آیا فوم پارکت برای نصب آن ضروری است؟

دقت کردید در زمان شروع ساخت یک خانه موارد مرتبط با پی یا فوندانسیون که زیرساخت اصلی ساختمان به حساب می‌آید، خیلی دقیق پیگیری می‌شود. چون همه می‌دانند اگر در این مسیر کم‌کاری‌ای شود یا نقصی پیش بیاید یا کار پیش نخواهد رفت یا بعدتر دچار مشکل‌های ریز و درشت خواهیم شد.

نصب یک پوشش کف هم همین حالت را دارد. یک نصاب می‌داند که اگر زیرسازی نصب یک پوشش به‌درستی انجام شود، تا سالیان سال هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر این زیرسازی فقط یک کم مشکل داشته باشد، انواع و اقسام خرابی‌ها به جان پوشش کف ساختمان می‌افتد.

فوم پارکت هم نقش همان خاک و بستر مناسب را دارد. استفاده از یک فوم نادرست، ممکن است کاری کند که شما از انتخاب پارکت سیر بشوید. ولی مشکلات به بار آمده، بر گردن پارکت لمینت نیست، بلکه فوم پارکت شما مرغوب و مناسب نبوده.

در مقاله قبلی به انواع فوم و کاربردهای آن پرداختیم و در این مطلب سعی می‌کنیم انواع فوم پارکت را به شما معرفی کنیم. بعد از شناخت این فوم ها قطعاً انتخاب بهتری خواهید داشت.

خرید آنلاین پارکت

چرا به فوم نیاز داریم؟

همان‌طور که یک خانه برای ساخته شدن اصولی به یک پی و فوندانسیون اساسی احتیاج دارد، پارکت نیز برای نصب نیاز به فوم دارد. مثلاً شما سرامیک را بدون ملات نصب می‌کنید؟ یا پارکت چوبی را بدون چسب روی کف کار می‌کنید؟ نه. پس برای نصب پارکت لمینت هم باید از فوم استفاده کنید.

اما چرا نمی‌شود کفپوش لمینت را بدون فوم نصب کرد؟ چون این محصول نیازی به چسب یا میخ یا هر چیز دیگری برای نصب ندارد و قطعات آن توسط کلیک‌هایشان در هم چفت می‌شوند. این ساختار پازل‌مانند و شناور باید روی سطحی صاف و یکدست سوار شود تا بدون حرکت بماند.

علاوه بر این، فوم پارکت نقش محافظ آن را دارد. درست است که پارکت لمینت به صورت کلی (به‌خصوص از سطح زیرین در آخرین لایه که ملامینه است) مقاوم در برابر آب به حساب می‌آید. اما وقتی یک لایه فوم زیر آن قرار بگیرد، درصد احتمال رسیدن هرگونه رطوبت به پارکت صفر می‌شود.

دیگر این که می‌تواند نقش عایق صدا را نیز برعهده بگیرد. ترکیب این فوم با قطر کفپوش لمینت شما باعث کاهش میزان ورود صدا به منزل شما می‌شود.

آیا می‌دانستید که موقع اسباب‌کشی می‌توانید پارکت لمینت خود را جمع کرده و به خانه جدید ببرید؟ اینجا بیشتر بخوانید.

حالا وقت آن است که به سراغ انواع فوم پارکت برویم و ببینیم که چه تفاوت‌هایی با هم دارند.

پروفیل و ابزار

4 ویژگی اصلی فوم

موقع خرید پارکت حتماً به چهار مورد زیر توجه کنید:

1.قیمت

این محصول ارزان‌ترین بخش خرید پارکت شما محسوب می‌شود. برخی از فروشندگان آن را به صورت طاقه‌ای و برخی دیگر آن را به صورت متری می‌فروشند.

اگر شما پارکت خود را همراه با قرنیز از درودگران بخرید، فوم (به اندازه کل متراژ) هدیه رایگان ما به شما خواهد بود.

فوم خود را به صورت آنلاین از اینجا بخرید.
2.تراکم

فوم پارکت یک استاندارد رایج دارد که کمتر یا بیشتر بودن آن می‌تواند به پارکت لمینت شما آسیب بزند. ضخامت مناسب برای آن و نصب صحیح و اصولی 2 میلی‌متر است. از خریدن فوم‌ هایی با ضخامت 1,5 میلی‌متر که باعث کم شدن عایق شده یا 3 میلی‌متر که منجر به ایجاد حالت ارتجاعی بیش از حد شده و در درازمدت خرابی کلیک‌های پارکت می‌شود، خودداری کنید.

ابزار پارکت
3.استحکام

استحکام به معنی میزان تراکم آن است. هر چقدر یک فوم فشرده‌تر باشد، میزان فشار بیشتری را تحمل می‌‍کند. این مدل در گذر زمان کمتر دچار فرسایش می‌شود.

4.بافت

بافت یا جنس فوم را می‌توانید از روی ظاهر آن تشخیص بدهید. اگر دقت کرده باشید، برخی از آن‌ها منعطف و برخی غیر منعطف‌اند. تعدادی از بافت‌ها هم طی زمان در تماس با حرارت، فشار، آب و… تغییر کرده و از شکل می‌افتند.

انواع فوم پارکت

برخی از فوم ها برای نصب‌های استاندار به کار می‌روند و یک سری از آن‌ها برای نصب پارکت با سیستم گرمایش از کف. بستگی دارد که پروژه شما از کدام نوع باشد. انواع آن را با هم بشناسیم.

زیرانداز پارکت
فوم معمولی یا فوم متخلخل (پلی اتیلن)

این مدل معمولاً به عنوان لایه محافظ برای انتقال بارها به کار می‌رود. وقتی به این فوم نگاه کنید، می‌توانید تشخیص دهید که تراکم بافت آن به چه صورت است. مثلاً اگر از یک طرف آن، به طرف دیگر نگاه کنید، می‌توانید کلیتی از تصویر پشت فوم دریافت کنید.

فوم معمولی را ممکن است در ضخامت 1,5 و 2 دو میلی‌متر برای نصب پارکت هم به کار ببرند. اما بهتر است که شما از انتخاب فوم معمولی خودداری کنید. چون بافت این فوم امکان عبور هوا و رطوبت را فراهم می‌کند. علاوه بر آن بعد از مدتی نیز دچار فرسایش شده و به اصطلاخ خوابیده و صاف می‌شود. این تغییر در قطر و بافت فوم کم‌کم باعث شکسته شدن کلیک‌های شما خواهد شد.

دکوراسیون
فوم سایلنت

تفاوت فوم سایلنت با فوم معمولی در تراکم و بافت آن‌هاست. شما نمی‌توانید با نگاه کردن به طرف دیگر فوم سایلنت ، تصویر پشت آن را ببینید. فوم سایلنت اجازه عبور هوا و رطوبت را نمی‌دهد.

به همین دلیل بهترین مورد برای نصب پارکت فوم سایلنت با ضخامت 2 میلی‌متر است. ضخامت 1,5 میلی‌متری این فوم اصلاً برای نصب پارکت استاندارد نیست.با استفاده از این فوم ، میزان انتقال صدای شما به طبقات پایین‌تر کاهش پیدا می‌کند.

همچنین در فصول سرد، اتلاف انرژی و هزینه‌های آن را کاهش داده و کمک می‌کند که حرارت در کف خانه بماند. یکی از دلایلی که به وفور موقع بازسازی خانه‌ها دیده می‌شود، تغییر پوشش کف سرامیک به پارکت لمینت است تا هم خانه گرم بماند و هم سروصدای کمتری به بیرون منتقل شود.

این مدل به عنوان عایق صدا در فضاهاو استفاده‌های دیگر هم به کار برده می‌شود.

درباره فوم عایق صدا این مقاله را بخوانید: پارکت عایق صدا .
پارکت لمینت
فوم متالایز

فوم متالایز یا پشت فویل دار مخصوص پروژه‌های نصب پارکت در ساختمان‌هایی با سیستم گرمایش از کف است. این نوع از فوم به خاطر فویلی که در پشت آن نصب شده و در تماس با کف قرار می‌گیرد، امکان انتقال حرارت را به طور یک نواخت به پارکت منتقل می‌کند.

فوم پشت فویل دار درودگران را به صورت طاقه‌ای از اینجا بخرید.
خرید پارکت
فوم چوب پنبه

فوم چوب پنبه در دهه‌های پیش به عنوان فوم پارکت به کار میرفت. اما این فوم به دلیل جذب رطوبت و بافت قابل تغییر، دیگر برای نصب پارکت به کار نمی‌رود. در طولانی مدت بافت این فوم مثل فوم متخلل فروکش کرده و تغییر قطر می‌دهد.

فوم چوب پنبه این روزها بیشتر در تهیه عایق صدا یا استفاده‌های دکوراتیو به کار می‌رود.

خرید
فوم تخته‌ای

فوم‌ پارکت تخته‌ای نوع فشرده‌تر و سخت‌تری از فوم بود که در گذشته برای نصب پارکت به کار می‌رفت. اما امروزه این نوع مدل با فوم سایلنت جایگزین شده است. زیرا انعطاف فوم سایلنت اجازه حرکت و گرفته شدن ضربه از بالا را به پارکت می‌دهد. ولی فوم تخته‌ای در این مسئله کاربرد کمتری داشت.

فوم تایل

در اواسط راه تولید پارکت لمینت تعدادی از شرکت‌های اروپایی در طرحی جدید، فوم را در فرایند تولید پارکت لمینت به پست هر تایل یا قطعه چسباندند. این کار باعث می‌شد تا به هنگام خرید پارکت دیگر نیازی به فوم نباشد.

اما بزرگترین مشکل این شکل از پارکت‌ ها این بود که بعد از مدتی استفاده، دچار شکستگی کلیک می‌شدند. چون فوم نصب شده بر هر تایل تا قبل از قسمت کلیک قرار گرفته بود. بنابراین کلیک‌ها بعد از نصب روی یک فضای خالی بین دو قطعه قرار می‌گرفتند. همین باعث آسیب‌پذیری زیاد آن‌ها می‌شد.

بعد از مدتی رفت‌وآمد و قرار گرفتن وسایل بر روی آن‌ها شکستگی کلیک‌ها افزایش پیدا می‌کرد. به همین دلیل این طرح از مسیر تولید شرکت‌های اروپایی کنار گذاشته شد. اما این روزها ممکن است پارکت لمینت های چینی را با فوم پیدا کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که قید خریدن چنین پارکتی را بزنید و هزینه خود را صرف خرید پارکت معمولی به همراه فوم کنید.

بالاخره کدام فوم پارکت؟

حالا که با این مدل‌ها آشنا شده‌اید، می‌توانید خرید بهتری داشته باشید. چیزی که باعث دلزدگی شما از پارکت لمینت نشود و فکر نکنید که این پوشش کف به همین راحتی آسیب می‌بیند.

اگر به دنبال این هستید که انتقال صدای خانه را کاهش دهید از فوم و پارکت به عنوان عایق صدا استفاده کنید. اگر دوست دارید هزینه‌هایی که در فصول سرد صرف گرمایش خانه می‌کنید، کاهش یابد، فوم سایلنت بهترین انتخاب است. اگر هم خانه شما سیستم گرمایش از کف دارد، گزینه درست، فوم متالایز یا پشت فویل دار است.

برای داشتن یک خرید اقتصادی و مناسب با پروژه، می‌توانید از مشاوره رایگان درودگران بهره ببرید. همکاران ما تمام تلاششان را می‌کنند تا کار شما آسان شود.

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.