همه آنچه که باید درباره فوم بدانید

با شنیدن نام «فوم» هر کدام از ما ممکن است تصویر متفاوتی به ذهنمان برسد. فوم برای ساختمان‌سازان یک عایق فوق‌العاده به حساب می‌آید. برای کسانی که در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند، مواد اولیه دوخت و دوز و ساخت چیزهای مختلف است. برای ورزشکاران، یادآور مت‌ (زیرانداز) یا تاتامی‌های کف سالن است. برای بچه‌های معماری و اهل فن و غیره هم اشکال دیگری دارد که کاربردشان متفاوت است.

پس ما با محصولی طرف هستیم که می‌تواند به شیوه‌های مختلف و برای کاربردهای متنوع تولید شود. حالا اصلاً این محصول چیست و چگونه تولید می‌شود؟

فوم نصب

فوم چیست ؟

این محصول از ترکیب شیمیایی 50٪ پلیول، 40٪ پلی ایزوسیانات و 10٪ آب و سایر مواد شیمیایی تشکیل شده است. Polyisocyanates و polyols پلیمرهای مایعی‌ هستند که در ترکیب با آب، طی یک واکنش گرمازا پلی‌اورتان را تشکیل می‌دهند.

اگر بخواهیم تصویر حرارت و پف کردن و خشک شدن را بهتر درک کنیم، می‌توانیم بگوییم مشابه همین حالت در خامه زده شده، کپسول آتش‌نشانی، حباب صابون و حتی خمیر نان هم اتفاق می‌افتد.

در ساخت این محصول، فشار بیشتر برای تولید فوم‌های سخت و فشار کمتر برای تولید فوم‌های نرم‌ و منعطف اعمال می‌شود. در هر صورت، این استحکام به معنای کیفیت محصول نیست بلکه تراکم آن را نشان می‌دهد. از جمله فوم‌های تولیدی می‌توانیم به پلی استایرن، پلی اورتان، مموری فوم، لاتکس و… اشاره کنیم. دو مورد آخر معمولاً در تشک‌سازی به کار می‌روند، چه تشک‌های خوشخواب و چه تشک‌های ورزشی.

با استفاده از فوم‌ سایلنت خلاقیت کودکانتان را تقویت کنید؛ ساخت و ساز و بازی بی‌اندازه.

کاربردهای فوم چیست ؟

برای شناخت بهتر کاربردهای فوم باید به سراغ حرفه‌ها و حوزه‌های گوناگون برویم. قطعاً خواندن این طیف گسترده کاربرد چنین محصولی برایتان جذاب خواهد بود.

عایق‌کاری ساختمان

استفاده از فوم به عنوان عایق در ساختمان‌سازی یکی از پرکاربردترین حالت‌های آن است. این فوم‌ها به عنوان عایق صوتی، گرمایشی، حریق و رطوبت به کار می‌رود. در زیر به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

فوم عایق حرارتی
فوم ضد حریق

 پلی اورتان (یورتان) پاششی برای عایق کردن ساختمان یا بخش‌های حساس آن در برابر حریق به کار می‌رود. پلی اورتان که شکلی مایع دارد، در نقاط مورد نظر پاشیده شده و به مرور خشک می‌شود. این مدل از فوم‌‌ها بعد از خشک شدن قابلیت برش و رنگ‌پذیری دارند و معمولاً تا 4 ساعت در برابر آتش‌سوزی مقاوم‌اند.

علاوه بر این از آن در نقاط اتصال درب‌ها و پنجره‌ها، پر کردن و آب‌بندی درزها، عایق صوتی پارتیشن‌ها و… .

عایق پلی استایرن

عایق الاستومری

این مدل به صورت‌های مختلف برای عایق‌کاری به کار می‌رود. از رولی و ورقه‌ای تا روکش‌دار و بدون روکش، شانه تخم مرغی، پروتکت بلک چسبدار، لوله‌ای و… . فوم الاستومری برای ایزوله کردن، عایق صدا، عایق حرارتی و برودتی و غیره به کار می‌رود.

پلی استایرن

ساختار سلولی بسته پلی استایرن، آن را به عایقی چند منظوره و مناسب در ساختمان‌سازی تبدیل کرده است. پلی استایرن به خاطر قابلیت بازیافت و عدم ایجاد حساسیت پوستی یا تنفسی یکی از محبوب‌ترین فوم‌ها برای کاهش هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی است.

یونولیت یا پلاستوفوم

یونولیت‌ها ترکیبی از پلی استایرن هستند که به عنوان عایق صوتی سقف و دیوار در ساختمان‌سازی به کار می‌روند.

مبلمان‌سازی و خوشخواب

رایج‌ترین کاربرد این محصول در صنعت مبلمان‌سازی است. مبل‌ها و صندلی‌هایی که هر کدام از ما قطعاً یکی از آن‌ها را در خانه داریم. همان‌هایی که دلمان نمی‌خواهد تغییر شکل بدهند و بدفرم بشوند. چون آن موقع باید آن‌ها را برای تعویض ببریم.

انواع و اقسام فوم‌های نرم تا کمی سخت‌تر بسته به نوع کاربری این موارد، برای ساخت مبلمان به کار می‌رود.

علاوه بر آن این محصول در تولید خوشخواب‌ یا تشک‌های مموری‌فوم یا لاتکس نیز نقش محوری دارد. تشک‌های مموری‌فوم جنس نرم‌تری دارند. این خوشخواب دقیقاً حالت بدن را به خود گرفته و باعث می‌شود که شما در بستری بسیار نرم قرار بگیرید.

تشک‌های لاتکس تراکم بسیار و جذب فشار بیشتری دارند و به همین خاطر ستون فقرات را در حالت استاندارد و شناور قرار می‌دهند. هر کدام از این خوشخواب‌ها مزایا و معایب خود را دارند که به هنگام خرید باید آن‌ها را بشناسید.

فوم پشت فویل دار

زیرسازی نصب پوشش‌‍‌های کف

از دیگر کاربردهای رایج فوم می‌توان به زیرسازی نصب پوشش کفی چون پارکت لمینت اشاره کرد. دو مدل سایلنت و متالایز (پشت فویل‌دار) بهترین فوم استاندارد برای نصب پارکت به حساب می‌آیند. این مدل علاوه بر دارا بودن نقش عایق صوتی – گرمایشی، مانع از نفوذ رطوبت به بافت زیر نصب می‌شود.

نصب پارکت لمینت بدون فوم ممکن نیست. چه این فوم‌ها به تایل یا قطعات کفپوش لمینت متصل باشند، چه جدا، در هر صورت باید حتما زیر پارکت قرار بگیرند. این محصول به ایجاد سطح طرازشده جهت نصب قطعات پارکت و جلوگیری از ایجاد فشار  موضعی به دلیل ناهمواری زیرکار و  ضربه‌های احتمالی از سطح بر لمینت کمک می‌کند.

فوم چوب پنبه

فوم سایلنت 2 میل و پشت فویل‌دار درودگران را از اینجا تهیه کنید.

وسایل حمل و نقل

از فوم‌های فشرده و سخت در صنعت خودروسازی چه در بدنه و کف، چه در صندلی‌ها بهره می‌برند. حتی می‌توان به این مورد اشاره کرد که در زمینه تولیدات وسایل حمل و نقل دریایی نیز فوم‌ها نقش پررنگی دارند. از جایگاه‌های نشستن گرفته تا عرشه و بدنه. مثلاً بدنه اصلی تخته‌های موج‌سواری را فوم‌های فشرده تشکیل می‌دهند.

دوخت کیف

اسباب‌بازی

در تولید اسباب‌بازی‌های مربوط به دست‌ورزی و مهارت‌های عملی این نوع از فوم‌ها را به وفور مشاهده می‌کنید. اشکال هندسی، توپ‌ها، آجرهای بازی، پازل‌های حروف و… . نرمی و لطافت، رنگ‌پذیری و بی خطر بودن این محصول، باعث شده تا به یکی از محبوب‌ترین مواد اولیه تولیدی این حوزه تبدیل شود.

فوم گلسازی

صنایع دستی

فوم‌های این حوزه، رول‌های سبک و منعطفی هستند که مثل پارچه می‌توان آن‌ها را برش زد، دوخت و چسباند. این فوم‌ها در قطرهای متفاوت عرضه می‌شوند. با استفاده از این فوم‌ها می‌توانید کیف، جامدادی، کلاه و ماسک‌های نمایشی، گل، عروسک‌های انگشتی و… بسازید.

آویز تزئینی

از فومِ سایلنت سفید درودگران می‌توانید برای کارهای دستی استفاده کنید.

تزئینات

فیلترکننده

این فوم که به خاطر منافذ بازتری که دارد، به عنوان فیلتر آب استفاده می‌شود. آن را در پمپ‌ها و دیگر دستگاه‌های عبوردهنده آب به کار می‌برند.

فوم در بیمارستان

در بخش رادیوگرافی نیز از فوم‌ها به منظور عایق صوتی و جلوگیری از انتقال ارتعاشات استفاده می‌شود.

فوم بسته‌بندی

بسته‌بندی

تعدادی از فوم‌ها نیز برای بسته‌بندی و جلوگیری از آسیب به کالاها به کار برده می‌شوند. همراه آن‌ها می‌توانید یونولیت‌های کوچک و بزرگ بسته‌بندی را نیز ببینید.

فوم تخته‌ای

ماکت‌سازی

پلی اتیلن تخته‌ای یا فوم‌بردها با قطرهای متنوع در ماکت‌سازی،چاپ‌های تبلیغاتی و کاربردهای این چنینی به کار می‌روند. برش‌پذیری، سطح نسبتاً محکم و سازگار آن با چسب‌های ساده موجود در هر خانه، کاری کرده که به عنوان مواد اولیه ساخت ماکت، قاب عکس، جعبه عکاسی، جعبه نمایش و… تبدیل بشود.

وسایل ورزشی

در تولید تشک‌های ورزشی، زیرانداز، تاتامی، رول‌ها، آجرها و بسیاری از ابزار ورزشی نیز از این محصول استفاده می‌کنند. خاصیت ضربه‌پذیری و طول عمر بالای آن باعث شده تا بتواند به تنهایی تولیدات این صنعت را تسخیر کند.

پوشاک

شما می‌توانید حضور این محصول را در اسفنج‌های پوشاک، کفی کفش‌ها و کتونی‌ها، بخش درونی کیف‌ها و کوله‌ها مشاهده کنید. نه آنقدر سفت هستند، نه آنقدر سنگین.

دیوارکوب فوم اتاق کودک

پیشنهادهای جذاب ما…

از فوم سایلنت درودگران می‌توانید برای ساخت زیرانداز مخصوص گلکاری در فضای داخلی خانه که رطوبت را از خود عبور نمی‌دهد و قابل شست‌وشوست، استفاده کنید. دیگر این که به خاطر قابلیت برش سریع، انعطاف و ضخامت قابل قبول، فوم سایلنت ما را برای ساخت ماسک‌های نمایشی کودکان، کیف‌ها و جامدادهای کوچک، عروسک‌های انگشتی، گل‌های آویز، اشکال مختلف، لایه محافظتی دیوار، سطح بزرگ نقاشی و… استفاده کنید.

شما انتخاب کنید!

ماسک نمایشی

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.