پارکت ضد آب است؟

شاید گفتن این که پارکت ضد آب است باعث تعجب خریداران شود که چطور ممکن است یک محصول چوبی ضد آب باشد. اما اگر این مسئله را برای شما باز کنیم، متوجه می‌شوید که منظور ما از پارکت ضد آب چیست.

یکی از نکات پراهمیت هنگام خرید پارکت لمینت مسئله مقاومت آن در برابر آب است. در تولید پارکت لمینت استانداردهای وجود دارد که یکی از آن‌ها سنجش میزان مقاومت در برابر آب است. در ادامه مطلب برای شما از تفاوت میزان مقاومت پارکت چوبی و پارکت لمینت در برابر آب و استاندارهای رایج صحبت خواهیم کرد.

پارکت برای حمام

ضد آب یا مقاومت در برابر آب

به کار بردن اصطلاح پارکت ضد آب به صورت کلی یک غلط رایج است و منظور از آن پارکت مقاوم در برابر است. در تولید پارکت چوبی، پارکت مهندسی و پارکت لمینت استانداردهای رایجی وجود دارد.

کف‌های ضد آب به پوشش‌های کفی گفته می‌شود که می‌توانند به مدت زیاد در برابر آب مقاومت کنند و آسیب نبینند. کف‌های مقاوم در برابر آب، در مورد پوشش‌های کفی به کار می‌رود که می‌توانند به صورت مقطعی و کوتاه در برابر آب مقاوم باشند. اما تماس با آب در طولانی مدت به بافت آن‌ها آسیب می‌زند.

پارکت چوبی به خاطر تولید شدن از چوب طبیعی، نسبت به آب بسیار آسیب‌پذیرتر از پارکت مهندسی است. اما هر دوی این محصولات مقاومت کمی نسبت به آب دارند و ترکیدگی لوله یا نشت آب به سرعت آن‌ها را خراب می‌کند. اما یک قطعه (تایل) پارکت لمینت به صورت آزاد تا دو ساعت در برابر نفوذ آب مقاومت کرده و بعد از آن شروع به جذب آب در درون بافت خود می‌کند.

نصب پارکت لمینت

آزمایش‌های مقاومت در برابر آب

غوطه‌وری در آب معمولاً مخرب اصلی پوشش‌های کف به حساب می‌آید. این آزمایش به منظور سنجش میزان مقاومت یک پوشش در تماس با آب است که باعث پیش‌بینی عمر مفید آن می‌شود. رد شدن در این آزمایش می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله پوشش یک محصول، نامناسب بودن مواد تشکیل‌دهنده و… باشد. طی این تست علت اصلی و درجه تخریب مشخص خواهد شد.

در مورد پارکت لمینت سه تست معمول وجود دارد:

  • تست MOP

این تست آزمایشگاهی شامل پوشاندن کف نصب شده با ماپس مرطوب به مدت 14 ساعت است. ترکیب آب و صابون این آزمایش را سخت‌تر می‌کند. آن‌وقت ارزیابی می‌شود که آیا آب وارد منافذ می‌شود یا نه. تورمی در قطعه ایجاد می‌گردد یا نه. ما فقط از آب استفاده نمی کنیم ، بلکه صابون هم اضافه می کنیم. این یک آزمایش سخت تر را ایجاد می کند ، زیرا صابون کشش سطح آب را کاهش می دهد. سپس ، ارزیابی می کنیم. آیا آب از مفاصل تراوش می کند؟ آیا آسیب سطحی یا تورمی وجود دارد؟

  • تست سیلندر آب

با قرار دادن یک سیلندر بر روی اتصالات T شکل تایل‌های نصب شده و پر کردن آن با آب و صابون، کلیک‌ها و کیفیت نصب در معرض آزمایش قرار می‌گیرند. بعد از 4 ، 12 یا حتی 24 ساعت، میزان تورم اندازه‌گیری و ارزیابی می‌شود. از این طریق می‌توان میزان نفوذپذیری را سنجید.

پارکت لمینت مقاوم در برابر آب

  • آزمایش زندگی واقعی

نسخه آزمایشی UNILIN برای آزمایش کف در شرایط واقعی تهیه شده است. این تست براساس اتفاق‌ها و موارد تکراری‌ای که ممکن است در زندگی پیش بیایند آماده شده. مواردی مثل نشت ماشین‌لباسشویی، ریختن نوشیدنی، دستشویی کردن کودکان یا حیوانات خانگی و…  ماشین لباسشویی نشتی ، نوشیدنی ریخته شده ، حیوان خانگی ادرار و غیره. با جواب این تست مشتریان خیلی راحت‌تر برای خرید این محصول ترغیب می‌شوند.

با خرید پارکت لمینت و قرنیز از درودگران فوم رایگان هدیه بگیرید.

پارکت لمینت Aqua

این پارکت لمینت ضد آب با مقاومت بالایی که در برابر نفوذ آب داره، مخصوص استفاده در حمام یا سرویس بهداشتی است. همان‌طور که در مقاله «پارکت برای حمام» اشاره کردیم نوع طراحی و کاربرد اروپاییان از حمام نسبت به سلیقه و کاربرد ما تفاوت دارد. به همین دلیل پارکت ضد آب Aqua را در این محیط که مدام با رطوبت در تماس است، به کار می‌برند.

همراه این محصول از فوم مناسب برای مکان مرطوب با پلاستیکی به نام Vapor Barrier، قرنیز Aqua و چسب Clic sealer برای پوشاندن درزهای موجود استفاده می‌کنند.

کلیک پارکت
پارکت لمینت ضد آب

پارکت لمینت معمولاً ضد آب نیست. اگرچه بسیاری از لایه‌های تشکیل‌دهنده آن دارای مقاومت قابل قبولی در برابر آب هستند. به‌خصوص مغزی HDF آن که از ترکیب فیبر با رزین تولید می‌شود و لایه‌ زیری و لایه اورلی آن در برابر آب مقاوم است.

پس در خرید پارکت لمینت می‌توانید از این نکته مطمئن باشید که این پوشش کف در برابر آب مقاوم است. به این صورت که نباید نگران ریختن و ماندن کوتاه‌مدت مایعات روی آن باشید. علاوه بر این باید بدانید که در خرید پارکت لمینت برای اقلیم‌های دارای شرجی نیز هیچ مشکلی وجود ندارد. علاوه بر این به دلیل ساختار لایه لایه و متفاوت پارکت لمینت و پارکت‌های چوبی، این محصول مانع از جمع شدن رطوبت و فضای ممکن برای تخم‌گذاری حشرات می‌شود.

تنها نگرانی‌ای که ممکن است در رابطه با این محصول داشته باشید، نشت آب به زیر آن است. این از آن دست مسائلی است که نمی‌شود آن را پیش‌بینی کرد. اما لازم است که شما موقع نصب پارکت لمینت تمام موارد ضروری را رعایت کنید. دیگر این که از سالم بودن لوله‌ها مطمئن شوید. در فصول سرد نیز بر چکه کردن آب موقع باز کردن شوفاژها نظارت داشته باشید. به صورت کلی آبی که از کف می‌تواند به پارکت لمینت آسیب بزند، قدرت تخریب بیشتری به آبی که ممکن است از سطح آن را درگیر کند، دارد.

راهنمای کامل و جامع نصب پارکت لمینت را اینجا بخوانید.

در مورد پارکت لیمنت چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  • اگر می‌خواهید با یک پارکت ضد آب روبه‌رو باشید، رعایت موارد زیر ضروری است.
  • موقع نصب، زیرسازی لازم را انجام دهید، پارکت لمینت را به‌درستی در هم کلیک کنید و درزهای باز را کامل بپوشانید.
  • مایعات ریخته شده روی پارکت لمینت را هر چه سریع‌تر پاک کنید.
  • لب‌پریدگی یا شکستگی‌های کوچک را جدی بگیرید چون احتمال نفوذ آب از آن‌ها به زیر بیشتر است.
  • اگر یک یا چند مورد از تایل (قطعات) پارکت لمینت شما آسیب دیده است، آن را به‌موقع تعویض کنید.
  • در زمان آبگرفتگی یا نشت آب از زیر به کف و باد کردن قطعات، خیلی زود برای رفع موضوع اقدام کنید.
  • موارد آورده شده در ضمانت‌نامه را مد نظر قرار بدهید.

پارکت ضد آب

مزایای پارکت ضد آب

پارکت ضد آب یا پارکت لمینت مقاوم در برابر آب، به خاطر داشتن مزایای بسیار، محصولی محبوب به حساب می‌آید. شاید در قدم اول فکر کنید که نگهداری از این پوشش کف سخت است. ولی همان طور که تا اینجا گفتیم، نگهداری از آن حتی در برابر آب سخت نیست. اصولاً هر کفپوشی شرایط خاص نگهداری خودش را دارد و در برابر برخی موارد آسیب‌پذیر است.

در خرید پارکت لمینت نمی‌توان مزایای بسیار آن را نادیده گرفت:

تنوع و زیبایی

نصب سریع و ساده

تمیز کردن راحت

عایق صدا و حرارت

انعطاف‌پذیری در کاربرد

سازگاری با محیط زیست

انتشار استاندارد و کم گاز فرمالدهید

مناسب‌ترین پوشش کف برای کودکان و حیوانات خانگی

و…

اطلاعات بیشتر در مورد نگهداری و تمیز کردن پارکت لمینت را در راهنمای تمیز کردن و نظافت پارکت در منزل به طور مفصل بخوانید.

جمع‌بندی

بنابراین متوجه شدیم که عبارت پارکت ضد آب غلط رایجی است که بر پارکت مقاوم در برابر آب دلالت دارد. این محصول می‌تواند تا مقدار مشخصی در برابر آب مقاومت کند. پس شما می‌توانید با در نظر گرفتن مزایا و معایب یک محصول و باخیال راحت پوشش مناسب با نیازتان را انتخاب کنید.

نوشته شده توسط

۱۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام و خسته نباید
    ممنون از مطالب جامع و کاملتون
    و اینکه نحوه نصب پارکت لمینتaqua که در حمام کاربرد داره هم مانند نصب سایر پارکت هاست؟و از زیر سازی استفاده میشود؟؟؟؟

    پاسخ
  • با سلام و خسته نباید
    ممنون از مطالب جامع و کاملتون
    و اینکه نحوه نصب پارکت لمینتaqua که در حمام کاربرد داره هم مانند نصب سایر پارکت هاست؟و از چه زیر سازی استفاده میشود؟؟؟؟

    پاسخ
    • درودگران
      1 تیر 1400 10:48 ق.ظ

      سلام، ممنون از نظر شما. حقیقت این که ما پارکت آکوآ رو تو ایران نداریم و بیشتر تولیدکنندگان این پارکت اروپایی‌ها هستن. مهم‌ترین مورد موقع نصب پارکت آکوآ اینه که درزها بعد از نصب با چسب‌های مخصوص پوشونده میشه تا میزان نفوذ آب رو به حداقل برسونه.

      پاسخ
  • خیلی از فروشنده ها به من اعلام میکردن که پارکتمون ضد اب واقعا ممنونم که من را از این گمراهی دراوردید

    پاسخ
    • درودگران
      1 تیر 1400 10:44 ق.ظ

      سلام، بله متاسفانه این مورد یه اشتباه رایجه و درواقع ما اصلاً پارکت لمینت ضدآب نداریم. حتی آکوآ هم مقاومت بالایی در برابر آب داره و نباید بگیم کاملاً ضد آبه.

      پاسخ
  • جنس چوبی که در سونا استفاده میشود چیه که هیچ وقت خراب نمیشه در برابر اون همه از رطوبت

    پاسخ
  • ممنون از آگاهی دادنتون
    من خیلیاز مغازه ها رفتم برای پارکت ولی بهم گفتن که پارکت ضد آبه برای اینکه صرفا فقط فروش داشته باشند.سایت شما بدون در نظر گرفتن سود برای فروش به ما آگاهی میده
    با تشکر از زحمات شما

    پاسخ
  • ممنون از سایت خوبتون و آگاهی بخشیدنتون
    من خیلی از مغازه ها رفتم به خاطر سود خودشون به من گفتن که پارکتایی که دارن ضد آبه
    ولی شما بدون توجه به سود هدفتون آگاهی بخشیدن به ماست
    بازم ممنونم ازتون

    پاسخ
    • درودگران
      6 تیر 1400 9:46 ق.ظ

      سلام، خواهش میکنیم این لطف شماست. حقیقت اینه که یه خریدار آگاه، باعث ارتقای بازار و حتی تولیدکننده میشه و ما تلاش میکنیم در این مسیر قدم برداریم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.