پارافین در پارکت لمینت، یک دروغ بزرگ

شعارهای تبلیغاتیِ شرکت‌ها همیشه صادقانه بیان نمی‌شوند. گاهی اوقات دروغ‌ها از سوی بعضی از شرکت‌ها به شکل هنرمندانه‌ای طراحی شده و به اسم مزایای محصول ارائه می‌شوند. خریدارِ محصول هم محصورِ همین شعارهای خوش رنگ و لعاب شده و تحت تأثیر این شعارهای دروغین اقدام به خرید محصول می‌کند.

یکی از مواردی که برخی از تولیدکنندگانِ پارکت لمینت از آن به‌عنوان نقطه‌ی قوت و مزیتِ محصول خود نام می‌برند، استفاده از پارافین در تولید پارکت لمینت است. اما آیا استفاده از پارافین در تولید پارکت، نقطه‌ی قوتِ محصول است یا یک دروغ تبلیغاتی برای فروش بیشتر؟ برای یافتن پاسخ این سؤال با مقاله‌ی این هفته‌ی درودگران همراه باشید.

پارافین چیست؟

پارافین ماده‌ای بی‌رنگ و بو از مشتقات نفتی است که به دو صورت پارافین مایع و جامد تولید و یافت می‌شود. برخلاف تصور عموم استفاده از پارافین تنها در صنعت شمع‌سازی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه این ماده در صنایع مختلف ازجمله بسته‌بندی، نساجی، ریخته‌گری، ایزولاسیون، لاستیک‌سازی، آرایشی بهداشتی، دامداری و بسیاری دیگر نیز کاربرد دارد.   

پارافین در پارکت لمینت

پارافین کاربردهای وسیعی دارد و در صنایع گوناگون به شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال گونه‌ای از پارافین، در صنعت داروسازی به‌صورت خوراکی و گونه‌ای دیگر از آن در ساخت چسب استفاده می‌شود. بااین‌حال در صنایع مختلف از پارافین بیشتر به‌عنوان روان‌کننده و به‌منظور کاهش اصطکاک استفاده می‌کنند.

پارافین ماده‌ای از مشتقات نفتی است که به دو حالت مایع و جامد تولید شده و در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

استفاده از پارافین در پارکت

پیش‌تر در مقاله‌ی مقایسه‌ی سرامیک و پارکت به سیستم کلیک‌های پارکت لمینت و نحوه‌ی نصب پارکت به‌ وسیله‌ی این سیستم اشاره کردیم. همان‌طور که می‌دانید به ناحیه‌ی لبه‌ی هر تایلِ پارکت لمینت، کلیک گفته می‌شود. نصاب پارکت در هنگام نصب، این کلیک‌ها را در هم جا می‌اندازد تا این محصول در کمتر از چند ساعت و حتی بدون استفاده از چسب‌های شیمیایی نصب شود.

کفپوش لمینت پارافین خورده

اما همان‌طور که در مقدمه‌ی این مقاله بیان شد، در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های ایرانیِ تولید‌کننده‌ی پارکت لمینت، در تولید این محصول از پارافین استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها دستگاهی را در انتهای خط تولید خود اضافه کرده‌اند که کلیک‌های پارکت را به پارافینِ مایع آغشته می‌کند. اما آغشته کردن کلیک‌های پارکت به پارافین در این شرکت‌ها با چه هدف و منظوری انجام می‌شود؟

برخی از تولیدکنندگان ایرانی، کلیک‌های کفپوش لمینت را به پارافین مایع آغشته می‌کنند. در ادامه دلایل و ادعاهایی که این شرکت‌ها برای انجام این کار عنوان کرده‌اند را بررسی می‌کنیم.

ادعای بِرَندهای طرفدار پارافین

شرکت‌هایی که در محصولات خود پارافین مایع به‌کار می‌برند، ادعا می‌کنند که این کار مزایای فراوانی دارد؛ تا جایی که برخی از این شرکت‌ها اذعان می‌دارند که پارکتِ پارافین خورده در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و محصولی تماماً ضدآب است! اما این شعار و خودستایی تا چه اندازه با حقیقت مطابقت دارد؟ در ادامه‌ی این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم تا حقیقت پشت پرده‌ی این شعارهای تبلیغاتی آشکار شود.   

1- ضد آب کردن پارکت با پارافین ؟!

پارکت لمینت به‌خودی‌خود ضد آب نیست ولی در برابر آب مقاومت قابل قبولی دارد؛ اما شرکت‌های محدودی در دنیا هستند که این محصول را به‌صورت ضدآب تولید می‌کنند. پارکت لمینت‌های ضد آب برای تماس مستقیم با آب (مثل زیر دوش حمام) طراحی نشده‌اند ولی در محیط‌های مرطوب قابل استفاده هستند.

پارکت لمینت بدون پارافین

اما شرکت‌هایی که در تولید پارکت از پارافین استفاده می‌کنند به شکل عجیبی ادعا دارند که محصولاتشان را در برابر آب مقاوم کرده‌اند. اما این ادعا به یک دلیل محکم نمی‌تواند درست باشد.

نصابِ پارکت لمینت در هنگام نصب این محصول قسمت‌های زیادی از قطعات پارکت (ازجمله ابتدا و انتهای کار) را برش می‌دهد. طبیعتاً هیچ نصابی قسمت‌های برش خورده پارکت را مجدداً به پارافین آغشته نمی‌کند. بنابراین حتی اگر فرض کنیم پارافین نفوذ آب به داخل پارکت لمینت را کاهش دهد، قسمت‌های زیادی از پارکت، پارافین نخورده نصب می‌شود. پس استفاده از پارافین برای ضدآب کردن پارکت عملاً کار بیهوده‌ای محسوب می‌شود.

پارکت لمینت درودگران به دلیل نوع ساختار کلیک‌های خود، پس از نصب سطح یکپارچه‌ای را ایجاد می‌کند. این سطح کاملاً پیوسته جلوی نفوذ آب به داخل پارکت را گرفته و از خراب شدن محصول جلوگیری می‌کند.

2- جا ‌زدن راحت‌تر کلیک‌ها ؟!

همان‌طور که قبلاً گفتیم پارافین به‌عنوان روان‌کننده در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. اما سوال اصلی این است که آیا در نصب کفپوش لمینت، برای جا زدن کلیک‌های این محصول در داخل هم به روان‌کننده نیاز داریم؟

جا زدن کلیک های پارکت

تجربه‌ی نصابان متخصص ما نشان داده است که کلیک‌های محصولاتِ باکیفیت به‌راحتی هرچه‌تمام‌تر و بدون هیچ روا‌ن‌کننده‌ای چفت‌و‌بست می‌شوند. در مقابل محصولاتی که کلیک‌های آن طراحی و کیفیت مناسبی ندارند به‌سختی در هم جا می‌روند و نصب دشوار و آزاردهنده‌ای دارند. بنابراین بهتر است شرکت‌هایی که در محصولات خود از پارافین استفاده می‌کنند، به‌جای آغشته کردن لبه‌های پارکت به روان‌کننده، طراحی کلیک‌های محصول خود را بهبود دهند.

بعضی از برندهای پارکت لمینت در بازار، طراحی کلیک ضعیفی دارند و کلیک‌هایشان به‌سختی چفت‌وبست می‌شود. این موضوع عیب بزرگی برای این شرکت‌ها به‌شمار می‌رود. به همین دلیل بعضی از این شرکت‌ها به سراغ روان‌کننده‌ای مثل پارافین رفته و کلیک‌های محصول خود را به آن آغشته می‌کنند تا این عیب را پنهان کنند.

3- صدای کمتر پارکت پارافین خورده ؟!

پارکت لمینت تا حد زیادی عایق صدا است و در زمان راه رفتن صدای بسیار کمی ایجاد می‌کند. اما گاهی اوقات بعضی از آن‌ها در هنگام راه رفتن صدای جیرجیر می‌دهند. صدا دادن پارکت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اما این موضوع یک دلیل مهم دارد و آن هم طراحی ضعیف و غیراصولی کلیک‌های پارکت توسط شرکت‌ تولیدکننده‌ی محصول است.

متأسفانه بعضی از این شرکت‌ها به‌جای طراحی اصولی کلیک‌ها، به سراغ روان‌کننده‌هایی مثل پارافین رفته‌اند تا از صدا دادن محصول خود جلوگیری کنند. این به معنای حل موقتی مشکل به‌جای بالا بردن کیفیت محصول است.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای افزایش طول عمر پارکت و جلوگیری از صدا دادن آن، به سراغ محصولات باکیفیت بازار بروید؛ نه محصولاتی که برای پوشاندن نقایص خود از پارافین استفاده می‌کنند.

درودگران در تولید کفپوش لمینت از تکنولوژی پیشرفته‌ی یونیلین کلیک استفاده می‌کند. این نوع کلیک علاوه بر اینکه از صدا دادن پارکت جلوگیری می‌کند، به‌راحتی و بدون نیاز به پارافین و حتی چکش، در هم چفت‌وبست می‌شود و نصب بسیار راحتی دارد.

پارافین زدن کلیک‌ها و الگوهای جهانی

بی‌تردید یکی از پیشگامان تولید و عرضه‌ی پارکت لمینت در دنیا برندهای مطرح اروپایی هستند. این شرکت‌ها بیش از 40 سال است که به کمک پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا در این زمینه حضور داشته و محصولاتی با استانداردهای بسیار بالا تولید می‌کنند.

پارافین در پارکت اروپایی

با بررسی محصولات شرکت‌های مطرح اروپایی در‌می‌یابیم که هیچ‌کدام از آن‌ها در تولید کفپوش لمینت از پارافین استفاده نمی‌کنند. درواقع از میان تمامی برندهایِ غیرِ ایرانیِ پارکت لمینت در دنیا تنها چند شرکت چینی و تُرک، آن هم به سفارش بازرگانان ایرانی، پارکت‌های خود را به پارافین آغشته می‌کنند.  

هیچ‌کدام از برندهای مطرح اروپایی از پارافین در محصولاتشان استفاده نمی‌کنند. بنابراین استفاده از پارافین به‌هیچ‌عنوان ملاک برتری محصول نیست؛ بلکه موارد دیگری مثل طراحی کلیک‌ها، استاندارد ac و … نشان‌دهنده‌ی کیفیت پارکت شما خواهد بود.

 

این موارد نشان می‌دهد که پارافین زدن کلیک‌های کفپوش لمینت به‌جای اینکه دلیل منطقی‌ای داشته باشد بیشتر شبیه کشف خلق‌الساعه‌ی بعضی از برندهای ایرانی است. این کار در دنیا رایج نبوده و تنها توسط برخی از شرکت‌ها و برای پوشاندن نقایص تولید انجام می‌شود.

در همین راستا می‌توانید توضیحات جناب آقای شیروانی را در ویدیوی زیر تماشا کنید. ایشان مدیرعامل شرکت درودگران هستند و بیش از 17 سال است که در بازار محصولات دکوراسیون داخلی حضوری مستمر و فعال دارند.

 

یک داستان عبرت‌آموز

داستان از آنجایی شروع شد که چند سال پیش یکی از شرکت‌های ایرانی نوعی از کفپوش لمینت را به ایران وارد کرد که به پارافین آغشته شده بود. نمایندگان شرکت یادشده اقدام به فروش و نصب پارکت مذکور کردند. اما در هنگام نصب آن متوجه شدند که محصول به‌راحتی نصب نمی‌شود و کلیک‌های آن در هم جا نمی‌روند. با بررسی علت این اتفاق متوجه شدند که پارافین‌ها به‌خوبی به خوردِ چوب نرفته است و درنتیجه حجمِ مقطعِ کلیکِ پارکت افزایش یافته است که همین موضوع باعث جا نرفتن کلیک‌ها در هم می‌شود.

خلاصه ابعاد فاجعه به‌قدری وسیع بود که شرکت مذکور مجبور شد برای نصب پارکت‌های وارد شده اقدام به توزیع سشوار صنعتی بین نمایندگان خود کند تا قبل از نصب از سشوار برای حرارت دادن و ذوب کردن پارافین کلیک‌ها استفاده شود. این اتفاق نشان می‌دهد که در برخی از موارد پارکتِ پارافین خورده نه‌تنها راحت‌تر نصب نمی‌شود بلکه ممکن است مشکلات این‌چنینی را هم به وجود آورد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی معایب فراوان استفاده از پارافین در تولید پارکت لمینت پرداختیم. همچنین به این موضوع اشاره کردیم که آغشته کردن کلیک‌های پارکت به پارافین، نه‌تنها یک مزیت و برتری محسوب نمی‌شود بلکه می‌تواند روشی برای پوشاندن نقاط ضعف محصول و طراحی غیراصولی کلیک‌های آن باشد. در نهایت امیدواریم با آگاهی بخشیدن به خریداران و فروشندگان پارکت در ایران از ظهور روش‌هایِ غلطِ تولید این محصول جلوگیری کرده و به فروش محصولاتی که کیفیت بهتری دارند کمک کنیم.

نوشته شده توسط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ما از کجا بدونیم کدوم شرکت داره محصول درست تولید میکنه ؟ نظارتی هم هست بر این چیزا؟

    پاسخ
    • درودگران
      29 آذر 1399 10:20 ق.ظ

      نظارت کلی که وجود داره اما برای اطلاع از کیفیت یک محصول باید اطلاعات فنی اون رو مطالعه کنین. مثلا برای پارکت لمینت استاندارهایی مثل AC، E و جنتس مغزی بسیار اهمیت داره که ما برای هر کدوم یک مقاله جامع کار کردیم. امیدواریم که کمکتون کنه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.