قرنیز ام دی اف بهتر است یا نئوپان؟

قرنیز شاید کوچک‌ترین بخش از دکوراسیون داخلی یک ساختمان باشد که تعویض آن تغییرات چشمگیری در دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند. حتی برای خیلی از ما اولین و ساده‌ترین قدم در تغییر دکوراسیون منزل، خرید قرنیز جدید یا رنگ کردن قرنیز قدیمی است.

حالا این سوال پیش می‌آید که ما از بین قرنیزهای متنوع موجود در بازار، کدام را بخریم؟ این روزها خرید قرنیز ام دی اف و نئوپان گوی سبقت را از قرنیزهای دیگر ربوده‌اند. در این مطلب سعی می‌کنیم با یک مقایسه مختصر و مفید به فرق نئوپان و ام دی اف بپردازیم.

چوب

انواع مغزی چوب

شناخت بهتر مغزی‌ها به ما کمک می‌کند تا بدانیم که هر کدام برای چه مصرف و کاربردی مناسب‌ترند. مقایسه تناسب این کاربردها با نوع مصرف ما، کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.

از بین قرنیزهای متنوع موجود در بازار، کدام را بخریم؟ مقایسه‌ی بین ام دی اف و نئوپان را در ادامه بخوانید.
الوار طبیعی چیست؟

الوارهای چوبی خامی را که از تنه درختان برش خورده‌اند، الوارهای طبیعی می‌گویند که در تولید انواع و اقسام مصنوعات چوبی به کار می‌رود. برخی الوارهای طبیعی را بدون دستکاری و آغشتن به مواد خاص صنعتی به کار می‌برند. مثلاً در ساخت کلبه‌های جنگلی، انبار و طویله و… .

اگر فعالیت‌های شیمیایی بر روی این الوارها صورت نگیرد، در برابر آب و پوسیدگی، قارچ، موریانه‌ها و پرندگان آسیب‌پذیرند. در گذشته از چنین چوب‌هایی در ساخت قرنیز استفاده می‌کردند. در آن زمان به جای روکش معمولاً تنوع رنگی را با رنگ‌های شیمیایی بر چوب اعمال می‌کردند.

علاوه بر این از الوارها برای تولید پارکت چوبی و پارکت مهندسی شده هم استفاده می‌شوند. یکی از دلایل آسیب‌پذیری بالای این دو پوشش کف هم استفاده از همین چوب‌های طبیعی است.

قرنیز چوبی

اچ دی اف چیست؟

اچ دی اف فرآورده چوبی است که از ترکیب خرده‌چوب (فیبر) آمیخته به چسب رزین، تحت فشار و حرارت تولید می‌شود. این نوع فرآورده چوبی بعد از الوار طبیعی، مقاوم‌ترین نوع چوب به حساب می‌آید. از اچ دی اف در تولیدات چوبی مختلف استفاده می‌شود. به خصوص برای تولید پوشش‌های کفی مثل پارکت لمینت.

از مغزی اچ دی اف به خاطر هزینه بالا در تولید قرنیز یا پروفیل و ابزار استفاده نمی‌شود. چون نه تنها نیازی به این مغزی مقاوم برای چنین موارد کوچکی نیست بلکه هزینه تولید آن از تقاضای موجود در بازار بالاتر است. به همین منظور تولیدکنندگان از مغزی‌های مقرون به صرفه مثل ام دی اف و نئوپان در تولید قرنیز یا پروفیل و ابزار استفاده می‌کنند.

از اچ دی اف در تولیدات چوبی مختلف استفاده می‌شود. به خصوص برای تولید پوشش‌های کفی مثل پارکت لمینت.

 

مزایای اچ دی اف :

  • مقاومت زیاد در برابر فشار و ضربه
  • وزن بیشتر به نسبت سایر مغزی‌ها
  • قیمت بالا به نسبت دیگر مغزی‌ها
ام دی اف
ام دی اف چیست؟

ام دی اف نیز مثل اچ دی اف از ترکیب خرده چوب (فیبر) با چسب رزین تحت فشار و حرارت زیاد تهیه می‌شود. این ترکیب پرس شده یک لایه چوبی متراکم می‌سازد. چگالی ام دی اف به نسبت اچ دی اف پایین‌تر است. به همین دلیل هم از آن برای قرنیز و پروفیل و ابزار به کار می‌رود.

چون علاوه بر وزن مناسب، امکان برش زدن آسان، کیفیت و طول عمر بالایی دارد. این قابلیت ابزارپذیری ام دی اف باعث شده تا بین تولیدکنندگان محبوبیت بسیاری داشته باشد. قرنیز یا پروفیل و ابزار ام دی اف معمولاً با روکش پی وی سی عرضه می‌شوند.

قیمت و مشخصات فنی قرنیزهای ام دی اف درودگران را از اینجا ببینید.

 

مزایای ام دی اف:

  • سبک‌تر بودن به نسبت اچ دی اف
  • قابلیت ابزارپذیری
  • قیمت مناسب
نئوپان
نئوپان چیست؟

نئوپان نیز به همین طریق از ترکیب خرده چوب‌ یا چیپس چوب با رزین و حرارت تحت فشار تولید می‌شود. تفاوت نئوپان با ام دی اف در ظاهر کاملاً آشکار است. چون نئوپان تراکم و یکدستی ام دی اف را ندارد و خرده چوب‌های فشرده شده، قابل مشاهده‌اند. بسته به نوع تراکم نئوپان از آن در پروژه‌های مختلف ساخت بهره می‌برند.

فرق نئوپان و ام دی اف در این است که به دلیل تراکم و استحکام متنوع، آن‌ها را در موارد متفاوتی با هم به کار می‌برند. به ویژه که نئوپان نسبت به رطوبت حساس‌تر است.

مزایای نئوپان :

  • سبک‌تر بودن به نسبت ام دی اف
  • قیمت بسیار مناسب
  • کاهش انتقال صدا
تخته چند لایه
تخته چند لایه چیست؟

برخی ممکن است نئوپان را با تخته چند لایه اشتباه بگیرند. برای همین این چوب و کاربردهای آن را نیز برایتان معرفی می‌کنیم.

تخته چند لایه از ورق‌های فشرده چوب بر روی هم ساخته می‌شوند. این شیوه تولید علاوه بر افزایش استحکام و مقاومت، میزان انقباض و انبساط موجود در چوب را کاهش می‌دهد. این نوع از چوب برای تولید کابینت‌ و قفسه‌ها انتخاب بسیار خوبی هستند.

اما برای تولید قرنیزها از چنین مغزی‌ای استفاده نمی‌شود. چون برش زدن آن‌ها سخت و مناسب ابعاد تولیدی قرنیزها نیستند.

مزایای تخته چند لایه:

  • رنگ‌پذیری خوب
  • مقاومت و استحکام بالا
  • قابلیت پیچ و مهره شدن راحت

فرق نئوپان و ام دی اف

تنوع قرنیز

قرنیز از گذشته تا امروز جنس‌های مختلفی داشته است. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قرنیز سنگی

قرنیز سرامیکی

قرنیز چوبی

قرنیز ام دی اف

قرنیز نئوپان

قرنیز پلی استایرن

قرنیز پی وی سی

برخی از قرنیزهای نام‌برده را قطعاً دیده‌اید و با برخی دیگر می‌توانید به طور مفصل در مطلب «قرنیز چیست؟» آشنا شوید. حالا بهتر است که به فرق نئوپان و ام دی اف که مغزی قرنیزهای پرطرفدار در بازار هستند، تمرکز کنیم.

قرنیز ام دی اف

قرنیز ام دی اف

قرنیز ام دی اف جزو پرفروش‌ترین محصولات بازار هستند. شما می‌توانید این قرنیز را در تنوع طرح، رنگ و اندازه پیدا کنید.

مزایای قرنیز ام دی اف :

  • تنوع برش و رنگ و طرح
  • قیمت بالاتر نسبت به قرنیزهای دیگر
  • مقاومت در برابر خط و خش و ضربه
قرنیزهای مورد نظر خود را در فروشگاه محصولات ما پیدا خواهید کرد.
قرنیز نئوپان

نئوپان‌ها مثل ام دی اف یکی از رایج‌ترین مغزی‌ها برای تولید قرنیز هستند. آن‌ها هم مثل قرنیز ام دی اف با روکش پی وی سی عرضه می‌شوند.

مزایای قرنیز نئوپان :

  • تنوع رنگ و طرح
  • مقاومت نسبی در برابر ضربه
  • قیمت مناسبت‌تر نسبت به قرنیز ام دی اف

مغزی چوب

بالاخره کدام؟

ما تلاش کردیم تا فرق نئوپان و ام دی اف را در مقایسه با مغزی‌های دیگر برایتان توضیح دهیم. حالا انتخاب با شماست. در کل قرنیزها به خاطر قرار گرفتن در پایین دیوارها امکان آسیب‌پذیری، جذب آلودگی‌ها و رطوبت بیشتری دارند.

به همین منظور انتخاب بین قرنیزهای ام دی اف و نئوپان بسته به نوع استفاده شما دارد. چون هر دو این قرنیزها به خاطر روکش پی وی سی ‌شان در برابر رطوبت مقاوم هستند.

درباره فرق نئوپان و ام دی اف باید یادآور شویم که قرنیز ام دی اف به نسبت نئوپان گران‌تر است اما خب عمر بیشتری هم می‌کند. در طرف دیگر اگر شما می‌خواهید که اقتصادی خرید کنید، قرنیز نئوپان انتخاب خوبی است. دقت داشته باشید که قرنیزها در برابر رطوبت نسبی مقاوم‌اند. اما نفوذ زیاد آب به درون بافت آن‌ها، مثل تمامی مصنوعات چوبی دیگر به‌کلی خرابشان می‌کند.

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.