پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟

هنوز هم در انتخاب نوع پوشش کف خانه‌ی خود تردید دارید؟ به مقایسه سرامیک و پارکت لمینت و انتخاب یکی از این دو گزینه فکر می‌کنید؟ یا اینکه صرفاً به دنبال شناخت بیشتر و مقایسه‌ی کفپوش‌هایی مثل سرامیک و پارکت لمینت هستید؟ در هر صورت این مقاله برای یافتن پاسخ این سؤال‌ها و تصمیم‌گیری در این زمینه به شما کمک می‌کند.

ما در این نوشتار سعی می‌کنیم ضمن مقایسه سرامیک و پارکت لمینت به شما در انتخاب یکی از این دو محصول کمک کنیم و به این سؤال که پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.  

مقایسه سرامیک و پارکت لمینت

پارکت بهتر است یا سرامیک ؟ مسئله این است! انتخاب نوع کفپوش منزل شما بسیار مهم است. قطعاً برای اینکه یک انتخاب درست داشته باشید باید گزینه‌های پیش روی خود را به‌درستی بشناسید. پس اجازه دهید قبل از اینکه به مقایسۀ سرامیک و پارکت لمینت بپردازیم قدری بیشتر با این دو نوع پوشش کف آشنا شویم.  

مقایسۀ سرامیک و پارکت لمینت

پارکت لمینت از ماده‌ای به نام لمینت ساخته شده است و به خاطر داشتن الیاف چوبی، نرم‌تر از سرامیک است. در مقابل، سرامیک به عنوان ماده‌ا‌ی سخت‌تر و به شکل سنگی صاف و صیقل‌داده‌شده شناخته می‌شود. در ادامه از میان انواع مختلف پوشش کف این دو نوع را از جهات مختلف بررسی و مقایسه می‌کنیم تا به شما در انتخاب محصول دلخواهتان کمک کنیم.

انتخاب یکی از گزینه‌های سرامیک یا پارکت لمینت نیاز به شناخت و بررسی آن‌ها از زوایای مختلف دارد؛ ولی اگر شما نیز یکی از طرفداران پروپاقرص مدل‌های شیک پارکت لمینت هستید، می‌توانید انواع مختلف آن را در صفحه‌ی مشخصات پارکت لمینت مشاهده کنید.

1- تفاوت قیمت پارکت و سرامیک

هزینه‌ی خرید سرامیک بیشتر به نوع سرامیک و طرحی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سرامیک و محصولات سرامیکی در آسیا می‌باشد. در مقابل، ماده‌ی اولیه برای تولید پارکت لمینت چوب است. کشور ما نیز از لحاظ تراکم مناطق جنگلی، منابع بسیار محدودی دارد و به دلیل رعایت مسائل زیست‌محیطی، امکان استفاده از این منابع وجود ندارد؛ به طوریکه حتی تولیدکنندگان داخلی هم به وارد کردن چوب روی آورده‌اند. به همین دلیل سرامیک در ایران، برخلاف کشورهای قاره‌ی اروپا، از لمینت ارزان‌تر است.

تفاوت قیمت پارکت و سرامیک

امّا در صورت انتخاب سرامیک باید در نظر داشته باشید که خرید تایل‌های سرامیکی تنها هزینه‌ی پیش روی شما نیست! شما علاوه بر خرید تایل‌ها، به تهیه‌ی مصالح برای نصب آن‌ها هم نیاز دارید. ضمن اینکه برای نصب سرامیک، دستمزد بیشتر نصّاب را نیز باید در نظر بگیرید. در ایران دستمزدی که به یک نصّاب پارکت لمینت تعلق می‌گیرد به‌مراتب از دستمزد نصّاب سرامیک کمتر است.

مقایسه قیمت پارکت لمینت و سرامیک

به‌طورکلی ممکن است هزینه‌ی سرامیک کردن کف یک اتاق، برای شما ارزان‌تر از پارکت لمینت تمام شود؛ امّا قطعاً به دردسرهای نصب آن و ضعف‌هایی که در ادامه اشاره خواهیم کرد نمی‌ارزد.

سرامیک از پارکت لمینت ارزان‌تر است؛ ولی دردسرهایی هم دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم. شاید بتوان گفت بعضی از ارزانی‌ها بی‌حکمت نیست! این ضرب‌المثل در مورد بعضی از لمینت‌های موجود در بازار که قیمت پایین‌تری دارند هم صدق می‌کند.
در مورد مزایا و معایب پارکت لمینت بیشتر بخوانید. ویدئوی زیر نیز این مطلب را برایتان شفاف‌تر می‌کند.

 

2- حس محیط؛ سرامیک یا پارکت لمینت؟

وقتی به اوّلین لمس پاهای خود با زمین فکر می‌کنید احتمالاً سرامیک نمی‌تواند بهترین انتخاب برای کف اتاق شما باشد؛ در‌حالیکه پارکت لمینت به اندازه‌ی قدم زدن بر روی فرش، به شما احساس امنیت و آرامش می‌دهد. 

مقایسۀ راه رفتن روی پارکت لمینت و سرامیک

همچنین پارکت لمینت به دلیل تنوع بالای رنگ و ظاهر چوبی خود که از طبیعت الهام گرفته، احتمالاً حس بهتری را از نظر روانی به شما هدیه می‌دهد. به همین دلیل، اگر شما بین این دو گزینه برای انتخاب کفپوش اتاق پذیرایی، خواب و یا کفپوش اتاق کودک خود تردید دارید، باید بگوییم که پارکت لمینت انتخاب هوشمندانه‌تری است.

از طرفی سرامیک نسبت به لمینت در برابر رطوبت مقاوم‌تر است. البتّه بعضی از پارکت لمینت‌ها که کیفیت بهتری دارند شاید ضدآب نباشند امّا در برابر آب مقاوم هستند.

معایب و مزایای پارکت

بنابراین استفاده از سرامیک‌ در محیط‌های مرطوب که همواره در معرض مستقیم یا غیرمستقیم رطوبت و قطرات آب قرار دارند، مثل حمام و سرویس بهداشتی، مناسب‌تر است.

در محیط‌هایی مثل اتاق خواب، پذیرایی و اتاق کودک پارکت لمینت گزینه‌ی مناسب‌تری است ولی در محیط‌های مرطوب مثل حمّام و سرویس بهداشتی بهتر است سرامیک را انتخاب کنید. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید سری به نوشته‌ی کجا را پارکت نکنیم بزنید.

3- روند نصب سرامیک و پارکت لمینت

نصب سرامیک

نصب سرامیک نسبت به پارکت لمینت بسیار پیچیده‌تر و طولانی‌تر است و تنها تعداد اندکی از خریداران می‌توانند مسئولیت نصب آن‌ را خودشان بر عهده بگیرند. همان‌طور که می‌دانید برای نصب سرامیک ابتدا به تخته‌های سیمانی برای زیرکاری آن‌ها و سپس به ملات سیمانی برای چسباندن قطعات سرامیکی نیاز است.

مقایسه نصب سرامیک و پارکت لمینت

نصب سرامیک به دستگاه‌های برش مخصوصی برای اندازه کردن سرامیک‌ها نیاز دارد. این قطعات باید با ریختن دوغاب و محکم نگه‌داشتنشان به زمین نصب شوند. روند نصب سرامیک تقریباً چندین روز وقت شما را می‌گیرد و به ویژه زمانی که در فکر سکونت در منزل جدید هستید و یا برای بازگشت به روال عادی زندگی عجله دارید به مسئله‌ای بسیار مهم و نگران‌کننده تبدیل می‌شود.

نصب سرامیک

نصب پارکت لمینت

همان‌طور که قبلاً در مقاله‌ی نصب پارکت لمینت به‌طور کامل توضیح دادیم، قطعات پارکت لمینت، مانند قطعات پازل، با شیار و زبانه‌هایی که برای آن‌ها تعبیه شده (که اصطلاحاً به آن کلیک گفته می‌شود) در یکدیگر قفل می‌شوند و دیگر نیازی به چسب، میخ و سایر اتصالات دست‌وپا‌گیر نیست! تقریباً هرکسی به کمک ابزار نصب پارکت و با مختصری آموزش می‌تواند پارکت‌ لمینت‌ها را در عرض چند ساعت نصب کند.

نصب پارکت لمینت یا سرامیک

کوتاه شدن زمان نصب در کفپوش پارکت لمینت بسیار خوشحال‌کننده است! خصوصاً برای افرادی که نگران طولانی شدن روند اثاث‌کشی و یا جابه‌جایی‌های خسته‌کننده‌ی وسایل منزل هستند. ویژگی جالب‌تر اینکه بلافاصله پس از نصب نیز می‌توان با خیال راحت بر روی آن تردد کرد. درست نقطه‌ی مقابل کفپوش سرامیک؛ که علاوه بر روند نصب طولانی‌تر، سخت‌تر و پردردسرتر، هر خانواده‌ی اجاره‌نشینی را از خود فراری می‌دهد!

فرایند نصب پارکت لمینت نسبت به سرامیک ارزان‌تر، کوتاه‌تر، ساده‌تر و کم دردسرتر است. در صورتی که در مورد نصب و یا خرید آن نیاز به مشاوره رایگان داشتید می‌توانید از طریق شماره‌ی 02174475000 با همکاران ما تماس بگیرید و یا از طریق فرم تماس با ما نظرات و سؤالات خود را مطرح کنید. 

4- مقایسۀ نگهداری و نظافت سرامیک و پارکت لمینت

مقایسۀ نحوه‌ی تمیز کردن سرامیک و پارکت لمینت نیز می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کند. در ادامه نکات مهم نگهداری و نظافت هر کدام از آن‌ها را بیان می‌کنیم. 

نظافت پارکت لمینت

واقعیت امر این است که یکی از دلایل فروش زیاد پارکت‌ لمینت‌ها راحتی نظافت آن‌ها است. این نوع کفپوش هیچ‌گونه درزی ندارد و همین برتری، سهولت نگهداری و نظافت پارکت لمینت را چند برابر کرده و آن را به یک پوشش کاملاً بهداشتی تبدیل کرده است.

همچنین از دیگر مزایای بهداشتی پارکت لمینت در مقایسه با سرامیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاک کردن آن‌ها به واکس زدن و یا هیچ دستور خاصی احتیاج ندارد.
  • تنها با یک دستمال مرطوب و نم‌دار می‌توانید به‌راحتی سطح پارکت لمینت خود را برق بیندازید!

مقایسه نظافت پارکت لمینت و سرامیک

نظافت سرامیک

شاید تمیز کردن سطوح سرامیکی به خاطر نوع لعابی که دارند در نگاه اول راحت به نظر بیاید؛ امّا بعد از اینکه به تمیز کردن سطح آن با یک دستمال مرطوب یا تِی اقدام می‌کنیم، آثار پاک شده بر روی سطح باقی می‌مانند. احتمالاً شما هم این آثار به‌جامانده از دستمال خیس را بعد از برخورد نور با سرامیک مشاهده کرده‌اید و احساس منفی منتقل‌شده از این صحنه را درک می‌کنید!

نظافت سرامیک

اگر به بهداشت و نظافت منزل خود اهمیت می‌دهید، نکته‌ی دیگری که باید بدانید بندهای سیمانی میان قطعات سرامیکی است. بله! این بندهای سیمانی حتّی پس از نظافت نیز به مکانی برای تجمّع چربی‌ها و میکروب‌ها و تکثیر باکتری‌ها تبدیل می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان سرامیک را یک پوشش کاملاً بهداشتی محسوب کرد.

تمیز کردن پارکت لمینت بسیار ساده است؛ سطح آن درزی ندارد. ولی تمیز کردن بندهای سرامیک به این راحتی‌ها نیست! این بندها در دراز مدّت به محل تجمّع میکروب‌ها تبدیل می‌شوند.

5- تعمیر سرامیک و پارکت، گزینه‌های پیش رو

در دراز‌مدت، آسیب احتمالی قطعات پوشش کف منزل شما اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین زمانی که به مقایسه و انتخاب میان سرامیک و پارکت لمینت می‌پردازیم، نباید از نحوه‌ی تعمیر این دو نوع پوشش کف غفلت کنیم. اگر وسیله‌ی سنگینی روی سرامیک بیفتد و تکه‌ای از آن بشکند، قسمت شکسته‌شده با قلم و چکش جدا شده و بدون تأثیر بر قطعات کناری خود، با یک قطعه‌ی سالم جایگزین می‌شود.

تعمیر سرامیک در مقایسه با پارکت

همانطور که گفتیم سیستم نصب پارکت لمینت به صورت زبانه‌ها و شیارهایی است که به هم متّصل می‌شوند. بنابراین اگر قطعه‌ای از آن آسیب جدی ببیند و یا رطوبت و قطرات آب باعث تغییر شکل آن قطعه شود، راه‌حل خیلی کامل و دقیقی برای تعمیر آن وجود ندارد. در این موارد برای تعویض قطعه‌ی آسیب‌دیده، احتمالاً مجبور به ازسرگیری روند نصب، از ابتدا تا انتهای اتاق می‌شوید.

تعمیر قطعه‌ی آسیب‌دیده در سرامیک با تعویض همان قطعه انجام می‌شود ولی در تعمیر پارکت لمینت احتمالاً مجبور به نصب مجدد تمامی قطعات خواهید بود.

بالأخره آخرش پارکت لمینت بهتره یا سرامیک؟

خلاصه‌ش می‌شه این! در محیط‌های مرطوب مثل حمام و سرویس بهداشتی بهتره سمت پارکت نرید! امّا در دیگر اتاق‌های منزل مثل پذیرایی و اتاق‌خواب، منطقی‌تر اینه که پارکت لمینت‌ رو انتخاب کنید.

یادتان نرود. در انتخاب رنگ لمینت و سِت کردن پارکت لمینت با مبلمان چوبی تیره می‌توانید از رنگ‌های روشن لمینت مثل پارکت لمینت سفید (اطلسی) و بلوط پِرنام‌بوکو (طوسی) استفاده کنید. همین‌طور در سِت کردن پارکت لمینت با مبلمان و فرش روشن، رنگ‌های قهوه‌ای و تیره مثل کنیون گردوی جنگلی و گردویی گزینه‌های شیک و جذابی برای زیبایی بخشیدن به اتاق شما هستند.

حرف آخر …

در این مقاله سعی کردیم به صورت بی‌طرف دو نوع از انواع پوشش کف موجود در بازار، یعنی سرامیک و پارکت لمینت را با یکدیگر مقایسه کنیم و در پیدا کردن جواب این سؤال که «پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک» به شما کمک کنیم.

اگر انتخاب شما نیز لمینت است و به دنبال آشنایی بیشتر با محصولات روز دنیای پارکت لمینت هستید، می‌توانید از انواع آن در صفحه‌ی‌ خرید پارکت لمینت دیدن فرمائید و یا پیج ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید. راستی شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ پارکت لمینت یا سرامیک؟

نوشته شده توسط

۱۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من نصاب پارکت هستم انصافا پارکت به هیچ عنوان بدرد نمیخوره پولتون دور نریزید

    پاسخ
  • بهار رضایی
    28 آبان 1399 10:23 ق.ظ

    اون آرامش و گرمای پارکت لمینتو هیچوقت سرامیک نمیتونه داشته باشه البته من اون موقع که خریدم با شما آشنا نبودم اما این نکته ی مطلب درسته واقعا

    پاسخ
    • درودگران
      17 آذر 1399 1:46 ب.ظ

      ممنون از لطف شما. بله بالاخره هر جنسی، مزایا و معایب خودش رو داره و مزیت بزرگ پارکت لمینت همین گرم بودن و جلوه طبیعی شه.

      پاسخ
  • ممنون از متن عالیتون ..من منزلم پارکت لمینیت و خیلی راضیم

    پاسخ
  • خوب سرامیک شستن و تمیز کردنش با آب خیلی عالیه ولی پارکت چون قابل شستشو نیست من نمیپسندم حیقتا

    پاسخ
  • من به علت شستشوی زیاد ترجیح میدهم سرامیک استفاده کنم هر چند که لک میگیره و برای نصب زمان بیشتری میبرد

    پاسخ
  • در واقع پارکت لمینت فضای گرم و کلاسیک داره من خیلی دوست دارم ولی واقعا هزینش در برابر سرامیک خیلی زیاده

    پاسخ
  • در خصوص نحوه تعمیر پارکت واقعا بصرفه تر هستش.
    چون من خودم نمونش رو داشتم.همسایه پایینیم سرامیک بود و برا تعمیرش مجبور شد کله زندگیش رو جمع کنه چون سیمان و خاک داشت.و وقتی که داشت اون تیکه رو عوض میکرد ۳ تا تیکه دیگه هم شکست.ولی من خودم شخصا تعمیر پارکت رو تجربه داشتم و به راحتی بود.

    پاسخ
    • سلام، بله همینطوره. از نظر تعویض و تعمیر واقعاً پارکت لمینت راحت‌تره. به‌خصوص برای زندگی‌های امروز که یک ساعت هم یک ساعته و جمع کردن وسایل خونه و دوباره پهن کردن و تمیز کردنشون آزاردهنده است.

      پاسخ
  • برای تعویض سرامیک گاها به قطعات و سرامیک های اطراف دیگه هم اسیب وارد میشه
    خیلی کثیف کاری و بهم ریختگی داره

    پاسخ
    • بله همینطوره، تو تعویض پارکت لمینت هم نصاب خیلی باید حرفه‌ای باشه تا بتونه بدون شکستن کلیک‌ها و آسیب به قطعات دیگه تعویض رو انجام بده اما کلا به خاطر شکل کلیکی قطعات، تعویض معمولاً بدون آسیب پیش میره.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.