آموزش نصب پارکت لمینت

نصب پارکت لمینت کار چندان پیچیده و سختی نیست. با در اختیار داشتن ابزار نصب پارکت لمینت و البته دانش فنی این کار حتی خودتان هم می‌توانید آن را نصب کنید؛ اما توجه داشته باشید که بی‌دقتی در نصب پارکت، قطعاً بر روی کیفیت نهایی پارکت نصب شده تأثیر خواهد گذاشت و حتی ممکن است پس از مدتی منجر به ایجاد خرابی‌هایی در کفپوش شما شود. به همین دلیل در این مطلب به شما یاد خواهیم داد که چطور پارکت لمینت را نصب کرده و چه نکاتی را در نصب آن رعایت کنید. پس اگر نصاب پارکت لمینت هستید یا خودتان قصد دارید آن را نصب کنید، با این مقاله همراه باشید.

تفاوت نصب پارکت چوبی با لمینت

پیش‌تر در نوشته‌های مختلفی به تفاوت «پارکت چوبی» و «پارکت لمینت» اشاره کرده‌ایم. به همین دلیل در این‌جا به مقایسه‌ی نحوه‌ی نصب این دو پوشش کف می‌پردازیم. برای نصب پارکت چوبی، نصاب ابتدا این محصول را با چسب به کف اتاق می‌چسباند؛ سپس روی آن را «ساب» زده (یعنی می‌ساید تا صاف شود) و در نهایت آن را لاک می‌زند تا در اصطلاح «جَلا» پیدا کند.

اما قطعات کفپوش لمینت توسط کلیک‌هایی که به‌صورت نر و مادگی روی لبه‌های آن تعبیه شده است در یکدیگر قفل می‌شوند. به همین دلیل پارکت لمینت برخلاف پارکت چوبی برای نصب نیاز به چسب و میخ نداشته و نصب راحت‌تر و البته سریع‌تری دارد.

در ادامه قصد داریم نحوه‌ی نصب پارکت لمینت را توضیح دهیم؛ اما قبل از هر چیز اجازه دهید با ابزار نصب پارکت لمینت بیشتر آشنا شویم. بهتر است نصاب در هنگام نصب این ابزار را به همراه داشته باشد.

پارکت لمینت محصولی مهندسی شده با کیفیت و طول عمر بالاست که نسبت به پارکت چوبی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. 

ابزار نصب پارکت لمینت

با تعبیه‌ی سیستم کلیک در پارکت لمینت، تعداد ابزار نصب آن هم به حداقل رسیده است و مثل گذشته احتیاج به کلی وسیله و ابزار جورواجور نیست. اما در عین حال نصب با دست خالی و بدون ابزار هم امکان‌پذیر نیست. ابزاری که برای نصب پارکت لمینت نیاز خواهید داشت موارد زیر هستند:

ضربه زن، اَره چکشی، متر (برای اندازه‌گیری ابعاد اتاق)، چکش، تخته فلزی، دستکش، استاپر، اَره فارسی بُر، اَره دیسکی (اختیاری)، میز اَره(اختیاری)، متر چوبی تاشو.

برای آشنایی بیشتر با این ابزار، توجه شما را به تصویر زیر جلب می‌نمائیم.  

ابزار نصب پارکت لمینت

حالا به سراغ آموزش نصب آن می‌رویم. اما قبل از شروع نصب پارکت لمینت مهم‌ترین مسئله، توجه به مواردی است که غفلت از آن‌ها و یا دست‌کم گرفتنشان ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد و کار ما را سخت و حتی ناممکن سازد. در ادامه ابتدا به این نکات و موارد مهم اشاره می‌کنیم.  

در هر کجای ایران که هستید، خرید پارکت لمینت و نصب این محصول را با درودگران تجربه کنید. برای مشاوره و راهنمایی خرید تنها کافی‌ست با شماره‌ی 021-74475000 تماس بگیرید.

نکات مهم قبل از نصب پارکت لمینت

موارد مهمی وجود دارند که قبل از شروع نصب تایل‌ها (قطعات پارکت لمینت) باید آن‌ها را به ترتیب انجام دهید. غفلت از این موارد ممکن است روند نصب پارکت را با اختلال مواجه کند و مشکلاتی را به وجود آورد. بنابراین برای نصب اصولی پارکت لمینت موارد زیر را به ترتیب و با دقت بالا بررسی کنید:

1- محل نصب باید بدون برجستگی و یا فرورفتگی باشد؛ در غیر این صورت لازم است پیش از نصب کفپوش لمینت، زیرسازی انجام شود. توجه داشته باشید که سطحِ ناهموارِ زیر پارکت لمینت، منجر به صدا دادن پارکت در هنگام راه رفتن خواهد شد؛ لذا صاف بودن و به‌اصطلاح «شاغول بودن» سطح اهمیت زیادی دارد؛ اما شیب‌دار بودن آن مهم نیست. 

2- محل نصب باید کاملاً خشک، تمیز و خالی از هرگونه سنگ‌ریزه و نخاله‌ی ساختمانی باشد. برای اطمینان از این موضوع، توصیه می‌شود قبل از نصب پارکت لمینت، سطح زیر آن را با جاروبرقی کاملاً تمیز کنید. 

3- بهتر است محل نصب تا حد امکان رطوبت کمی داشته باشد. رطوبت هوای بین 40 تا 70 درصد، مقدار رطوبت مناسبی برای نصب این محصول به حساب می‌آید.  

4- قطعات پارکت لمینت باید از 48 ساعت قبل، در محل نصب قرار گیرند تا با محیط هم‌دما شوند. دمای محیطِ بسته، معمولاً 25 درجه‌ی سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود که لازم است پارکت لمینت با این دما هماهنگ شود. بدین منظور باید همه‌ی قطعات کفپوش لمینت به نحوی در محیط قرار داده شوند که هوا در میان آن‌ها جریان داشته باشد. همچنین این کار برای ابزارهای قرنیز هم باید انجام شود.

5- ممکن است قطعات پارکت لمینت طی فرایند حمل‌و‌نقلِ محصول، آسیب دیده باشند. بنابراین لازم است قبل از شروع نصب، قطعات کفپوش لمینت به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت وجود مشکلات احتمالی تعویض گردند.

پیش از شروع نصب پارکت لمینت، به این موارد توجه کنید: 1- سطح زیر پارکت ناهموار نباشد. 2- محل نصب، خالی از نخاله باشد. 3- رطوبت محیط مناسب باشد. 4- تایل‌ها از 48 ساعت قبل در محیط چیده شده باشند. 5- تایل‌ها در حمل‌و‌نقل آسیب ندیده باشند.

مراحل نصب پارکت لمینت

در این بخش از مقاله، مراحل نصب را به تفکیک هر مرحله توضیح می‌دهیم و در‌نهایت با جمع‌بندی مراحل و ویدیوی مراحل نصب پارکت لمینت شما را از سردرگمی احتمالی نجات می‌دهیم. اجازه بدهید از ابتدای کار یعنی تعیین جهت نصب پارکت لمینت شروع کنیم. 

1- جهت نصب پارکت لمینت

همان‌طور که می‌دانید تایل‌های پارکت لمینت مستطیلی شکل هستند. به‌همین‌دلیل ابتدا باید مشخص کنیم این تایل‌ها در کدام جهت (افقی یا عمودی) بر روی کف اتاق نصب خواهند شد. 

معمولاً در فضاهایی که مربعی شکل هستند، برای اینکه پارکت لمینت به بهترین نحو به چشم بیاید، به نور خورشید توجه می‌کنیم و تایل‌ها را در جهت نوری که به کف اتاق می‌تابد نصب می‌کنیم. توجه به این نکته باعث زیبایی بیشتر پارکت لمینت خواهد شد. 

جهت در نصب

البته در فضاهای مستطیلی شکل بهتر است تایل‌ها را در جهت طول مستطیل نصب کرده و از توجه به نور خورشید صرف‌نظر کنیم. در فضاهایی که شکل‌های دیگری دارند هم بهتر است دیواری را که طول بلندتری دارد و صاف‌تر است مبنای کار قرار دهیم و تایل‌ها را در امتداد این دیوار نصب کنیم. 

اگر می‌خواهید پارکت لمینت را بر روی کفپوش چوبی و یا دیگر کفپوش‌ها نصب کنید، تایل‌ها باید دقیقاً در همان جهتی که کفپوش‌ زیری قرار گرفته‌ است نصب شوند.

2- فوم زیر پارکت لمینت

پس از تعیین جهت نصب، فوم سایلنت را به موازات جهت تعیین‌شده در کف اتاق یا محل نصب پهن می‌کنیم. فراموش نشود که فوم به‌عنوان عایق و پوششی برای محافظت از پارکت لمینت به کار برده می‌شود. بهتر است در این مرحله، طول و عرض اتاق را نیز به‌طور دقیق اندازه‌گیری و یادداشت کنید.

فوم پارکت لمینت

3- جا زدن کلیک‌ها در هم

پارکت لمینت بدون نیاز به چسب و تنها با جا زدن شیار و زبانه‌ی تایل‌ها در هم نصب می‌شود. قبل از باز کردن بسته‌بندی و شروع نصب، مطمئن شوید که تفاوت میان زبانه و شیار پارکت لمینت را به درستی می‌دانید و از نحوه‌ی کارکرد سیستم کلیک در پارکت لمینت اطلاعات کافی دارید. برای جا زدن شیار و زبانه‌ی تایل‌ها و چفت شدن آن‌ها در هم، زبانه‌ی تایل جدید را مانند تصویر زیر با زاویه‌ی 45 درجه بر روی شیار تایل قبلی قرار داده و آن را به آرامی پایین بیاورید تا جایی که صاف شود و در تایل قبلی قفل گردد.

نصب پارکت لمینت

پس از قفل شدن تایل‌ها در هم، به کمک ضربه ‌زن با ضربه‌ها‌ی آرام چکش به پهلوی تایل نصب شده ضربه بزنید تا اتصال میان آن‌ها محکم شود. 

قیمت نصب پارکت لمینت

4- نصب اولین تایل هر ردیف

پس ‌از پهن کردن فوم، به سراغ نصب ردیف اول می‌رویم. کار نصب را با قرار دادن تایل اول در گوشه‌ی سمت چپ اتاق آغاز کرده و سمت زبانه‌ی طولی و عرضی این تایل را به طرف دیوار قرار می‌دهیم. بهتر است قسمت زبانه‌ی تایل‌های مجاور دیوار را به کمک فارسی‌بر برش داده و از طریق قرار دادن استاپر، فاصله‌ی حدوداً هشت میلی‌متری‌ای را بین این تایل‌ها و دیوار ایجاد کنیم.

درز انبساط

طول ردیف اول (از ابتدا تا انتهای اتاق) را بر طول هر تایلِ پارکت لمینت (معمولاً 129 سانتی‌متر) تقسیم می‌کنیم تا مشخص شود آخرین تایل آن ردیف چند سانتی خواهد بود. اگر طول تایل آخر آن ردیف، کمتر از 5 سانتی‌متر شد، اولین تایل ردیف را کمی (حدود 10 سانتی‌متر) کوتاه می‌کنیم؛ در غیر این صورت اولین تایلِ ردیف اول را بدون کوتاه کردن، در محل خود قرار می‌دهیم. این کار برای سایر ردیف‌ها هم به طور جداگانه انجام می‌گیرد. 

پس از قرار دادن اولین تایل ردیف اول، اولین تایل ردیف دوم را به اندازه‌ی دو سوم طول هر تایل (حدود 86 سانت) و اولین تایل ردیف سوم را به اندازه‌ی یک سوم طول هر تایل (حدود 43 سانت) برش می‌زنیم و در محل خود نصب می‌کنیم. کاملاً مشخص است که اولین تایل سایر ردیف‌ها هم از همین الگو پیروی می‌کند، یعنی اولین تایل ردیف چهارم به صورت کامل، ردیف پنجم به اندازه‌ی دو سوم و ردیف ششم به اندازه‌ی یک سوم ابعاد تایل کامل، برش خورده و نصب می‌شوند.

آموزش نصب

5- نصب سایر تایل‌ها

به جز تایل اول و آخر هر ردیف، سایر تایل‌ها بدون برش خوردن (با ابعاد کامل) در محل خود نصب می‌شوند. برای نصب و جا زدن این تایل‌ها ابتدا آن‌ها را در محل خود قرار داده و سپس به کمک چکش به آرامی به پهلوی آن‌ها ضربه بزنید تا زبانه و شیار تایل‌ها در هم جا بیفتند. 

آخرین تایل هر ردیف که به دیوار ختم می‌شود را پس از اندازه‌گیری، بُرش داده و در محل خود قرار می‌دهیم. امکان نصب و جا زدن این تایل‌ها به وسیله‌ی ضربه زدن به پهلوی تایل وجود ندارد؛ چراکه آن‌ها در مجاورت دیوار قرار می‌گیرند. به همین دلیل برای نصب آن‌ها از ابزار فلزی مستطیلی به نام تخته فلزی که دو لبه‌ی غیر هم‌جهت در دو سر خود دارد استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب به جای آنکه به پهلوی تایل ضربه وارد کنیم یک سر تخته فلزی را در لبه‌ی تایل (قسمت مجاور دیوار)  قرار داده و به سر دیگر آن ضربه می‌زنیم تا تایل‌ها به هم چفت شوند.

نصاب پارکت

6- پس از نصب پارکت

پس ‌از اتمام عملیات نصب، بایستی سطح پارکت لمینت را تمیز کنید. در این مرحله صاف و یکدست بودن سطح پارکت را به‌دقت بررسی می‌کنیم و در صورت نیاز با استفاده از لاک مخصوص پارکت و یا سنباده، درزهایی که ممکن است لابه‌لای تایل‌ها بر جای مانده باشد را می‌گیریم. 

ویدیوی نصب پارکت لمینت

طبیعتاً آموزش نصب به عنوان یک فرایند عملی، به وسیله‌ی نگارش متن و دستورالعمل، کار چندان راحتی نیست و ممکن است مطالب به صورت کامل و دقیق منتقل نشوند. به همین دلیل در این جا ویدیوی مراحل نصب پارکت را برای شما قرار می‌دهیم تا با تماشای آن به راحتی نصب پارکت لمینت را یاد بگیرید.

ویدئوی آموزشی

کلام پایانی

نصب درست و اصولی پوشش‌های کف بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه نصب اشتباه می‌تواند به عملکرد و کارایی محصول خدشه وارد کند. از طرفی دیگر، محصولاتی که به صورت استاندارد نصب نشده باشند معمولاً مشمول گارانتی محصول هم نخواهند بود. به همین دلیل اگر به فرایند نصب پارکت لمینت تسلط کافی ندارید می‌توانید از نصاب ماهر پارکت لمینت کمک بگیرید. همچنین اگر نصاب پارکت لمینت هستید نیز می‌توانید با تماس با دفتر درودگران با نمایندگان مجاز ما در شهر خودتان همکاری کنید. 

شرکت درودگران به تازگی اقدام به برپایی نمایشگاه محصولات خود در محل دفتر شرکت خود واقع در خیابان ولیعصر تهران کرده است. از مزایای نمایشگاه دائمی ما استندهای حرفه‌ای و به روز پارکت لمینت و همچنین اجرای انواع رنگ‌های پارکت به زیر پاهای بازدید کننده‌ی محترم است. پس اگر تمایل دارید قبل از خرید، نتیجه‌ی نصب انواع پارکت در منزل خود را مشاهده کنید، حتما سَری به دفتر درودگران بزنید.

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.