مزایا و معایب پارکت لمینت

بیشترین سوالاتی که در میان مصرف‌کنندگان و خریداران وجود دارد، به مزایا و معایب پارکت لمینت مربوط می‌شود. برای دانستن مزایا و معایب پارکت لمینت ابتدا باید با ساختار تولیدی آن و تفاوتش با دیگر کفپوش‌ها آشنا شوید.

آن‌وقت می‌توانیم در مورد کاربردها و نکته‌های ریز و درشتی که شاید در مورد این محصولات ندانید، حرف بزنیم. اگر می‌خواهید بدانید که مزایا و معایب پارکت لمینت چیست و آن را در کدام مکان‌ها می‌شود استفاده کرد، در ادامه همراه ما باشید.

پارکت لمینت چیست؟

موقع حرف زدن از پارکت لمینت باید دقت کنیم که در بازار ما معمولاً کفپوش را به پی‌وی‌سی می‌گویند. پارکت نیز به پارکت چوبی اطلاق می‌شود. در این میان کفپوش لمینت یا لمینت تنها به معنای همان پارکت لمینت است.

پارکت لمینت از مصنوعات چوبی ساخته می‌شود و پارکت چوبی از خود چوب. پی‌وی‌سی را هم از پلاستیک فشرده می‌سازند. پس پارکت لمینت به کفپوشی گفته می‌شود که طرح چوب دارد.

پارکت لمینت

ساختار تولیدی

در تولید پارکت لمینت  دو استاندارد جهانی وجود دارد. یکی این است که برای جنس مغزی آن از MDF یا مصنوعات چوبی با تراکم و چگالی پایین‌تر استفاده می کنند. دیگری با استفاده از HDF یا مصنوعات چوبی با تراکم و چگالی بالاتر ساخته می‌شود.

در اروپا این کیفیت روی محصول درج می‌شود. مصرف‌کنندگان خارجی می‌دانند که باید از پارکت لمینت با مغزی ام‌دی‌اف در جاهایی با ترافیک رفت‌وآمد پایین بهره ببرند. نوع دیگر هم مناسب جاهایی با ترافیک بالای رفت‌وآمد و شلوغی بسیار است.

اما در بازار ایران معمولاً این اطلاعات جزئی و دقیق روی محصولات درج نمی‌شود و هر دو نوع پارکت لمینت به خریدار ارائه می‌شود. اگر خریدار از کیفیت مغزی‌ها بی‌اطلاع باشد، بعد از مصرف و آسیب‌دیدگی پارکت خود، دچار پشیمانی خواهد شد.

به همین دلیل است که درودگران تمامی پارکت لمینت  خود را با مغزی HDF تولید می‌کند تا کیفیتی تضمین‌شدنی به مصرف‌کنندگان خود عرضه کرده باشد. البته گفتن این نکته نیز اهمیت دارد که اگر لایه‌ی محافظ یا اورلی بر روی پارکت لمینت قرار نگیرد، احتمال آسیب‌دیدگی آن را افزایش می‌دهد.

ساختار این کفپوش نقش مهمی در مزایا و معایب پارکت لمینت دارد. پارکت لمینت از چند لایه تشکیل شده است. در زیر بخش های تشکیل‌دهنده‌ی این محصول درودگران را ذکر می کنیم:

  • لایه‌ی محافظ یا اورلی
  • لایه‌ی رویی یا کاغذ دکور (همان کاغذ طرح چوب)
  • لایه‌ی میانی HDF
  • لایه‌ی زیرین یا کاغذ بالانس
  • کلیک  یا لبه‌ی موجود برای اتصال در تایل‌ها
پارکت لمینت از مصنوعات چوبی ساخته می‌شود و پارکت چوبی از خود چوب. پی‌وی‌سی را هم از پلاستیک فشرده می‌سازند.

مقایسه با انواع دیگر

برای خیلی از ما جای سوال دارد که مزایا و معایب پارکت لمینت چیست و چرا باید آن را انتخاب کنیم. این کفپوش چه تفاوتی با مواد دیگر دارد و چه مزیتی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. برای شناخت بهتر مزایا و معایب پارکت لمینت مروری می‌کنیم بر انواع کفپوش از گذشته تا امروز.

    1. فرش و موکت:

بعد از پوست حیوانات، قدیمی‌ترین کفپوش، فرش‌ها و موکت‌ها یا انواع و اقسام قالیچه، جاجیم، گلیم، گبه و… بوده اند. این کفپوش‌های سنتی از نخ‌های پشمی بافته می‌شدند که در مرور زمان ساییده می‌شدند. حرارت، لکه‌ها، نور خورشید، رطوبت، کشیدگی و… همه و همه به این کفپوش‌ها آسیب می‌رساندند.

موکت‌ها نیز همین‌طور، منتها جمع‌آوری برخی از آن‌ها که با چسب چسبانده می‌شدند، کار را سخت‌تر می‌کرد. جدای از زحمتی که برای برش زدن و تنظیم اندازه‌ی آن در جاهای مختلف خانه کشیده می‌شد.

    2. سنگ و سرامیک:

شاید شما از طرفداران این نوع کفپوش‌ها باشید اما همان‌طور که می‌دانید انتخاب سنگ و سرامیک معایبی نیز دارد. نصب این دو کفپوش نیاز به زیرسازی و مواد لازم (ملات) دارد. برش زدنشان بسته به ابعاد خاص و نصبشان زمان‌بر است. انتقال سرما، بازتاب نور و نشان دادن خط و خش از دیگر معایب این کفپوش‌ها هستند.

   3. پارکت چوبی:

پارکت چوبی انتخابی محبوب و قدمت‌دار است که با بیشتر دکوراسیون‌ها سازگاری دارد. اما پارکت چوبی هم بعد از گذر زمان نیاز به واکس خوردن یا تعویض قطعات دارد. نصب آن زمان زیادی می‌برد و اگر در قسمتی باد کند، قطعات باید جمع‌آوری شده و از نو نصب شود.

   4. PVC:

پی‌وی‌سی به معنای پلی وینیل کلراید است که نوعی پلیمر ترموپلاستیک به حساب می‌آید. شاید بزرگ‌ترین عیب این کفپوش در عدم مقاومت در برابر اشتعال و بعد آسیب به محیط زیست باشد. نکته‌ی دیگر این است که این کفپوش در مقابل اشعه فرابنفش موجود نور خورشید به مرور زمان تغییر شکل و رنگ می‌دهند.

  5. پارکت لمینت:

برای دانستن مزایا و معایب پارکت لمینت باید این موارد را مرور کنیم:

  • این کفپوش علاوه بر داشتن طرح مشابه چوب، سهولت در نصب، نگهداری آسان، جمع‌آوری ساده، قابلیت عایق صوتی و گرمایشی بودن را دارد.
  • دیگر این که در تولید پارکت لمینت چون از مصنوعات چوبی استفاده می‌شود نیازی به قطع درختان نیست. همچنین این محصول در برابر اشتعال، خش و ساییدگی و ضربه، مقاومت قابل قبولی دارد.
  • مهم‌ترین نکته در مورد مزایا و معایب پارکت لمینت این است که شما می‌توانید موقع اسباب‌کشی آن را جمع کرده و با خود به محل جدید ببرید.
  • این را هم باید بدانید که پارکت لمینت مناسب مکان‌هایی با رطوبت بسیار زیاد اصلاً مناسب نیست.
  • متوسط عمر آن بسته به نگهداری شما، 15 تا 25 سال است.
درودگران تمامی پارکت لمینت  خود را با مغزی HDF تولید می‌کند تا کیفیتی ماندگار به مصرف‌کنندگان خود عرضه کرده باشد.

کجاها را پارکت لمینت بکنیم؟

پارکت لمینت به علت سازگاری و انعطاف بالایی که در همراهی با انواع سلیقه‌ها و نیازها دارد، گزینه‌ی محبوب نسل جدید است. می‌توانید با بررسی مزایا و معایب پارکت لمینت آن را برای خانه، محل کار، گالری، موزه، کافه، باشگاه یوگا و… استفاده کنید.

  1. برای انتخاب این کفپوش باید کلاس‌های مقاومت سایشی آن یا AC هایش را بشناسید. هر چقدر عدد این مورد بالاتر باشد، مقاومت محصول در برابر سایش نیز بیشتر است.

      2. از پارکت لمینت هایی با کلاس مقاومت سایشی پایین می‌توانید برای اتاق خواب یا جاهایی که میزان تردد بسیار کمی دارند، استفاده کنید.

      3. درجه‌های مقاومت سایشی بالا را برای دفاتر اداری یا محل‌هایی با ترافیک رفت‌وآمد زیاد انتخاب کنید.

معایب پارکت لمینت

کجاها را پارکت لمینت نکنیم؟

از دیگر مزایا و معایب پارکت لمینت این است که برای مکان‌های مرطوب مثل استخرها، حمام، سرویس بهداشتی و فضاهای باز مثل تراس مناسب نیستند. البته اگر شما از آن دسته افرادی نیستید که به طور مرتب آشپزخانه‌ی خود را بشویید و آبکشی کنید، می‌توانید از پارکت لمینت برای کف آن بهره ببرید.

پارکت لمینت در دکوراسیون مدرن

دکوراسیون بر شیوه‌ی چیدمان دلالت می‌کند و انواع گوناگونی دارد. در این بین دکوراسیون مدرن بر رفع احتیاجات انسان معاصر تکیه می‌کند. مهم‌ترین آن‌ها مختصر و مفید بودن وسایل زندگی، تنوع و انتقال حس طبیعت، نگهداری بی‌دغدغه از حیوانات خانگی پارکت لمینت بهترین گزینه برای این نوع از دکوراسیون به حساب می‌آید.

تنوع رنگ و طرح موجود در پارکت لمینت، نگهداری راحت و مقاومت قابل قبول این کفپوش باعث شده که نتوان آن را از خانه‌ها، ادارات و دیگر سازه‌های مدرن، حذف کرد.

نصب آسان

برای نصب پارکت لمینت تنها کافی است که سطح مورد نظر یکدست باشد و تمیز شود. سپس کار را به نصاب ماهر بسپارید تا بعدتر دچار مشکلاتی چون فاصله افتادن بین تایل‌ها (قطعات) و جیرجیر کردن پارکت لمینت خود نشوید. فقط از 48 ساعت قبل پارکت لمینت را در محل نصب قرار بدهید تا با محیط هم‌دما  شوند.

ملزومات پارکت لمینت

  • فوم:

از فوم برای زیرسازی در نصب استفاده می‌شود که انواع و قطرهای مختلفی دارد. فوم معمولی، فوم سایلنت و… . معمولاً فوم سایلنت را برای نصب بر روی کفی که سیمانی است، به کار می‌برند. فوم معمولی را برای نصب بر روی انواع کفپوش قدیمی مثل سنگ و سرامیک.

  • قرنیز:

قرنیز همراه همیشگی پارکت لمینت به حساب می آید. زیرا برای پوشاندن درز انبساط این کفپوش، به آن نیاز دارید. قرنیزها نیز مدل‌ها، قطرها و ارتفاع‌های متفاوتی دارند.

  • اسکوتی:

اگر نمی‌خواهید قرنیزهای قدیمی خود را عوض کنید، می‌توانید از اسکوتی یا اسکوتیا همراه آن استفاده کنید. یا اگر به نظرتان قرنیزها آنقدر مینیمال و مناسب دکوراسیون شما نیستند، اسکوتی انتخاب مورد نیاز شماست.

  • Vapor Barrier:

از این پوشش پلاستیکی در شهرهای شرجی در زیر پارکت لمینت استفاده می‌شود تا مانع از رسیدن رطوبت به کفپوش شما بشود.

  • نگهداری راحت:

این مسئله را خانم‌‌های خانه بیشتر درک می‌کنند. برای تمیز کردن پارکت لمینت تنها کشیدن یک تی نمدار کافی است. از لکه‌ها و دیگر چیزها هم نترسید. هر چیزی بر روی پارکت لمینت به راحتی پاک می‌شود.

فقط باید دقت داشته باشید که پارکت لمینت را واکس نزنید و آب را سریع از روی آن پاک کنید. در این راهنما موارد ضروری و نحوه تمیز کردن این کفپوش برای شما آورده شده است.

مزایا و معایب پارکت لمینت

حقایق پارکت لمینت

فرمالدهید:

فرمالدهید یا متانال، گازی است با بوی تند و زننده که در رزین‌ها وجود دارد. رزین‌ها نیز در اکثر فرآورده‌های چوبی به کار می‌روند. مقدار زیاد این گاز سرطان‌زا و خطرناک است. البته میزان استاندارد آن مطابق استاندارد E1 اروپایی هیچ ضرری ندارد.

پارافین:

پارافین در صنایع مختلفی به کار می‌رود که یکی از آن‌ها صنایع چوبی است. برخی از شرکت‌های ایرانی کلیک‌های هر تایل پارکت لمینت را به پارافین آغشته می‌کنند تا راحت‌تر جا بخورند. تعدادی هم ادعا می‌کنند که با استفاده از پارافین در تولید این کفپوش آن را ضد آب می‌سازند.

عایق صوتی:

IIC یا کلاس عایق ضربه‌ای نشانگر این است که یک محصول چه میزان صدا را از خود عبور می‌دهد. هر چقدر این عدد بزرگ‌تر باشد، میزان صدای انتقالی کاهش می‌یابد. اطلاعات تخصصی IIC پارکت لمینت را اینجا بخوانید.

آلودگی کمتر:

خیلی‌ها فکر می‌کنند که فرش بهترین کفپوش برای اتاق کودک است اما چنین نیست. پرزها آلودگی و ذرات ریز را در خودشان نگه می‌دارند و باعث ایجاد بیماری تنفسی می‌شوند. پارکت لمینت به خاطر سازگاری با پوست حساس کودک و تمیز شدن راحت، بهترین انتخاب برای اتاق کودک است.

حشرات:

پارکت لمینت چون مثل پارکت چوبی به طور مستقیم از چوب درختان تولید نمی‌شود، موریانه به جان آن نمی‌افتد. علاوه بر این به خاطر به کار رفتن رزین در تولید پارکت لمینت، این محصول ضد موریانه و حشرات موذی می‌شود.

جمع‌بندی

بعد از خواندن این مطلب، قطعاً دلایل منطقی و خوشایندی برای انتخاب پارکت لمینت خواهید داشت که شما را برای خرید راضی می‌کند. همان‌طور که گفتیم پارکت لمینت انتخابی کارآمد و بهینه برای منزل یا محل کار شماست.

پس دیگر جای نگرانی نیست اگر بخواهید آن را برای محل‌های پرتردد و شلوغ استفاده کنید. فقط کافی است که موقع خرید به درجه مقاومت سایشی محصول دقت داشته باشید.  علاوه بر این سعی کنید پارکت لمینت مرغوبی را بخرید که گارانتی همه‌جانبه‌ای شامل آن بشود تا از خرید خود پشیمان نشوید.

نوشته شده توسط

۱۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • من فکر میکردم با پا خوردن فرسوده میشه و بخاطر همین برای محیط اداری خوب نیست اما طبق تجربه رفقا گویا چیز درستیه . وا نمیده .

    پاسخ
    • درودگران
      17 آذر 1399 1:48 ب.ظ

      استاندارد AC یا کلاس مقاومت سایشی دقیقا به همین مورد اشاره داره و خوشحالیم که محصول ما AC4 ئه و میتونیم تضمین کنیم که مناسب فضاهای اداری و شلوغه با گارانتی ۱۰ساله.

      پاسخ
  • پارکت لمینیت هم مانند پارکت چوبی با میکند

    پاسخ
    • باد کردن یا آسیب دیدن توسط آب در ذات تمام مصنوعات چوبی هست اما پارکت لمینت به خاطر لایه‌هایی که داره و نحوه متفاوت تولیدش در مواقع دچار این مشکل میشه.

      پاسخ
  • چقدر جذاب (پیشنهاد میکنم مقالات مرتبط با این مقاله رو در اخر معرفی کنید)

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    تو متن مقالتون خوندم که گفته بودید برا جاها مرطوب مناسب نیست پارکت
    منت که خونم شمال هست و نزدی دریا باید چی کار کنم؟
    من عاشق پارکت هستم

    پاسخ
    • درودگران
      1 تیر 1400 10:50 ق.ظ

      سلام، ممنون از شما. بله این مورد هم شدنیه ولی باید فاصله شما با دریا و میزان رطوبت داخل خونه اندازه‌گیری بشه تا ببینیم که چقدر ممکنه روی پارکتتون تاثیر بذاره. اگه این فاصله معقول باشه و حریم دریا رعایت بشه هیچ مشکلی برای نصب پارکت لمینت نیست.

      پاسخ
  • خیلی مممنون از مقاله ی خوبتون واقعا اطلاعات خیلی زیادی را به من درموردارکت بم داد

    پاسخ
  • شما توی قسمتی از این مقاله بیان کردید که استفاده از پارکت لمینت برای جاهای مرطوب و یا جاهایی که احتمال میدیم روی سطح آن خیس شود از پارکت لمینت استفاده نکنیم…ولی من خیلی جاها دیدم که از پارکت برای بقل استخر استفاده میکنن.آیا نوع اون پارکت با پارکت لمینت فرق میکنه ؟

    پاسخ
    • درودگران
      12 تیر 1400 9:49 ق.ظ

      سلام، به احتمال پارکت وارداتی آکوآ بوده یا شاید هم spc وگرنه پوشش کفی مشابه پارکت لمینت بوده. چون مداوم با آب در ارتباط بودن برای پارکت لمینت آسیب‌زننده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.