پارکت برای حمام ؛کجا را پارکت نکنیم؟

پارکت برای حمام و پارکت برای سرویس بهداشتی اغلب به کار نمی‌رود. چون این فضاها با رطوبت بالایی در تماس هستند. بیشتر اوقات به شما می‌گویند که کجا را پارکت لمینت نکنید و کجا را پارکت لمینت بکنید. ما اینجا برای شما قدم به قدم توضیح می‌دهیم که چرا پارکت برای حمام و پارکت برای سرویس بهداشتی یا حتی آشپزخانه آن قدر مناسب نیست. علاوه بر این پیشنهاداتی نیز برای شما داریم که کجاها را با رعایت نکات نگهداری می‌توانید پارکت کنید.

حالا اگر برایتان سوال پیش آمده که کجاها را پارکت لمینت نکنید و چرا، ادامه مطلب را بخوانید.

کجا را پارکت لمینت کنیم؟

پارکت لمینت پوشش کف مناسبی برای اتاق خواب، اتاق کودک، سالن پذیرایی، راهروها و.. است. زیرا این پوشش کف مزایای بسیاری دارد که آن را جزو محبوب‌ترین انتخاب‌‌ها قرار می‌دهد.

پارکت لمینت به خاطر داشتن استاندارد E1، عایق صدا و حرارت بودن، گزینه مطلوبی برای اتاق کودک است. در این باره اینجا به طور مفصل بخوانید.

مزایا و معایب پارکت لمینت هم با جزئیات بسیار در این مطلب برایتان توضیح داده‌ایم.

پارکت لمینت برای حمام

طول عمر و تعمیر پارکت لمینت

یکی از بهترین مزایای پارکت لمینت طول عمر 15-25ساله آن و قابلیت تعویض تایل‌ها (قطعات) برای تعمیر است. به همین دلیل اگر شما اهل تنوعات زیاد دوره‌ای نیستید، بهترین انتخاب برای شماست. زیرا پارکت لمینت قابلیت ست شدن با انواع دکوراسیون را دارد.

شاید پارکت لمینت برای اتاق خواب، پذیرایی، دفاتر اداری، سالن‌های کوچک مناسب باشد. اما معمولاً به عنوان پارکت برای حمام یا پارکت برای سرویس بهداشتی استفاده نمی‌شود. دلیل آن هم رطوبت همیشگی و بالای این محیط‌هاست که نگهداری از آن را سخت می‌کند. وگرنه از پارکت لمینت در مکان‌هایی با شرجی بالا می‌شود استفاده کرد. ولی رطوبت ماندگار و تماس مستقیم با آبی که از آن حرف می‌زنیم به خصوص برای پارکت حمام پذیرفتنی نیست.

پوشش کف مکان‌های مرطوب

مکان‌های مرطوب در خانه اغلب همان حمام، سرویس بهداشتی، اتاق لباسشویی و آشپزخانه به حساب می‌آیند. این رطوبت باعث کپک‌زدگی، پوسیدگی و خرابی بافت محصول می‌شود. معمولاً برای این مکان‌ها از پوشش‌های کف با مواد غیر آلی استفاده کنند. مواد غیر آلی به مواردی چون پلاستیک گفته می‌شود. مواد آلی (ارگانیک) برای موادی به کار می‌رود که از بافت‌های گیاهی یا طبیعی ساخته شده‌اند. مثل پوشش‌های کف همچون پارکت چوبی، پارکت مهندسی، پارکت لمینت، فرش و… . مواد غیر آلی نسبت به مواد آلی ماندگاری بالاتری در برابر رطوبت دارند.

البته که پوشش‌های کف مستقیماً جزو مواد آلی به حساب نمی‌آیند چون پروسه‌های مختلف تولید را از سر گذارنده‌اند. علاوه بر این پوشش کفی چون پارکت لمینت از لایه‌های غیرآلی دیگری نیز تشکیل شده است. به همین دلیل هم می‌توانید پارکت لمینت را برای مناطق شرجی انتخاب کنید.

در مورد ساختار تشکیل‌دهنده پارکت لمینت اینجا می‌توانید بیشتر بخوانید.

ورود پارکت لمینت در این مکان‌ها ممنوع!

  • پارکت برای آشپزخانه

شاید از خودتان بپرسید که آیا می‌توانم از پارکت لمینت برای آشپزخانه استفاده کنم؟ انتخاب‌های رایج برای این فضا، چیزهایی مثل کاشی، سرامیک و وینیل است. اما شما باید بدانید که اگر خیلی اهل شست‌وشو نیستید، پارکت لمینت می‌تواند انتخاب شما باشد. حتی آب زیاد ممکن است به کاشی و سرامیک هم آسیب بزند.

درست است که پارکت برای حمام یا پارکت برای سرویس بهداشتی کارایی ندارد. اما باید دقت داشته باشید که با استفاده از پارکت لمینت برای آشپزخانه باید قید شستن کف را بزنید. دیگر این که باید سطح را همیشه تمیز نگه دارید تا باعث ایجاد خط و خش بر آن نشوید. موارد چرب و رنگی را نیز تا می‌توانید سریع از روی آن پاک کنید. نگران حرارت و مواد شعله‌زا هم نباشید. پارکت لمینت مقاومت خوبی در برابر این دو مورد دارد.

انتخاب پارکت لمینت برای آشپزخانه گرمابخشی به کف و تنوع بیشتر را به همراه می‌آورد.

پوشش کف برای حمام

درست است که پارکت برای حمام یا پارکت برای سرویس بهداشتی کارایی ندارد. اما باید دقت داشته باشید که با استفاده از پارکت لمینت برای آشپزخانه باید قید شستن کف را بزنید.
  • پارکت برای حمام

در پاسخ به این سوال که آیا پارکت برای حمام مناسب است یا نه، به جواب منفی رسیدیم. در عوض این پوشش‌های کف به شما پیشنهاد می‌شود که بسته به سلیقه‌تان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. موارد زیر صد در صد ضد آب نیستند و اگر موارد نصب و نگهداری‌شان درست رعایت نشود، ممکن است خراب شوند.

1. کاشی، موزاییک و سرامیک:

این پوشش کف جزو محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای حمام و سرویس بهداشتی، استخرها و… هستند. این مواد به خاطر نوع ساختارشان در برابر آب مقاوم‌ترند. فقط باید درزگیری آن‌ها به‌درستی انجام شود. درزهای ترک‌خورده و آسیب‌های جزئی می‌توانند باعث نفوذ آب به سطح‌های زیرین بشوند.

2. سنگ:

از قدیم تا به حال سنگ یکی از انتخاب‌های اولیه به عنوان پوشش کف یا دیوار حمام یا سرویس بهداشتی بوده. چون در این مکان‌ها به صورت مداوم آب جریان دارد، باید از سنگ‌هایی بااستحکام بالا استفاده کرد. زیرا امکان انتقال نم و رسیدن رطوبت به لایه‌های زیرین وجود دارد. دیگر این که چون سنگ در این فضا با مواد شوینده و شیمیایی قرار می‌گیرد، باید در برابر این مواد مقاوم باشد.

مشخصات پارکت لمینت درودگران را در این قسمت بخوانید و از میان محصولات متنوع ما رنگ دلخواهتان را انتخاب کنید.
3. پی وی سی یا وینیل:

کفپوش پی وی سی یا وینیل از جمله کفپوش‌های شیمیایی و پلاستیکی است که مقاومت نسبت به آب مزیت آن به حساب می‌آید. از این مواد در دیوارپوش‌های حمام نیز استفاده می‌کنند. در این مورد نیز اگر درزها درست بسته نشوند، امکان نفوذ آب به زیر سطح هست.

4. لینولئوم:

این پوشش کف ظاهری مشابه پی وی سی دارد اما خیلی قبل‌تر از آن کاربرد داشته است. لینولئوم حاصل ترکیب چند ماده طبیعی است که در یک شرایط مشخص و تحت فشار و دمای خاص ساخته می‌شود. این پوشش کف ابعاد و اشکال متفاوتی دارد که بسته به سلیقه و مکان لازم از آن استفاده می‌شود. از این پوشش کف نیز در سرویس بهداشتی فضاهای بزرگی چون بیمارستان‌ها، سینماها و غیره بهره می‌برند.

کجا را پارکت نکنیم

درنهایت چه کنیم؟

در سلیقه‌ ایرانی استفاده از کاشی و سرامیک به جای پارکت برای حمام و سرویس بهداشتی رایج‌تر است. در صورتی که در سلیقه اروپایی موارد دیگری چون بتنی، سنگ‌ریزه‌ای، چوب‌پنبه‌ای و… هستند که برای کف حمام یا سرویس بهداشتی استفاده می‌شوند. مثل پوشش کف مشبک که از آن‌ها به وفور در استخرها، هتل‌ها و مراکز تجاری-تفریحی بزرگ استفاده می‌شوند. هر کدام از این انتخاب‌ها نیز بسته به نوع فضا (خصوصی، عمومی، محدود، تجاری و…) تغییر می‌کنند.

در سلیقه‌ اروپایی اما شرایط متفاوت‌تر است. حتی ممکن است از پارکت لمینت و پارکت مهندسی شده یا موکت‌های رنگی نیز استفاده کنند. در این موارد روی طراحی داخلی حمام و سرویس بهداشتی‌شان بسیار تمرکز می‌کنند. معمولاً نیز از عناصر مینیمال در این طراحی بهره می‌برند.

پارکت لمینت انتخاب جذاب و منعطفی برای مکان‌های مختلف به حساب می‌آید. ولی حداقل در جامعه ما استفاده از آن به عنوان پارکت حمام یا پارکت سرویس بهداشتی رایج نیست.

نوشته شده توسط

۱۰ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ایا واقعا عمر پارکت لمینیت ۲۵ ساله است؟

    پاسخ
    • درودگران
      6 دی 1399 4:40 ب.ظ

      این حداکثر عمر پارکت لمینته و بسته به سبک زندگی شما و نحو نگهداری از محصول داره که خیلی هم کار دشواری نیست. در مورد نحوه تمیز کردن پارکت لمینت هم میتونیم ارجاعتون بدیم ب مقاله راهنمای نظافت پارکت لمینت. امیدوارم که مفید واقع بشه.

      پاسخ
  • در اروپا به علت اینکه سرویس حمام انها شرایطش فرق داره

    پاسخ
    • درودگران
      6 دی 1399 4:41 ب.ظ

      بله نحوه استفاده از حمام در فرهنگ‌های مختلف متفاوته و به همین دلیل میزان خیس شدن پارکت لمینت کاهش پیدا میکنه. علاوه بر این نوع پارکت لمینت مورد استفاده در این محیط فرق داره و همراهش از چسب‌های مخصوص درزها هم استفاده میکنن تا تمام راه‌های ورود رطوبت رو ببندن.

      پاسخ
  • شیما نجاری
    6 دی 1399 4:16 ب.ظ

    آیا برای استفاده از کف بالکن پارکت بهتر است یا لمینیت؟

    پاسخ
    • درودگران
      8 دی 1399 9:54 ق.ظ

      برای کف بالکن معمولاً پارکت چوبی یا پارکت لمینت پیشنهاد نمیشه چون این مکان جزو فضای باز خونه به حساب میاد و از نظر شرایط آب و هوایی با داخل خونه متفاوته. به خاطر قرارگیری در مجاورت نور شدید آفتاب، بارندگی و موارد دیگه ترجیحاً از سنگ یا سرامیک برای این فضا استفاده کنین.

      پاسخ
  • شیما نجاری
    6 دی 1399 4:18 ب.ظ

    فرق لینولئوم با لمینیت چیست که در سرویس های بهداشتی قابل استفاده است؟

    پاسخ
    • درودگران
      8 دی 1399 9:56 ق.ظ

      لینولئوم از نظر جنس کاملاً با لمینت متفاوته و چوب در ساختارش نقشی نداره. قطرهای متفاوتی هم میتونه داشته باشه و در برابر آب مقاوم‌تر از پارکت لمینته. از این مورد به خصوص در سرویس بهداشتی‌های اماکن تجاری استفاده میشه که میزان شست و شو و ترددش خیلی بیشتر از اماکن مسکونیه.

      پاسخ
  • یعنی عملا نمیتونم برای حموم پارکت کنیم؟؟؟؟

    پاسخ
    • درودگران
      12 تیر 1400 9:47 ق.ظ

      سلام، اگه پارکت آکوآ باشه میشه البته اونم بستگی به نوع استفاده شما از حمام داره. چون تو فرهنگ ما میزان شست و شو و آبکشی زیاده.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.