چند ترفند برای نظافت پارکت

درک می‌کنیم که تمیز کردن یا تمیز نگه داشتن محیط زندگی و محیط کار معمولاً یکی از سخت‌ترین کارهاست. مثلاً بعضی‌ها حاضرند که 24 ساعته کار کنند ولی اتاق خودشان را تمیز نکنند. البته که تعدادی از پوشش‌های کف و یک‌سری از تمیزکننده‌ها کار را برای خیلی از ما سخت کرده‌اند. اگر شما از این دسته از افراد هستید یک خبر خوش برایتان داریم. پارکت! بله پارکت. یک پیشنهاد مناسب برای شماست حالا از میپرسید چرا؟

به نظر شما چرا پوشش کفی مثل پارکت لمینت روز به روز محبوب‌تر می‌شود؟ مقاومت در برابر ضربه و خط و خش، مقاومت در برابر آب، تنوع رنگی و زیبایی طبیعی، طول عمر زیاد و… . صحت تمام این موارد ثابت شده. اما مهم‌ترین ویژگی این محصول که باعث بیشتر شدن طرفدارانش شده، نظافت سریع و راحت آن است.

در این مطلب چند ترفند حرفه‌ای و خانگی برای نظافت پارکت لمینت برایتان جمع‌آوری کرده‌ایم که هم برای موارد مسکونی و هم تجاری کاربرد دارد. دیگر نیازی نیست که از تمیزکاری آخر هفته‌ها فرار کنید. این پیشنهادها جادو می‌کنند.

دکوراسیون

مثل آب خوردن

دیگر لازم نیست نگران باقی ماندن جای پا یا دمپایی خود بعد از تمیز کردن باشید. نیازی نیست که چندین بار تی بکشید تا رد کثیفی خود تی را از روی سطح پاک کنید. خبری از ساعت‌ها جارو و تی زدن نیست. خیلی زود و تند و سریع کار نظافت را انجام بده!

نظافت پارکت به صورت روزانه

پارکت لمینت به خاطر خاصیت ضد استاتیکی‌اش زیاد گرد و غبار نمی‌گیرد. اما اگر پنجره‌های شما زیاد باز می‌ماند یا در محیط پر از گرد و خاکی زندگی می‌کنید، می‌توانید برای نظافت پارکت روزانه از تی نمدار استفاده کنید.

نظافت پارکت به صورت هفتگی

ماندن قطعات کوچک مثل سنگریزه‌ها و خرده نان‌های خشک بر سطح ممکن است در طولانی مدت باعث ایجاد خط و خش بشود. البته میزان این خط و خش پذیری به کیفیت لایه (over layer) یا همان لایه محافظ پارکت و کلاس سایشی آن بستگی دارد. کاربرد و نوع مصرف شما هم می‌تواند شدت و عمق آن را بیشتر کند. مثلاً تردد با کفش بر پارکت یا میزان کشیده شدن اجسام بر آن.

توصیه می‌کنیم برای نظافت پارکت در آخر هفته از جارودستی یا برقی و تی نمدار استفاده کنید.

نگهداری پارکت

نظافت پارکت به صورت ماهانه

اگر اهل تمیزکاری روزانه یا هفتگی هستید، طبیعتاً در آخر ماه نیازی به نظافت سنگین ندارید. اما اگر نظافت را موکول به زمان دیگری می‌کنید، آخر ماه باید وقت بیشتری برای تمیز کردن بگذارید. این کار نهایت نیم ساعت وقت از شما بگیرد.

پیشنهاد می‌کنیم برای نظافت پارکت ماهانه ابتدا از جاروبرقی استفاده کرده و بعد با تی نمدار شده با محلول آب و سرکه خانگی کار را تمام کنید.

نظافت پارکت به صورت 6 ماهه

هر شش ماه یکبار بهتر است که یک تمیزکاری حسابی داشته باشید تا اگر در گوشه‌ و کنار لکه‌ای از دیدتان پنهان مانده، از بین ببرید.

پیشنهاد می‌کنم برای نظافت پارکت در پایان هر 6 ماه از جاروبرقی برای تمام کنج‌ها و تی آغشته به شوینده‌های سبک استفاده کنید.

پارکت

راهنمای کامل نظافت پارکت را اینجا بخوانید.

چند ترفند کاربردی برای نظافت پارکت

اکثر اوقات ما در تمیزکاری با موارد خاص غافلگیر می‌شویم:

اگر فلان چیز روی پارکت بریزد، چه کنم؟

اگر آدامس بچسبد، چه؟

آیا وایتکس پارکت را خراب می‌کند؟

و…

اصلاً رویه زندگی همین است. چون تا با چیزهای جدید روبه‌رو نشویم، نمی‌توانیم به راه حل‌های متفاوت برسیم. در زیر تعدادی از این تکنیک‌های کوچک و طلایی را برایتان آورده‌ایم.

پارافین در پارکت

1.پارافین

در نظافت پارکت موقع ریختن پارافین باید بگذارید تا کاملاً خشک شود. بعد با گذاشنتن یخ روی آن، بگذارید سرد شود. آن وقت با یک کارت محکم، کارد پلاستیکی یا کاردک با فشار آرام و رو به جلو بلند کنید. نیازی به فشار دادن زیاد و آسیب رساندن به پارکت نیست.

2.آدامس

درباره آدامس هم دقیقاً مشابه پارافین عمل کنید. با این تفاوت که اینجا دیگر نیازی نیست منتظر خشک شدن بمانید. بلکه با گذاشتن یخ، آدامس را سفت کرده و با کاردک جدا می‌کنید.

دقت داشته باشید که یخ را روی لکه نگذارید بماند و آب شود.

3.لاک

یک پنبه آغشته به استن را روی قسمت مورد نظر قرار داده و با چند ضربه لک را بگیرید. باقی‌مانده آن را نیز با پنبه آغشته به استن با یک حرکت دایره‌ای پاک کنید.

4.رنگ شیمیایی

بهتر است که موقع بازسازی و رنگ کردن دیوارهای ساختمان، روی پارکت‌ها را بپوشانید. اما در نظافت پارکت برای این مشکل هم راه حل داریم.

از تینرهای (تینر فوری رقیق شده، بنزین، نفت)سبک و بدون بو و یک دستمال نخی استفاده کنید.

خرید پارکت

5.غذای چرب یا گِل

این نوع از لکه‌ها را با استفاده از شیشه‌شوی و یک دستمال نخی پاک کنید.  بعد از آن نیز توصیه می‌کنیم یک حوله نمدار روی سطح بکشید تا هیچ ردی از لکه‌ها باقی نماند.

نظافت کفپوش

6.مایعات مختلف

در مقوله نظافت پارکت بعد از ریخته شدن هر مایعی روی سطح، آن را بلافاصله با یک حوله یا دستمال به صورت کامل جمع کنید. سپس برای باقی نماندن بوی آن می‌توانید سطح را با یک دستمال نخی و شیشه‌شوی تمیز کنید.

این چند ترفند برای موارد رایجی است که خیلی از ما در زندگی روزمره با آن‌ها مواجه شده‌ایم. ولی ممکن است باز هم اتفاق تازه‌ای بیفتد. اگر تجربه‌ی متفاوتی دارید، می‌توانید آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پارکت لمینت درودگران با کلاس سایشی AC4 و لایه محافظ Glatfelter آمریکایی از اینجا بخرید.

نظافت

محلول‌های خانگی برای نظافت پارکت

  • سرکه

یک چهارم فنجان (60 میلی‌متر) سرکه سفید را با 940 تا 1000 میلی‌لیتر آب ولرم ترکیب کنید.

همچنین می‌توانید یک سوم فنجان (80 میلی‌لیتر) سرکه را با 3 لیوان شوینده ظروف و 4 لیتر آب ولرم ترکیب کنید.

این محلول را روی تی خود اسپری کرده یا الیاف تی را به آن آغشته کرده و خیسی آن را بگیرید.

  • جوش شیرین

مقدار لازم از جوش شیرین را با میزان مناسب از آب ترکیب کنید تا یک محلول نسبتاً غلیظی درست شود. باید سعی کنید در طول نظافت این محلول را مرطوب نگه دارید. با آغشتن تی به این محلول، پارکت خود را تمیز کنید.

شوینده مناسب پارکت

شوینده‌های شیمیایی سازگار با پارکت

  • شیشه‌شوی یا تمیزکننده سطوح

    شیشه‌شوی محلول چند منظوره مخصوص انواع سطوح (اتک سبز-رافونه) را می‌توانید برای لکه‌های کوچک همراه با دستمال یا حوله استفاده کنید.

  • شامپوی بچه

2 قاشق غذاخوری از شامپوی بچه با در 4 لیتر آب ترکیب کنید. از این محلول می‌توانید برای از بین بردن لکه‌های گل و خاک استفاده کنید.

  • شوینده ظرف یا صابون مایع

این دو شوینده را نیز مشابه دستورالعمل شامپوی بچه استفاده کنید.

  • تمیزکننده‌های قوی

در استفاده از این شوینده‌ها باید وسواس زیادی به خرج بدهید. چون وقتی به صورت مداوم به نظافت پارکت مشغول هستید، دیگر نیازی نیست با این تمیزکننده‌ها به جان آن بیفتید. اولویت با استفاده از شوینده مخصوص پارکت لمینت است اما اگر چنین چیزی در دسترس شما نیست. ترجیحاً این مورد را وقتی به کار ببرید که با لکه‌های سمج روبه‌رو شدید.

در ترکیب میزان مناسب این شوینده‌ها با آب دقت زیادی به خرج بدهید. درصد زیادی از این شوینده‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن لایه اورلی پارکت شما بشود. البته این پدیده به کیفیت لایه اورلی پارکت لمینت و کلاس سایشی آن بستگی دارد. جرمگیرها و وایتکس حتی باعث خوردگی بند سرامیک‌ها و سنگ‌ها می‌شوند چه برسد به این پوشش کف.

خاطرتان باشد هیچ محلولی را روی سطح نریزید و بعد با تی به سراغ آن بروید. شاید برای تمیز کردن سرامیک و سنگ به این شیوه عادت کرده باشید. اما در مورد پارکت و پارکت لمینت باید به شیوه دیگری عمل کنید. این شیوه همان نمدار کردن تی است. مراقب باشید که تی خیس نباشد.

پارکت لمینت

حرف آخر…

نظافت پارکت نه آنقدرها از شما وقت می‌گیرد و نه آنقدرها سخت است. نهایت یک ربع روزانه، نیم ساعت هفتگی و ماهانه، یک ساعت در 6 ماه یکبار از شما وقت بگیرد.

حالا انتخاب شما کدام است؟ یک نظافت سریع و راحت یا یک عمر خم و راست شدن برای هزاران لکه ریز و درشت…

نوشته شده توسط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • من پارکت کردم خونمو و شاغل هستم.و فرصت نظافت هر روز رو ندارم.امروز گازو کشیدم جلو و زیرش یه عالمه دوده روغن بود
    به راحتی پاک نمیشه
    چی کار کننننننم😭😭

    پاسخ
    • سلام، شما میتونین با محلول سرکه و آب یا جوش شیرین و آب این مورد رو رفع کنین. کافیه محلول رو با اسپری روی سطح بپاشین و یک دقیقه بذارین بمونه و بعد سریع با حوله یا تی یا دستمال پاک کنین.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.