راهنمای کامل انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلی فقط پرداختن به یکی از وجوه اثرگذار رنگ‌ها در زندگی ماست. از هر طرف که به جزئیات زندگی‌مان نگاه کنیم، رنگ‌ها در آن جریان دارند؛ رنگ‌های طبیعی و رنگ‌های مصنوعی. بعضی از رنگ‌ها را ما انتخاب می‌کنیم مثل رنگ‌ در دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارمان و بعضی رنگ‌ها را طبیعت برای ما انتخاب کرده.

مهم نیست که شما چقدر اهل شناخت رنگ‌ها باشید، مهم این است که آن‌ها بر ذهن شما تاثیر می‌گذارند. شما نمی‌توانید از این تاثیر غافل باشید. تاثیری غیر قابل انکار که ناخودآگاه ذهن شما را درگیر خود می‌کند و به همین دلیل است که ما به رنگ‌ها در زندگی‌مان نیاز داریم.

رنگ‌ها را بهتر بشناسیم!

تمامی رنگ‌ها از سه رنگ اصلی قرمز، آبی، سبز ساخته شده‌اند. از ترکیب چند به چند این رنگ‌ها چرخه رنگی ساخته شده است. چرخه‌ای که مدام در حال گسترش است و هر رنگی به چند زیر رنگ از خودش تبدیل می‌شود. طیف‌های کمرنگ و پررنگ یک رنگ، می‌تواند تاثیرهای متفاوتی بر جلوه یک چیز بگذارد. کافی است فکر کنید که مثلاً دیوار اتاق شما با قرمز تیره، قرمز روشن و قرمز کمرنگ چطور خودش را نشان خواهد داد.

برای درک تاثیر رنگ‌ها بر ذهن و روحیه ما باید با روانشناسی رنگ‌ آشنا بشویم.

پالت رنگی

روانشناسی رنگ‌

در زیر تعدادی از تاثیرات رایج رنگ‌ها برای شما می‌آید که می‌توانید از آ‌ن‌ها با توجه به نیاز خودتان استفاده کنید. جدای از این که برخی از رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف نماد چیزهای گوناگونی هستند، ما به ویژگی کلی و یکسان رنگ‌ها در تمام جوامع تمرکز می‌کنیم.

تاثیر رنگ‌ سرد بر ذهن ما

رنگ‌های سرد به خاطر فشار کمی که بر چشم وارد می‌کنند، معمولاً باعث آرامش ما می‌شود. مکان‌هایی که در آن‌ها از این رنگ‌ها استفاده می‌شود اغلب برای استراحت، تفکر، خلوت و آرامش‌بخشی به کار می‌روند. چنین رنگ‌هایی برای فضاهای شلوغ انتخاب بسیار مناسبی هستند.

تاثیر رنگ‌ گرم بر ذهن ما

رنگ‌های گرم به خاطر تحریک بسیار زیاد چشم، معمولاً ما را به هیجان می‌آورند. چنین رنگ‌های درگیرکننده‌ای اغلب برای مکان‌های تجاری، رستوران‌ها، فضاهای بازی و سرگرمی و… به کار می‌روند.

چرخه رنگ

تاثیر رنگ‌ها

سفید: ارائه دهنده خلوص، پاکیزگی، بی طرفی، فضای خالی

سیاه: ارائه دهنده قدرت، استحکام، هوش

خاکستری: ارائه دهنده گستردگی فضا، خنثی بودن، عمق، ثبات

قرمز: ارائه دهنده هیجانات، گرما، جذابیت، انرژی، زندگی

نارنجی: ارائه دهنده خوشحالی، انرژی زیاد، اشتیاق، پیچیدگی

زرد: ارائه دهنده حس خوشبختی، شادی، خوش‌بینی

سبز: ارائه دهنده حس طبیعت، رشد، باروری، هماهنگی

آبی: ارائه دهنده حس طبیعت، آرامش، خرد، تمرکز

بنفش: ارائه دهنده تجمل، قدرت، معنویت، رمز و راز

قهوه‌ای: ارائه دهنده اطمینان، ثبات، دوستی و صمیمیت

مهم نیست که شما چقدر اهل شناخت رنگ‌ها باشید، مهم این است که آن‌ها بر ذهن شما تاثیر می‌گذارند. شما نمی‌توانید از این تاثیر غافل باشید.

انتخاب رنگ سال 2021

رنگ  هر سال را شرکت پنتون اعلام می‌کند. هئیت انتخاب این شرکت طی 9 ماه رنگ سال را براساس اتفاقاتی که در کل جهان جریان دارد، انتخاب می‌کنند. این انتخاب به صورت مستقیم بر تمام فعالیت‌های سال بعد از جمله مد، بازاریابی، معماری، رسانه‌ای اجتماعی و حتی سیاست تاثیر می‌گذارند.

رنگ سال 2021 زرد و خاکستری است. شما می‌توانید این دو رنگ را در کنار پالت رنگی زیر استفاده کنید.

رنگ سال 2021

رنگ سال 2021انتخاب رنگ در دکوراسیون

برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی باید با پالت رنگی طراحی داخلی آشنایی داشته باشید. شما باید با استفاده از 3 رنگ با قانون 60-30-10 درصد از آن‌ها بسته به سلیقه خودمان استفاده می‌کنیم که رنگ در دکوراسیون ما از یکنواختی دربیاد.

به طیف تیره‌تر یک رنگ می‌گویند شید (Shade) و به طیف روشن‌تر یک رنگ تینت (Tint) می‌گویند. شما می‌توانید یک رنگ در دکوراسیون خود داشته باشید که دوتای دیگر را براساس تیرگی یا روشنی آن بسازید.

پارکت لمینت درودگران با تنوع رنگی بالا مناسب سبک‌های مختلف دکوراسیون از کلاسیک گرفته تا مدرن. هر سلیقه‌ای که داشته باشید، محصولات درودگران شما را ناامید نمی‌کنند.
رنگ در دکوراسیون آشپزخانه

در صحبت از رنگ در دکوراسیون آشپزخانه معمولاً رنگ‌های سفید، خاکستری، زرد، سبز و آبی را به خاطر می‌آوریم. چون واقعاً هم این رنگ‌ها در این مکان درخشان هستند. همان‌طور که تعدادی از این رنگ‌های سرد حسی ملایم را برای این مکان به ارمغان می‌آورند، رنگ‌های گرم نیز حس حرارت، صمیمیت و جنب و جوش را در این فضا تقویت می‌کنند. حتی خیلی‌ها توصیه می‌کنند از رنگ قرمز برای آشپزخانه استفاده کنید چون به خاطر تحریک اشتها بهترین گزینه حساب می‌شود.

رنگ چیدمان آشپزخانه

رنگ در دکوراسیون اتاق نشیمن

برای رنگ در دکوراسیون اتاق نشیمن یا پذیرایی می‌توان رنگ‌های خاکستری، زغالی، قهوه‌ای و سبز را به شما پیشنهاد کرد. رنگ‌های تیره‌تر باعث گسترش فضای شما و عمق بخشیدن به آن می‌شود که در چنین مکانی که برای مهمانی کاربرد دارد، مناسب است. رنگ سبز و قهوه‌ای نیز به خاطر حس وحدت و نو شدنی که با خود می‌آورد، انتخاب جالبی برای این فضاست. شما از آبی هم می‌توانید برای اتاق نشیمن استفاده کنید اما دقت داشته باشید که این رنگ با خودش آرامش بسیاری را به همراه می‌آورد که ممکن است با ذات این فضا در تضاد باشد.

رنگ بژ و رنگ سیاه هم می‌تواند گزینه بسیار متفاوت و جذابی برای این مکان باشد.

رنگ دکوراسیون پذیرایی

رنگ در دکوراسیون اتاق خواب

رنگ در دکوراسیون اتاق خواب کاملاً بستگی به سلیقه شما و سبک زندگی‌تان دارد. اگر نیاز دارید که صبح‌ها با انرژی از خواب بیدار شوید و در طول روز آن را حفظ کنید، رنگ نارنجی مناسب شماست.

اگر ساعت زیادی از روز را بیرون از خانه می‌گذرانید و دلتان می‌خواهد در اتاق به استراحت بپردازید رنگ سفید، خاکستری و آبی گزینه درست شماست.

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که دلتان می‌خواهد اتاقتان جلوه‌ای از قدرت شما باشد، آن‌وقت می‌توانید از رنگ‌های سیاه و بنفش استفاده کنید.

رنگ‌های زرد و قرمز و سبز هم انتخاب‌هایی برای تحرک، هیجان و سرزندگی هستند.

انتخاب رنگ برای اتاق خواب

رنگ در دکوراسیون اتاق کودک

انتخاب رنگ در دکوراسیون اتاق کودک شاید از آن کارهای سخت باشد. قطعاً شما بین تعدادی از رنگ‌های گرم مردد خواهید ماند. اگر خیلی سردرگم شده‌اید، پیشنهادات زیر می‌توانند به کمک شما بیایند.

برای انتخاب رنگ در دکوراسیون اتاق کودک دو انتخاب دارید: استفاد از رنگ‌های گرم، استفاده از رنگ‌های سرد.
رنگ‌های گرم جزو بهترین انتخاب‌ها برای اتاق کودک هستند. زیرا فرزند شما به انرژی، هیجان و سرزندگی نیاز دارد و رنگ اتاق کودک باید این را به او انتقال بدهد. در عین حال رنگ‌های سرد به حفظ تعادل این حجم از انرژی کمک می‌کنند. پس شما می‌توانید از ترکیب این دو طیف رنگی استفاده کنید:

  • بژ و خاکستری
  • قرمز و نارنجی
  • سبز و آبی
  • صورتی و آبی
  • سبز و قهوه‌ای
  • زرد و سرمه‌ای

رنگ اتاق کودک

رنگ در دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

در طراحی داخلی حمام یا سرویس بهداشتی سفید همیشه گزینه‌ای ثابت است. رنگی که نه از مد می‌افتد و نه نامناسب است. سفید حس پاکیزگی و فضایی خنک و آزاد را ارائه می‌کند که دقیقاً با کاربرد این مکان کاربرد دارد. می‌توانید رنگ سفید را با آبی تیره، سبز تیره و سیاه ترکیب کنید.

علاوه بر این از چنین رنگ‌هایی می‌توانید در اندازه‌های کوچک و بزرگ یا در وسایل حمام یا سرویس بهداشتی خود بهره ببرید.

  • نقره‌ای
  • مسی
  • ارغوانی
  • قرمز آلبالویی
  • زرد نئونی
  • سبز کمرنگ

دکوراسیون حمام

کدام رنگ‌ها بیشتر از همه چشم را درگیر می‌کنند؟

  • سبز
  • قرمز
  • زرد

آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌ها کدام‌اند؟

  • سفید
  • خاکستری
  • آبی
  • کرم
  • سبز
  • صورتی

ترکیب رنگ در دکوراسیون

کدام ترکیب رنگ در دکوراسیون پرطرفدارهستند؟

  • سفید و آبی – سفید و قهوه‌ای – سفید و بنفش – سفید و خاکستری
  • زرد و آبی – زرد و صورتی – زرد و سبز
  • آبی و بنفش – آبی و نارنجی
  • قرمز و سبز – قرمز و زرد – قرمز و سیاه – قرمز و آبی
  • سیاه و نارنجی – سیاه و زرد

رنگ های گرم

رنگ‌های مناسب برای در و پنجره کدام‌اند؟

سفید – قهوه‌ای – آبی – بنفش – زغالی

چه رنگ‌هایی برای بزرگتر نشان دادن فضا مناسب هستند؟

سفید – خاکستری – آبی- سبز

چه رنگ‌هایی برای کوچکتر کردن فضا و فشردگی مناسب هستند؟

سیاه – بنفش – قرمز تیره – آبی تیره

رنگ در دکوراسیون

درنهایت با رنگ‌ها چه کار کنیم؟

طی این مطلب شما با میزان تاثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم رنگ‌ها در زندگی خود آشنا شدید. سپس روانشناسی رنگ‌ها را برایتان توضیح دادیم تا بدانید که هر رنگ مشخص چه چیزی را در ذهن شما زنده می‌کند. حالا شما باید انتخاب کنید که برای انتخاب رنگ در دکوراسیون خود از چه پالت رنگی‌ای بهره ببرید. خاطرتان بماند که جسارت به خرج دهید و از ترکیب کردن رنگ‌ها با هم نترسید.

انتخاب رنگ در دکوراسیون همان‌قدر که به دانش قبلی نیاز دارد، به جسارت و تجربه‌ورزی شما نیز محتاج است. بنابراین اصول را رعایت کرده و سلیقه خودتان را هم اعمال کنید.

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.