجاری

اما این استاندارد برای کفپوش‌های مختلف باید چقدر باشد تا عبور صدا را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال به موارد زیر توجه کنید.

IIC کمتر از 50

محصولاتی با استاندارد عایق ضربه‌ای زیر 50، به‌هیچ‌عنوان کفپوشِ عایق صوتی محسوب نمی‌شوند و صداهای ضربه‌ای را به میزان قابل‌توجهی از خود عبور می‌دهند. این محصولات شاید برای طبقه‌ی اول ساختمان مناسب باشند اما به‌هیچ‌عنوان برای سایر طبقات توصیه نمی‌شوند.

کفپوش‌هایی مثل سنگ و سرامیک در این دسته قرار می‌گیرند. همچنین مقدار IIC یک پوشش کف چوبی، بدون استفاده از فوم در زیر کفپوش، برابر 40 تا 45 است.

IIC بین 50 تا 60

محصولاتی با این مقدار IIC، جذب صدای نسبتاً بالایی دارند. محصولاتی مثل پارکت لمینت و پارکت مهندسی در این دسته قرار می‌گیرند.

IIC بالای 60

پوشش‌هایی که میزانِ بالایی از صداهای ضربه‌ای را جذب می‌کنند دارای IIC 65 هستند. بنابراین کمترین میزان صداهای ضربه‌ای بر روی این پوشش‌ها ایجاد می‌شود.

کلاس عایق ضربه‌ای نشان‌دهنده‌ی میزان عبور صداهای ضربه‌ای از یک پوشش کف است. محصولاتی با کلاس عایق ضربه‌ای زیر 50، صداهای ضربه‌ای را به میزان زیادی به طبقات دیگر ساختمان انتقال می‌دهند. بنابراین انتخاب کفپوشی با استاندارد IIC بالای 50، باعث می‌شود شما همسایه‌ی کم صداتری به نظر برسید.

 

استاندارد عبور صدا

کلاس عبور صدا (Sound Transmission Class) که به‌اختصار به آن STC گفته می‌شود، به میزان جذب صداهای انتقالی (صداهای موجود در محیط مثل صدای تلویزیون) توسط کف اتاق اشاره می‌کند. این عدد نشان می‌دهد چه میزان صدا متوقف شده و از کف اتاق عبور نکرده است. هرچه میزان STC یک پوشش کف بیشتر باشد، صدای کمتری از آن عبور می‌کند و درنتیجه همسایه‌ها کمتر از صداهای ایجاد شده توسط شما آزار می‌بینند.

کفپوش لمینت عایق صدا

برای اینکه یک پوشش کف صدای کمی را از خود عبور دهد، باید STC آن بالای 50 باشد. مقدار STC برای یک پوشش کف چوبی بین 40 تا 43 و برای یک کف بتنی به قطر تقریباً 15 سانتی‌متر، 52 تا 55 است.

برای اندازه‌گیری دو استاندارد گفته‌شده، یک دستگاه تولید صدا در طبقه‌ی بالایی آپارتمان قرار گرفته و تولید صدا می‌کند. همزمان یک دستگاه اندازه‌گیری صدا در طبقه‌ی پایین، فرکانس‌های صدا را بر اساس واحد دِسی‌بِل (db) اندازه‌گیری می‌کند. سپس درجه‌بندی استانداردهای گفته‌شده، توسط فرمول‌های ریاضی تعیین می‌شود.

هرچه میزان STC پوشش کف بیشتر باشد، صداهای محیطی کمتری از کف اتاق عبور می‌کند. همچنین مقدار STC بالای 50، مقدار ایده‌آل و مناسبی برای یک کفپوش عایق صدا به شمار می‌رود.

 

کدام کفپوش عایق صوتی است؟

همان‌طور که گفتیم، میزان ضرایب IIC و STC برای پوشش‌های مختلف کف متفاوت است. بنابراین هر کفپوشی مقدار مشخصی صدا را از خود عبور می‌دهد. در آزمایشی مقدار این ضرایب برای محصولات مختلف اندازه‌گیری شده است. در زمان انجام این آزمایش کفپوش‌ها بر روی بتنی به ضخامت 15 سانتی‌متر نصب بوده‌اند. نتایج این آزمایش و مقدار این ضرایب در جدول زیر قابل‌مشاهده است. 

   

مقدار تقریبی STC   مقدار تقریبی IICپوشش کف
53 تا 67پارکت لمینت (7، 8 و 12 میلی‌متر)
بزرگ‌تر یا مساوی با 55فرش
5253 تا 56پارکت مهندسی (در صورت نصب با فوم)
5155پارکت چوبی (با فوم)
40 تا 4340 تا 45پارکت چوبی
کمتر از 45کفپوش پی‌وی‌سی
29بدون پوشش کف

 

همان‌طور که از جدول بالا مشخص است، پارکت لمینت در صورت نصب بر روی فومی با استانداردهای بالا حتی از فرش هم عایق صوتی بهتری خواهد بود.

نصب پارکت

در ادامه ضمن بیان تفاوت‌ کفپوش‌های مختلف، آن‌ها را ازنظر میزان عبور صدا بررسی می‌کنیم. در رابطه با پارکت‌ها دقت کنید که هدف ما در اینجا بررسی میزان صدای عبوری از پارکت است؛ نه صدا دادن پارکت در هنگام راه رفتن، که در اثر نصب غیراصولی آن ایجاد می‌شود.

پارکت عایق صدا

عمر بالای پارکت به‌علاوه‌ی ظاهر زیبای چوب و حس زیبایی که از نصب کفپوش‌های چوبی منتقل می‌شود، باعث شده تا پارکت لمینت‌ها و پارکت‌های چوبی فروش خوبی در بازار داشته باشند. پس اجازه دهید به بررسی این موضوع بپردازیم که پارکت لمینت تا چه میزان عایق صدا خواهد بود.

کفپوش لمینت روی پوششی به نام فوم سایلنت و به‌صورت شناور (بدون چسب و میخ) نصب می‌شود. به همین دلیل صداهای کوبه‌ای توخالی را که در اثر راه رفتن بر روی بعضی از کفپوش‌ها ایجاد می‌شود، بر روی پارکت لمینت تجربه نخواهید کرد.

راه رفتن روی پارکت

فوم سایلنت معمولاً از پُلی‌پروپایلِن یا پُلی‌اِتیلن ساخته شده‌ است و قبل از نصب پارکت بر روی کف اتاق پهن می‌شود. با بررسی بیشتر فوم سایلنت می‌توان به میزان عبور صدا از پارکت لمینت نیز پِی برد.

نقش فوم سایلنت در پارکت عایق صدا

فوم سایلنت نیز مانند پوشش‌های کف، دارای درجات استاندارد IIC و STC مختلف است. بیشترِ فوم‌های موجود در بازار دارای استاندارد IIC بین 60 تا 75 و استاندارد STC بالای 60 هستند. این مقادیر نشان‌دهنده‌ی مقاومت بسیار بالای این محصولات در برابر عبور صدا است.

فوم سایلنت علاوه بر اینکه حس خوبی را در هنگام راه رفتن بر روی پارکت لمینت به شما منتقل می‌کند، تا حد زیادی عایق صدا (و البته عایق سرما و گرما) نیز هست. یعنی صدا برای انتقال از کف اتاق باید علاوه بر خود کفپوش از فوم سایلنتِ زیرِ کفپوش لمینت نیز عبور کند. به همین دلیل می‌توان پارکت لمینت را نوعی پارکت عایق صدا دانست.

اگر به عبور صدا از کف اتاق اهمیت می‌دهید، حتماً خرید پارکت لمینت را بررسی کنید. چراکه این محصول به همراه فوم عایق صدا نصب می‌شود و تغییرات چشمگیری را در عبور صدا از کف اتاق ایجاد می‌کند.

 

عبور صدا از فرش

زمانی که درباره‌ی انتخاب یک کفپوش عایق صدا صحبت می‌کنیم، فرش را می‌توان به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها در نظر گرفت. فرش به‌خوبی صدای محیط را بازتاب می‌دهد و صدای بسیار کمی هنگام راه رفتن بر روی آن ایجاد می‌شود.

عبور صدا از فرش

بااین‌وجود فرش در میان پوشش‌های کف مختلف، تقریباً بیشترین مشکلات را در زمان نظافت و تمیز کردن منزل دارد؛ طول عمر زیادی ندارد و برای کسانی که مشکلات تنفسی مثل آلرژی دارند اصلاً مناسب نیست.

عبور صدا از کفپوش pvc

این کفپوش سطح تقریباً ضربه‌گیر و منعطفی دارد و محصولات گران‌تر و باکیفیت‌تر آن صدای نسبتاً کمی را از خود عبور می‌دهند؛ بااین‌وجود همان‌طور که در مقاله‌ی مقایسه‌ی پارکت، لمینت و کفپوش پی وی سی اشاره کردیم، کفپوش پی‌وی‌سی جنسی شیمیایی دارد که می‌تواند برای سلامتی انسان مضر باشد.  

عبور صدا از پارکت چوبی و پارکت مهندسی

پارکت‌های چوبی به‌وسیله‌ی چسب به کف اتاق چسبانده می‌شوند. بنابراین اگرچه امکان اضافه کردن فوم در زیر آن‌ها و درنتیجه کاهش عبور صدا وجود دارد، اما در این مورد انتخاب‌های شما کاملاً محدود خواهند بود.

عبور صدا از پارکت چوبی

در مورد پارکت‌های مهندسی اما شرایط قدری بهتر است. چراکه آن‌ها هم مثل پارکت لمینت‌ها می‌توانند به‌صورت شناور و بر روی فوم نصب شده و به کف اتاق چسبانده نشوند. به همین دلیل نسبت به پارکت چوبی صدای کمتری را به طبقه‌ی پایین منتقل می‌کنند.

ازنظر انتقال صدا، فرش بهترین انتخاب است. پس از فرش به ترتیب پارکت لمینت، پارکت مهندسی، پارکت چوبی، کفپوش PVC، سنگ و سرامیک در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بااین‌حال کفپوش‌هایی مثل پارکت لمینت، اگر به همراه فوم باکیفیت نصب شوند، حتی از فرش هم انتقال صدای کمتری خواهند داشت.

 

در آخر…

در این مقاله ضمن معرفی دو ضریب IIC و STC، میزان عبور صدا از کفپوش‌های مختلف را عنوان کردیم. همان‌طور که گفته شد بهترین پوشش‌های کفِ اتاق ازنظر میزان عبور صدا به ترتیب، فرش، پارکت لمینت، پارکت مهندسی، پارکت چوبی، کفپوش PVC و سنگ و سرامیک هستند. با‌این‌وجود پارکت لمینت به دلیل امکان نصب بر روی فوم سایلنت حتی می‌تواند ازنظر میزان عبور صدا در رتبه‌ی اول این لیست قرار بگیرد. بنابراین اگر دارای فرزند هستید و یا در منزل از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید می‌توانید با نصب پارکت لمینت تا حدود زیادی جلوی ایجاد و انتقال سروصدا را بگیرید.

 

ما در درودگران تلاش می‌کنیم با تولید محصولاتی با استانداردهای اروپایی، چرخه‌ی تولید و اشتغال کشور را به حرکت درآوریم. برای بازدید از محصولات متنوع درودگران می‌توانید به صفحات پارکت لمینت، قرنیز MDF، پروفیل و ابزار و فوم سایلنت مراجعه کرده و از محصولات متنوع ما دیدن فرمایید.

 

نوشته شده توسط

۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.