نقش پررنگ دکوراسیون در زندگی ما

دکوراسیون اصطلاحی است که از قرن بیستم به بعد، در دایره واژگان انسان امروزی حضور پیدا کرد. بسیاری از ما خواسته یا ناخواسته به این کلمه برخورده‌ایم و تعدادی آن را می‌شناسیم و برخی از آن بی‌اطلاع هستیم. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، ما در ساخت دکوراسیون داخلی خانه‌هایمان نقشی پررنگ داریم. پس می‌توان گفت که هر کس، با هر فضایی که در اختیار دارد، درگیر موضوع دکوراسیون، به‌خصوص دکوراسیون داخلی خواهد بود.

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی به معنای شکل‌دهی یک فضا براساس هدف، کارایی، ویژگی‌ها و سلیقه‌های خاص است. درواقع دکوراسیون داخلی به یک شیوه‌ی دقیق یا رشته‌ی تخصصی اطلاق می‌شود که وظیفه‌ی ساخت، انتخاب و هماهنگی یک فضای داخلی را بر عهده می‌گیرد. این فضا می‌تواند شامل مکان‌های مختلف از جمله خانه، شرکت، گالری، موزه، سینما، هتل و… بشود.

دکوراسیون داخلی پلی است بین معماری و طراحی داخلی. معماری داخلی یعنی خلق و هماهنگ‌سازی اجزای یک فضا که می‌تواند اتاق، ساختمان و هر چیز دیگری باشد در راستای یک سری معیار مشخص که درنهایت منجر به ساخت یک هویت می‌شود.

دکوراسیون داخلی خانه

تفاوت دکوراسیون داخلی با معماری یا طراحی داخلی

در قدم اول بهتر است بدانیم که مرز بین دکوراسیون داخلی و موارد مشابه دیگر را چه چیزی مشخص می‌کند.

  • معماری داخلی علم برقراری تعادل بین هنر و طراحی ساختمان با در نظر گرفتن تمام عناصر موجود در آن و ارتباطش با دنیای اطراف است.
  • طراحی داخلی هم‌راستا با معماری داخلی عمل می‌کند و مواد و اجزای مناسب با هدف یک ارائه‌ی ویژه از این ساختار را تنظیم می‌کند.
  • دکوراتور در آخرین مرحله وارد عمل می‌شود. او با ساختمانی از پیش ساخته طرف است و فقط می‌تواند براساس فضای داخلی موجود، چیزهایی را به آن اضافه کرده یا کم کند.

این عمل بر فضای داخلی یک سازه نظارت می‌کند و ارتباط نزدیکی با طراحی داخلی دارد.

  • دراصل دکوراسیون داخلی یک دکوراتور تحویل جامعه می‌دهد.
  •  طراحی داخلی یک طراح به جامعه اضافه می‌کند.
  • وظیفه‌ی معمار داخلی، ایجاد ارتباط آدم‌ها و جوامع است و کار طراح داخلی ارتباط دادن آدم‌ها و فضاهای خصوصی است.
  • وظیفه‌ی یک دکوراتور هم، هویت‎‌بخشی به مکان‌ها با در نظر گرفتن خواست و سلیقه‌ی مالکین است.
دکوراسیون داخلی پلی است بین معماری و طراحی داخلی. معماری داخلی یعنی خلق و هماهنگ‌سازی اجزای یک فضا که می‌تواند اتاق، ساختمان و هر چیز دیگری باشد در راستای یک سری معیار مشخص که درنهایت منجر به ساخت یک هویت می‌شود.

تاریخچه شکل‌گیری دکوراسیون داخلی

شاید جالب باشد که بدانید، چنین حرفه‌ای تاریخی به قدمت تمدن بشری دارد. وقتی که برای اولین‌بار مقبره توتنخامون مصری توسط باستان‌شناسان بریتانیایی گشوده شد و آن‌ها را با سبک خاص مصریان در معماری و در چینش وسایل برای دفن یک مرده آشنا کرد، این موضوع مطرح شد.

پیشگامان معماری و طراحی

رومیان و یونانیان نیز در این زمینه پیشقدم بودند. هر چقدر که رومیان به  چیدمان وسایل خانه و جزئیات خاص آن‌ها توجه نشان می‌دادند، یونانیان بر معماری شهری تکیه می‌کردند. نمود دکوراسیون داخلی رومیان را می‌توان در جزئیات وسایل دکوری، نقاشی‌ها و اسباب زندگی روزمره دید . جلوه معماری یونانیان را نیز در شهر بی‌همتایی چون آتن که هنوز معماری شهری‌اش قابل بررسی و تحلیل است. در شرق هم توجه به دکوراسیون را می‌توان در ظروف چینی، وسایل خانه ژاپنی، فرش‌های ایرانی، نقاشی‌های پر نقش و نگار هندیان و… دید.

البته که دکوراسیون داخلی به اقلیم و فرهنگ بسیار وابسته است و به عبارت دیگر براساس آن‌هاست که شکل می‌گیرد؛ برای همین باید به تفاوت‌های آشکار دکوراسیون داخلی تمام کشورها و فرهنگ‌ها با دقت بیشتری نگاه کرد.

رابطه متقابل دکوراسیون و ما

موقع صحبت کردن از چنین چیزی، معمولاً بیشتر ماها خانه‌های زیبا و جالب را در ذهن تصور می‌کنیم. این عبارت برای ما تداعی‌گر زیبایی، نظم، هماهنگی و ترکیب چیزهاست. اما این‌ها فقط بخشی از معنای وسیع دکوراسیون داخلی را شامل می‌شود.

  • نکته‌ای که همراه طراحی دکوراسیون داخلی نادیده گرفته می‌شود، تاثیر فلسفی آن بر آدم‌هاست. پشت تمام این انتخاب‌ها، نوع طراحی‌ها و… یک فلسفه قرار گرفته؛ وگرنه چرا نباید بپرسیم چرا به این شکل نه، چرا آن‌طور نه، چرا این‌طور؟ طراح و دکوراتور برای انتخابش جوابی قطعی به ما خواهد داد و این جواب، ما را در کشف فلسفه‌ی پنهان پشت دکوراسیون داخلی راهنمایی می‌کند.
  • تمام انتخاب‌های ما یا انتخاب معماران و طراحان، تاثیر مستقیمی بر روان ما دارند. فرم یک ساختمان، ارتفاع دیوارها، رنگ‌ها، ابزارهای به کار رفته و… همه و همه بر روح آدمی اثر می‌گذارد. تا به حال فکر کرده‌اید که چرا در یک فضا احساس خستگی، اضطراب، ترس و خفگی می‌کنید و در محیطی دیگر حس شادابی، سرزندگی و… را دارید؟
  • در طراحی دکوراسیون داخلی هیچ چیز نادیده گرفته نمی‌شود. تاثیر کوچک‌ترین عنصر موجود در فضا در نظر گرفته می‌شود و چینش‌ها کاملاً ساختارمند انجام می‌شوند. به همین دلیل است که این کار امروزه بیش از قبل جدی گرفته می‌شود و از حوزه فضاهای خصوصی مثل خانه‌ها بیرون آمده و وارد فضاهای رسمی و عمومی‌تری مثل محل کار، موزه، بیمارستان، ایستگاه‌های حمل و نقل و… شده است.

دکوراسیون داخلی محل کار

کاربرد رنگ در دکوراسیون داخلی

از همان کودکی که چشم‌هایمان شروع به درک رنگ‌ها می‌کنند، درگیر رنگ‌ها و تاثیر متقابلشان بر روانمان می‌شویم. کافی است که شما یک تجربه‌ی خوش یا بد مرتبط با یک رنگ داشته باشید. آن وقت می‌بینید که حتی در بزرگسالی هم از آن رهایی ندارید و ناخودآگاه شماست که برایتان تصمیم می‌گیرد.

برای استفاده از تاثیر مستقیم رنگ‌ها باید از نوع کاربرد آن‌ها، هماهنگی، تضاد و نحوه ترکیبشان آشنا باشید. روان‌شناسی رنگ‌ها که از قرن نوزدهم مطرح شد تا امروز نیز کارایی داشته و تغییراتی در آن اعمال شده اما شما می‌توانید بسته به نیاز خود از این اصول کلی رنگ‌ها پیروی کنید:

  • قرمز: نمادی از قدرت و اشتیاق است. از آن برای گرم کردن فضاها و ایجاد حس صمیمیت استفاده کنید.
  • نارنجی: بیانگر حسی از انرژی و نوآوری است. از آن به عنوان پس‌زمینه استفاده کنید تا آزاردهنده نباشد.
  • زرد: نشانه‌ی شادی، خلاقیت و آفرینشگری است. از آن در ترکیب با یک رنگ خنثی و آرامش‌بخش در اتاق‌هایی با نور طبیعی استفاده کنید تا فضایی امن و آرام را ارائه دهد.
  • سبز: نشانگر آرامش و تسکین است که می‌توانید از آن برای سالن‌های بزرگ انتظار استفاده کنید.
  • آبی: طراوت و آسودگی را به همراه می‌آورد. از این رنگ در مکان‌های پر ازدحام عمومی یا پر رفت و آمد خصوصی مثل آشپزخانه استفاده کنید.
  • بنفش: نماد سلطنت و تجمل است. انتخابی عالی برای اتاق‌های رسمی یا پذیرایی.
  • خاکستری: حسی از خلوص و آرامش را به همراه می‌آورد. از رنگ خاکستری در فضاهایی مانند دفتر کار خانگی یا حمام استفاده کنید.
  • قهوه‌ای: بیانگر حسی از لمس طبیعت و آرامش است. می‌توانید آن را در اتاق‌های خانوادگی یا جلسات استفاده کنید.
  • سیاه: نشانه‌ی یک قدرت خاص است. برای تمرکز توجه در یک نقطه از آن بهره ببرید.
  • سفید: حس تمیزی و خلوص را با خود به همراه می‌آورد اما باید آن را حتماً با رنگ‌های دیگر ترکیب کنید تا یکدست نماند.

دقت کنید که این‌ها اصولی هستند که شما بسته به جسارت، خلاقیت و نیازتان می‌توانید قواعدشان را کمی بهم بریزید. دیگر این که همیشه از 3 رنگ استفاده کنید؛ سه رنگ کاملاً متفاوت یا سه طیف مختلف از یک رنگ.

طراحی داخلی

اشیا در دکوراسیون داخلی

هر چیزی که شما انتخاب می‌کنید، بخشی از هویتتان است. ما معمولاً موقع خرید چند مدل فکر می‌کنیم: یکی این که آیا به این وسیله نیاز دارم؟ حالم را خوش می‌کند؟ بعداً ازش استفاده می‌کنم؟ و… . پس بسته به حال و هوای شما در آن لحظه و نوع خواسته‌تان، دست به انتخاب می‌زنید.

حالا بیایید به این مسئله در دکوراسیون داخلی فکر کنید. شما از یک مبلمان قدیمی و کلاسیک بهره می‌برید یا مدرن؟ نوع لوسترها، جنس کفپوش، وسایل تزیینی، ظروف مصرفی و… همه‌ی این‌ها را شما از میان هزار انتخاب دیگر، جدا کرده و به خانه می‌آورید. پس ارتباط عمیقی بین شما و آن وسیله برقرار است. این ارتباط چیزی است که ما در دکوراسیون داخلی به آن هویت می‌گوییم.

در انتخاب وسایل و اسباب برای دکوراسیون داخلی دو مسیر پیش روی شما قرار دارد: یکی هماهنگی آن شی با سلیقه‌ی شما و یکی متناسب بودن آن با نوع سازه یا معماری. شما برای زندگی در یک خانه‌ی کویری در مقایسه با یک خانه با دکوراسیون مدرن، انتخاب‌های متفاوتی دارید. در کنار این‌ها اضافه کنید موارد نمادین، به ارث رسیده، کاربردی و… را.

دکوراسیون داخلی کلیتی است که از ترکیب تمام این جزئیات تشکیل می‌شود.

انواع دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی انواع بسیار متنوع و مختلفی از گذشته تا به امروز داشته است. تعدادی از آن‌ها کنار گذاشته شده، برخی از نو زنده گشته و بعضی نیز همیشه محبوب مانده‌اند. در زیر به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

      1. دکوراسیون مدرن

استفاده از وسایل لوکس و براق در این نوع از دکوراسیون داخلی بسیار کم است. بهره‌گیری از رنگ‌های تیره در مقابل رنگ‌های روشن.

      2. دکوراسیون مینیمال

مینیمالیسیم بر هر چیز مختصر تکیه می‌کند؛ زیرا همان کم هم زیاد است. در این دکوراسیون داخلی شما باید هر فرم، ویزگی و عنصر غیر ضروری را حذف کنید.

     3. دکوراسیون معاصر

این دکوراسیون داخلی ارتباط تنگاتنگی با زمان حال دارد. چیدمان وسایل در این نوع دکوراسیون باید با نظم خاصی انجام شود. استفاده زیاد از رنگ‌های خنثی، سیاه و سفید در آن دیده می‌شود.

    4. دکوراسیون صنعتی

در این دکوراسیون داخلی اشیا و وسایل صنعتی حضور دارند و از آن‌ها در ساخت وسایل مورد نیاز جدید استفاده شده است. رنگ‌های مناسب این دکوراسیون، سفید و خاکستری است.

    5. دکوراسیون کلاسیک

در این نوع از دکوراسیون داخلی از لوازم تزئینی بسیار، دست‌ساخته‌ها و رنگ‌های بسیار گرم استفاده می‌شود.

و… .

در ادامه به معرفی دکوراسیون داخلی مدرن خواهیم پرداخت.

آشنایی با دکوراسیون داخلی مدرن

«مدرن» به معنای نو و تازه به دنبال مدرنیته و بعدتر جنبش مدرنیسم در هنر و مفاهیم جهانی آن متداول شد. ما امروز این واژه را برای هر چیز جدیدی که ساخته می‌شود، به کار می‌بریم. مدرنیته دوره‌ای از تاریخ به حساب می‌آید که از قرن پانزدهم شروع شد و تا امروز ادامه دارد.

جنبش مدرنیسم نیز طغیانی بود بر ضد تمام الگوهای رایج و کلاسیک که ذهن بشر را محدود می‌کرد یا در یک فضای ثابت نگه می‌داشت. مدرنیسم بسیاری از مفاهیم فلسفی و انسانی را دگرگون کرد که نمودهای بیرونی‌اش را در دنیای اطرافمان می‌توانیم ببینیم.

چیدمان منزل

ویژگی‌های دکوراسیون داخلی مدرن

مدرنیسم معیارهای زیبایی‌شناسی را دچار تغییرات اساسی کرد و دکوراسیون داخلی مدرن بخش کوچکی از این تغییرات و تاثیرات است. در این سبک طراحی داخلی هماهنگی و یکدستی در کنار فضاهای خالی اهمیت بالایی دارد. در زیر تعدادی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد دکوراسیون داخلی مدرن را می‌خوانیم.

پنجره‌های بزرگ

در دکوراسیون داخلی مدرن پنجره‌های بزرگ و نورگیر اولویت دارند. در این نوع از ساختمان‌ها، معمولاً بخشی از سازه را پنجره‌های وسیع تشکیل می‌دهند و تعداد دیوارها کمتر است. با این کار علاوه بر تماشای بیرون، قابلیت پرورش گیاهان طبیعی با نور طبیعی را در داخل ممکن می‌شود.

وسایل چندکاره

به خاطر فضاهای محدودی که امروز در اختیار داریم و برخی موارد اقتصادی و اجتماعی، نیاز به وسایل چند کاربردی پرطرفدار است. این وسایل در دکوراسیون داخلی مدرن هم جای کمتری را اشغال می‌کنند و هم می‌توان به  اشکال مختلف از آن در ترکیب با چیزهای دیگر استفاده کرد.

رنگ‌های تیره

رنگ‌های تیره با جذابیت ویژه‌شان و خیره‌کنندگی خاصی که به همراه می‌آورند جزو عناصر دکوراسیون مدرن داخلی به حساب می‌آیند. از این رنگ‌ها معمولاً در ابعاد وسیع یا کم و مختصر استفاده می‌شود.

ترکیب مواد

جذاب‌ترین بخش دکوراسیون داخلی مدرن شاید اشیایی باشند که از مواد اولیه‌ی مختلف ساخته می‌شوند. از این تکنیک ترکیب مواد در ساختار وسایل، در چینش هم می‌شود استفاده کرد.

رنگ‌های براق

در بخشی از دکوراسیون داخلی مدرن از رنگ‌های براق استفاده می‌شود تا جلوه‌ای رنگین و چشم‌نوازتر را به ببینده منتقل کرد. نه آن‌قدر لوکس و خیره‌کننده و نه آن‌قدر ساده و بی‌رمق.

نورهای متفاوت

بخشی از نور دکوراسیون داخلی مدرن از نور طبیعی گرفته می‌شود. باقی نور با نورپردازی‌های پنهان و پیدای گوناگون یا با استفاده از لوسترهایی با شکل‌های مدرن یا دست‌ساخته‌های طبیعی.

جزئیات

شاید بشود به طور خلاصه، پایه‌ی اصلی دکوراسیون داخلی مدرن را در این مورد بیان کرد. جزئیات بی‌نظیر و زیبای دکوراسیون داخلی مدرن آن چیزی است که تمام دکوراسیون‌های دیگر را کنار می‌زند. این جزئیات در ظروف، مبلمان، اجزای ساختمان و… تمام چیزهای کوچک و درشت حضور دارند.

گستردگی

در دکوراسیون داخلی مدرن، خطوط و فضاها نباید یکدیگر را محدود کنند و فضاهای بسته‌ی بسیاری بسازند. معمولاً در این نوع دکوراسیون، بخشی از فضاهای کوچک یا بزرگ، باز می‌مانند.

اشکال هندسی

بهره بردن از اشکال هندسی در ساخت وسایل، طرح‌های روی پارچه‌ها یا کاغذدیواری‌ها، ظروف و… یکی از رایج‌ترین ویژگی‌های دکوراسیون داخلی مدرن است که طرفداران خودش را دارد.

کفپوش‌ها

کفپوش‌ها در دکوراسیون داخلی مدرن نقشی غیر قابل انکار دارند. در این نوع از دکوراسیون داخلی معمولاً از کفپوش‌هایی چون پارکت لمینت، پارکت، سرامیک، سنگ و… استفاده می‌شود. چون علاوه بر کاهش هزینه‌ها و وسایل و بهره بردن از فضای خالی و باز، بتوان استفاده امروزی‌تر از کف داشت.

به طور کلی شاید بتوان گفت که دکوراسیون داخلی مدرن از انواع دکوراسیون چیزهایی را وام گرفته است. این‌ها را تغییر داده، حذف کرده، از نو به کار گرفته و دست آخر هویتی مستقل برای خود ساخته. این دکوراسیون توانسته جزو محبوب‌ترین دکوراسیون داخلی به حساب بیاید و نیاز طیف‌های مختلف را برآورده کند.

به خاطر فضاهای محدودی که امروز در اختیار داریم و برخی موارد اقتصادی و اجتماعی، نیاز به وسایل چند کاربردی پرطرفدار است. چون این وسایل در دکوراسیون داخلی مدرن جای کمتری را اشغال می‌کنند.

حرف پایانی

همان‌طور که خواندیم، دکوراسیون داخلی مبحث گسترده‌ای است که می‌توان از وجوه مختلف به آن نگاه کرد. آنچه که اهمیت دارد، این است که بدانیم، دکوراسیون داخلی با حضورش  چه تاثیراتی بر زندگی ما می‌گذارد.

مهم نیست که شما با دکوراسیون داخلی خانه‌ی خود طرف باشید یا یک شرکت یا مکانی عمومی در یک شهر. مهم این است که شما بدانید در شکل دادن به این فضا، چه هدفی را دنبال می‌کنید. آیا اصلاً می‌خواهید که شکلی به این مکان ببخشید یا نه؟ آیا صرفاً می‌خواهید از آن استفاده کنید و به تاثیرش بر روی خودتان بی‌اعتنا باشید؟

انتخاب با شماست که کدام مسیر را در پیش بگیرید. فراموش نکنید که همان‌قدر که ما بر روی محیط اطرافمان اثر می‌گذاریم، از آن‌ها تاثیر هم می‌گیریم.

نوشته شده توسط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • برای یه خونه , سبک و نوع دکوراسیون به محل سکونت متراژ و اب و هوا بستگی داره یا فقد سلیقه ای ؟

    پاسخ
    • درودگران
      6 تیر 1400 9:44 ق.ظ

      سلام، درواقع یه بخشی از سبک دکوراسیون به معماری و بعد طراحی داخلی برمیگرده. اگه خونه رو دارین میسازین خب میتونین روی اینا نظرتون رو اعمال کنین اما اگه خونه رو دارین بازسازی میکنین طبیعتاً یک معماری خاصی در اختیار شماست که فقط میتونین برخی چیزهاش رو تغییر بدین. حالا اگه یکم بیایم عقب‌تر میبنیم که اقلیم روی معماری خیلی تاثیر داره و اگه شما یه خونه قدیمی طبق معماری اقلیمی در اختیار دارین، ممکه فقط یکسری تغییرات رو بتونین روش اعمال کنین.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.