راهنمای تمیز کردن و نظافت پارکت در منزل

کفش‌های گلی، گردوخاک، کثیف کاری بچه‌ها و شاید ریختن آبمیوه روی زمین! این اتفاقات و هزاران مورد مشابه، کثیف شدن روزانه‌ی کف اتاق شما را تضمین می‌کنند؛ اما اگر کفپوش لمینت را برای کف منزل خود انتخاب کرده‌اید، نگران نباشید! در گردگیری و تمیز کردن منزل، نظافت پارکت لمینت یکی از آسان‌ترین کارها است. ما در این مقاله ابتدا مراحل کلی روش نظافت پارکت لمینت را به‌صورت خلاصه عنوان می‌کنیم و پس‌ازآن روش‌های تمیز کردن پارکت لمینت را به‌صورت مجزا و مفصل توضیح خواهیم داد. با خواندن این مقاله می‌توانید کفپوش لمینت خود را در یک چشم‌به‌هم‌زدن برق بیندازید. پس با ما همراه باشید.

بهترین روش نظافت پارکت لمینت

همیشه یک روش ایده‌آل برای انجام کارها وجود ندارد. در مورد نظافت پارکت لمینت هم همین‌طور است. هر شخصی ممکن است به انجام یکی از روش‌های گردگیری و نظافت تمایل بیشتری داشته باشد. پس اینکه از کدام روش برای نظافت پارکت لمینت استفاده می‌کنید به خود شما بستگی دارد.

بهترین روش تمیز کردن پارکت

اما ما در ادامه‌ی این مطلب، مراحل کلی نظافت پارکت لمینت را برای شما می‌نویسیم. تنها کافی‌ست یکی از وسایل گردگیری که برای کفپوش لمینت مناسب است را انتخاب کرده و بر اساس مراحل ذکرشده نظافت اتاق‌ها را شروع کنید.

مراحل نظافت پارکت

برای تمیز کردن پارکت منزل خود، تنها کافی‌ست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1- با یک تِیِ خشک و یا جاروبرقی گردوغبار و ذرات ریز روی پارکت را تمیز کنید.

2- تی خود را با آب بسیار کم، نیمه مرطوب کرده و محلول تمیز‌کننده‌ی پارکت را بر روی آن اسپری کنید.

3- کف همه‌ی اتاق‌ها را با تی مرطوب تمیز کنید. اگر در اواسط نظافت، پارچه‌ی تی کثیف شد، ابتدا آن را بشویید و سپس به کار خود ادامه دهید.

4- پس از نظافت، درها و پنجره‌ها را باز بگذارید تا با عبور جریان هوای تازه، رطوبتِ روی پارکت زودتر خشک شود.

به همین راحتی! اما عجله نکنید. هرکدام از این مراحل دستورالعمل و توضیحات خود را دارد که اگر آن‌ها را نادیده بگیرید ممکن است به کفپوش خود آسیب بزنید. پس قبل از شروع نظافت حتماً توصیه‌های مهمی را که در ادامه‌ی مقاله خواهیم داشت بخوانید.

در نظافت کلی منزل، برای تمیز کردن پارکت لمینت بهتر است این مراحل را به ترتیب انجام دهید: 1- کشیدن تی خشک یا جاروبرقی 2- مرطوب کردن تی با مقدار کمی آب 3- تی کشیدن کف اتاق 4- خشک‌کردن سطح کفپوش لمینت

1- شستشوی پارکت لمینت با آب

نکته‌ای که در تمیز کردن پارکت لمینت باید در نظر داشته باشید این است که چوب و آب هرگز دوستان خوبی برای یکدیگر نیستند.

چگونگی نظافت پارکت لمینت

پارکت لمینت در برابر آب مقاوم است اما از آنجائی که مغزی این کفپوش از چوب ساخته شده است، اگر رطوبت به داخل آن نفوذ کند آسیب می‌بیند؛ بنابراین شستشوی این محصول با آب، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

پارکت لمینت در برابر آب مقاوم است؛ اما این بدان معنی نیست که می‌توانید آن را با آب بشویید.

2- تمیز کردن پارکت با جاروبرقی

اولین و شاید ساده‌ترین کاری که می‌توانید برای نگهداری و نظافت پارکت لمینت خود انجام دهید، تمیز کردن روزانه‌ی آن با جاروبرقی است. گرد‌و‌غبار و آشغال همواره بر روی سطح پارکت می‌نشینند و راه رفتن ما بر روی این ذرات ریز می‌تواند موجب خط افتادن پارکت شود؛ بنابراین تمیز کردن پارکت با جاروبرقی می‌تواند باعث افزایش عمر پارکت لمینت شود.

نحوه تمیز کردن پارکت لمینت

در استفاده از جاروبرقی بهتر است از برس غلتان آن برای تمیز کردن پارکت لمینت استفاده نشود. برس غلتان بخش پائین جاروبرقی است که مخصوص فرش‌های پُرزدار است و ممکن است سطح پارکت را خط بیندازد.

در زمان کشیدن جاروبرقی به اطراف منزل دقت کنید که سنگ‌های چسبیده به چرخ‌های جارو، سطح پارکت لمینت را خط نیندازد. علاوه‌بر‌این اگر جاروی شما تنظیمات کفپوش چوبی دارد، آن را بر روی این حالت قرار دهید.

اگرچه تمیز کردن پارکت لمینت با جاروبرقی ایده‌ی خوبی برای نظافت این محصول به‌حساب می‌آید، اما نظافت پارکت لمینت با تِی روش بهتری است.

3- تمیز کردن پارکت لمینت با تِی

همان‌طور که گفته شد، برای نظافت‌های روزانه‌ی پارکت لمینت می‌توان از جاروبرقی کمک گرفت؛ اما برای خلاص شدن از شرّ گرد‌و‌غبار، به‌جز جاروبرقی از تِی پارچه‌ای خشک هم می‌توانید استفاده کنید.

بهترین نوع تی برای تمیز کردن پارکت لمینت، تی میکرو فایبر است. این زمین‌شوی گرد‌و‌غبار سطح را به خود جذب می‌کند و آب کمتری نسبت به بقیه‌ی تی‌ها به خود می‌گیرد. همچنین سعی کنید از تی اسفنجی و نخی برای نظافت این محصول استفاده نکنید. چون این دو نوع تی، آب بیشتری را به خود جذب می‌کنند. همان‌طور که گفتیم در نظافت پارکت لمینت بهتر است از آب کمتری استفاده کنیم.

تی کشیدن

برای برق انداختن پارکت لمینت و نظافت اساسی‌تر آن، از تِی و یا دستمالِ مرطوب استفاده کنید. بدین منظور می‌توانید از اسپری برای پاچیدن آب و یا مایع مخصوص نظافت پارکت لمینت بر روی تی استفاده کنید. فراموش نکنید هدف این کار این است که سطحِ تی کمی مرطوب شود، پس اگر تیِ شما آب زیادی را جذب می‌کند، قبل از نظافت، آب آن را بِکِشید. همچنین پس از نظافت هم می‌توانید با باز گذاشتن درها و پنجره‌ها به زودتر خشک شدن سطح کفپوش لمینت کمک کنید.

گردگیری با تی را در جهتِ نصبِ پارکت لمینت (راستای طولی قطعات پارکت) انجام دهید تا گرد‌و‌غبار بین درزهای پارکت هم تمیز شوند.

4- نظافت پارکت با بخارشوی

تایل‌های پارکت لمینت به‌خوبی به هم متصل می‌شوند و درز اتصال بین قطعات پارکت، در محصولات باکیفیت کاملاً در برابر نفوذ آب و گرد‌و‌غبار مقاوم است. با‌این‌وجود هیچ‌وقت برای نظافت و تمیز کردن پارکت لمینت از بخارشوی استفاده نکنید.

بخارشوی روی پارکت

بخارشوی با استفاده از فشارِ بخارِ آب، سطح کفپوش را تمیز می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود بخار آب از محل اتصال قطعات پارکت به داخل آن نفوذ کند و چون جنس مغزی کفپوش لمینت از چوب است به آن آسیب بزند. دقت کنید آسیب‌هایی که به این شکل به محصول وارد می‌شود، شامل گارانتی محصولات نخواهد بود.

به‌هیچ‌وجه برای تمیز کردن کفپوش لمینت از بخارشوی استفاده نکنید. انواع آسیب‌های احتمالی‌ای که ممکن است به پارکت لمینت وارد شود، در اینجا بخوانید.

5- تمیز کردن پارکت با سرکه

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید شوینده مخصوص پارکت لمینت را خریداری کنید. در داخل این شوینده‌ها از ترکیباتی استفاده شده که از لایه‌ی رویی کفپوش لمینت محافظت می‌کند؛ اما اگر به این شوینده دسترسی ندارید جای نگرانی نیست. چراکه می‌توانید خودتان در منزل مایع تمیز کننده لمینت را درست کنید.

برای این کار کافی‌ست یک فنجان سرکه‌ی سفید را با حدود چهار لیتر آب گرم مخلوط کرده و داخل ظرف اسپری بریزید. سپس محلول حاصل را بر روی تی اسپری کرده و کف اتاق را با آن برق بیندازید. دقت کنید برای تمیز کردن پارکت از سرکه‌ی رقیق نشده استفاده نکنید. چون سرکه به‌تنهایی خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند به پارکت لمینت آسیب برساند.

محلول خانگی شستشوی پارکت لمینت = یک فنجان سرکه‌ی سفید + چهار لیتر آب گرم

نبایدهای تمیز کردن پارکت

نظافت و تمیز کردن پارکت لمینت هم مثل هر کفپوش دیگری قوانین و نکات خاص خودش را دارد که اگر رعایت نکنید ممکن است به آن آسیب برسانید. پس موارد زیر را به‌دقت مطالعه کرده و از انجام آن‌ها در هنگام تمیز کردن پارکت لمینت دوری کنید.

1- برای تمیز کردن پارکت لمینت از وسایل ساینده مثل اسکاچ استفاده نکنید.

2- در مراحل نظافت پارکت لمینت به‌هیچ‌عنوان از نرم‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی قوی مثل سفیدکننده‌ها استفاده نکنید. چون این شوینده‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند و ممکن است به‌مرورزمان به کفپوش لمینت آسیب بزنند.

3- هیچ‌گاه پارکت لمینت را با آب و شوینده‌هایی مثل صابون و یا مایع صابون نشویید. این کار ممکن است موجب باد کردن و درز باز کردن پارکت شما گردد.

4- از دستگاه‌های براق‌کننده یا جلا دهنده برای تمیز کردن پارکت لمینت استفاده نکنید.

5- برای تمیز کردن پارکت از آب استفاده نکنید و تنها تی و یا دستمال خود را کمی با آب مرطوب کنید. همچنین بهتر است پس از تمیز کردن پارکت، سطح آن را خشک کنید.

در زمان تمیز کردن پارکت به‌هیچ‌عنوان از آب فراوان، اسکاچ، نرم‌کننده‌ها و شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید.

درنهایت

پارکت لمینت محصولی‌ست که به‌راحتی و بدون هیچ دردسری تمیز می‌شود و پس از نظافت، ظاهر بسیار زیبایی به خود می‌گیرد. تنها با انجام چند مرحله می‌توانید کفپوش لمینت منزل خود را برق بیندازید و از زیبایی ظاهر این محصول لذت بیشتری ببرید.

برای تمیز کردن روزانه‌ی پارکت لمینت از جاروبرقی و یا تِی خشک استفاده کنید و اگر به دنبال نظافت اساسی‌تر آن هستید، از تی نیمه مرطوب و مایع تمیزکننده لمینت استفاده کنید. همچنین در هنگام نظافت از وسایل و شوینده‌هایی که احتمال دارد به پارکت شما آسیب بزنند دوری کنید.

اگر تمام نکات گفته‌شده در این مقاله را دنبال کنید از کفپوش لمینت تمیز و زیبای خود برای سال‌های پیش رو محافظت کرده و لذت خواهید برد.

نوشته شده توسط

برچسب ها

۸ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.