اینترنت ملی و طرح صیانت چه تاثیری بر کسب و کارها می‌گذارند؟

خبر داغ یک ماه اخیر طرحی به نام طرح صیانت از کاربران فضای مجازی بوده که در راستانی اینترنت ملی در مجلس مطرح و تصویب شد. درباره این طرح نظرات موافق و مخالف بسیاری مطرح گردیده که  وزن کفه مخالفان آن بیشتر از موافقان آن است.

اگر خاطرتان باشد، موضوع اینترنت ملی نزدیک به دو دهه می‌شود که در کشور ما مطرح شده و عملی شدن آن کماکان ادامه دارد. طرح صیانت نیز قدم بزرگی در راستای برنامه اینترنت ملی است که این بار محکم‌تر از قبل دارد برای اجرا آماده می‌شود. چیزی که در این طرح بیش از همه به چشم می‌آید، کنار گذاشتن اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های خارجی و الزام روی آوردن به اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های ایرانی است.

لزوم اجرایی اینترنت ملی از کجا شکل گرفت؟

اما چرا اینترنت ملی و چرا طرح صیانت؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید، سه عنصر تبادل اطلاعات، تغییر سبک زندگی و گردش اقتصادی در راستای این طرح اهمیت فراوانی دارند. از طرف دیگر نقش پررنگ اینفلوئنسرها در جامعه کنونی و کسب درآمد میلیاردی و بدون مالیات آن‌ها نیز به دغدغه‌ اساسی دولتمردان و کارشناسان تبدیل شده.

اصلاً این طرح صیانت چیست؟ اینجا بخوانید!

 

موافقان و مخالفان طرح صیانت چه کسانی هستند؟

موافقان طرح صیانت و اینترنت ملی بر لزوم استفاده از امکانات بومی و جلوگیری از سپردن اطلاعات کاربران به بیگانگان تاکید دارند. به‌خصوص که تغییر سبک زندگی جوانان و دسترسی آزادانه به هر نوع محتوایی یکی از معضلات مد نظر کارشناسان و دولتمردان به حساب می‌آید. از سود و منفعت گردش اقتصادی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها نیز نمی‌توان غافل شد.

در آن طرف مخالفان اذعان دارند که در دوره‌ای که کشور با بحران‌های مختلف زیست‌محیطی، اقتصادی و فرهنگی مواجه است، چه لزومی به تصویب طرح صیانت و جلو بردن اینترنت ملی وجود دارد. آن‌ها معتقدند که می‌شود بخش‌های مضر اینترنت آزاد را که همین الان هم از طریق فیلترینگ عدم دسترسی به آن‌ها محقق شده با پر کردن فضاهای خالی، پوشش داد تا نیازی به آن‌ها احساس نشود.

اینترنت ملی و طرح صیانت

در طرح صیانت چه می‌گذرد؟

دیگر این که مخالفان طرح صیانت مدعی هستند که با اجرایی شدن این طرح شاید به طور مستقیم شبکه‌های اجتماعی‌ای چون اینستاگرام و تلگرام مسدود نشوند. اما با کاهش پهنای باند آن‌ها، علناً دسترسی به آن‌ها ممکن نخواهد بود. این عدم دسترسی به معنای نابودی هزاران کسب‌وکار و بحران‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد بود. دیگر این که اگر ما در لاک خود فرو برویم، چطور می‌توانیم با جهان در ارتباط باشیم و مسیر توسعه را به معنای واقعی کلمه طی کنیم؟

همین الان اگر به کسب‌وکار خودمان، شیوه تعامل با مشتریان، روابط کاری، ابزارهای تبادل اطلاعات و موارد ریز و درشت دیگر دقت کنیم، به مشکلات بسیاری که ممکن است در پی طرح صیانت و اینترنت ملی ایجاد شوند، پی می‌بریم.

فقط کافی است یک لحظه به این فکر کنید که فلان شبکه اجتماعی در دسترس شما نباشد، صفحه فروشگاهی شما از دسترس خارج شود، سایت‌های جمع‌آوری اطلاعات یا همکاران خارج از ایران شما قابل باز شدن نباشند. آن وقت چه خواهد شد؟

دیگر این که چه اصراری بر صرف هزینه و تولید چیزهایی است که سال‌هاست به بهترین شکل تولید شده و ما می‌توانیم به رایگان از آن‌ها استفاده کنیم؟ آیا بهتر نیست که این سرمایه‌ها صرف مواردی شوند که باعث آسایش مردم می‌گردند؟

چه باید کرد؟

شاید بتوان گفت که مخالفان طرح صیانت و اینترنت ملی دلایل قابل قبول و منطقی‌ای دارند که واقعاً باید به آن توجه کرد و در این بین مسیر متعادل‌تری را در پیش گرفت. برای خواندن این استدلال‌ها کارزار مخالفت با طرح صیانت را اینجا بخوانید.

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.