همه چیز درباره مقاومت سایشی یا استاندارد AC پارکت

اگر شما سال‌های زیادی را در کار دکوراسیون داخلی یا خریدوفروش پارکت لمینت بوده باشید بارها و بارها با پارکت‌هایی مواجه شده‌اید که باوجود داشتن استانداردهای سایشیِ (استاندارد AC) پایین، برای منزل مورداستفاده قرارگرفته‌اند. درنتیجه به چند سال نکشیده به تعمیر نیاز پیدا کرده و خریدارانشان را ناراضی و دلسرد کرده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید بدانید استاندارد AC پارکت لمینت چیست تا در خرید پارکت لمینت با این مشکل مواجه نشوید با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

استاندارد AC پارکت لمینت چیست؟

پارکت لمینت‌های مدرن، جذّاب و مقاوم هستند؛ امّا همه‌ی آن‌ها نمی‌توانند در مقابل خط‌و‌خش کاملاً مقاوم باشند. به همین دلیل به همه‌ی پارکت لمینت‌ها استانداردی با عنوان استاندارد AC یا درجه‌ی AC نسبت داده می‌شود.

اصطلاحات استاندارد (AC) (Abrasion Class)، مقاومت سایشی، استاندارد سایشی، درجه‌ی سایشی و یا درجه‌بندی AC پارکت لمینت، همگی به یک معنی هستند و برای سنجش مقاومت پارکت لمینت به کار می‌روند. درواقع این عبارات نشان‌دهنده‌ی این موضوع هستند که تایل‌ها (قطعات پارکت لمینت) تا چه اندازه در رفت‌و‌آمدهای روزانه‌ی ما دوام می‌آورند.

 استاندارد AC پارکت لمینت

بنابراین همان‌طور که در هنگام خرید به انتخاب رنگ پارکت لمینت و قیمت آن توجّه می‌کنید، به دنبال تحقیق و پرسش در مورد استاندارد AC یا درجه‌ی AC آن نیز باشید.

پارکت لمینت‌ها در استانداردهای مختلفی تولید شده‌اند که به آن استاندارد AC یا درجه‌ی AC گفته می‌شود؛ بنابراین در خرید آن‌ها علاوه بر قیمت و زیبایی، حتماً به استاندارد تولید آن نیز توجه کنید.

انواع درجه‌بندی AC پارکت لمینت

همان‌طور که گفتیم درجه‌ی AC پارکت لمینت به استاندارد تولید و مقاومت آن اشاره دارد. این درجه‌ها را با استفاده از اعداد 1 تا 5 معین می‌کنند و به هر پارکت اختصاص می‌دهند؛ یعنی 5 شماره‌ی AC برای پارکت لمینت‌ها وجود دارد. این دسته‌بندی‌ها از درجه‌ی AC1 (برای مکان‌های کم تردد) آغاز و به AC5 (برای استفاده‌ی تجاری و مراکز پُرتردد) ختم می‌شوند.

درجه‌های مختلف AC پارکت

پارکت‌های دارای درجه‌ی سطوح AC4 و AC5 برای استفاده‌های تجاری مناسب هستند. درحالی‌که سطوح AC1 تا AC3 بیشتر کاربردهای مسکونی دارند. به‌طور خلاصه انواع موارد کاربرد پارکت لمینت‌‌ها برحسب نوع درجه‌ی سایش به شرح زیر است:

  • پارکت AC1: برای مکان‌هایی از خانه‌ که تردد کاملاً سبکی دارند (مانند اتاق‌خواب، اتاق لباس و …) مناسب است.
  • پارکت AC2: برای مکان‌هایی از خانه با میزان تردد کم و عادی (مانند اتاق پذیرایی و ناهارخوری) مناسب است.
  • پارکت AC3: این درجه برای مکان‌هایی که مورداستفاده‌ی روزانه‌ی اعضای خانواده قرار دارد (مانند پارکت لمینت اتاق کودک، آشپزخانه و جلوی درب ورودی) تاحدودی مناسب است. پارکت AC3‌ قابل‌استفاده در مکان‌های اداری و اقامتی کم‌تردد نیز هست.
  • پارکت AC4: این درجه بهترین انتخاب برای خانه‌های پُر رفت‌وآمد و کف ساختمان‌های تجاری سبک همانند سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های کوچک و حتی محیط‌های اداری پُرتردد است.
  • پارکت AC5: این نوع پارکت‌ سخت‌ترین و مقاوم‌ترین نوعِ پارکت لمینت‌ در مقابل هرگونه خراش و سایش است. پارکت AC5 به خاطر جنس سفت و سختی که دارد، به‌طور گسترده‌ای در مراکز بزرگ تجاری، ورودی و راهروی هتل‌ها، بانک‌ها و … به‌کار برده می‌شود.

اگر به دنبال پارکت لمینتی با استاندارد سایشی بسیار بالا (استاندارد AC4) هستید، پیشنهاد ما به شما انتخاب گزینه‌های شیک و بادوام پارکت لمینت طوسی، پارکت لمینت سفید و لمینت عسلی است؛ تا علاوه بر طراوت طبیعت، محصولی مقاوم را به خانه‌ی خود ببرید.

لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ی پارکت لمینت

اگرچه در مقاله‌ی دیگری تحت عنوان تفاوت پارکت، لمینت و کفپوش pvc، به‌طور مفصّل از لایه‌های پارکت لمینت نیز صحبت کرده‌ایم، امّا لازم است مجدداً اشاره‌ی کوتاهی به لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ و خاصیت آن‌ها داشته باشیم. شرح این مبحث موضوع بعدی را برایمان روشن‌تر خواهد کرد.

درجه‌ی استاندارد پارکت لمینت که در مورد آن‌ها توضیح دادیم درواقع معرفی‌کننده‌ی میزان مقاومت لایه‌ی پوششی پارکت لمینت است. پارکت لمینت‌ها از چندلایه‌ی متفاوت به وجود آمده‌اند و لایه‌ی پوششی آن‌ها به‌طورمعمول از اکسید آلومینیوم به همراه ملامین تشکیل شده است. میزان مقاومت این لایه همان چیزی است که باعث دوام پارکت لمینت در استفاده‌ی روزانه‌ی ما می‌شود.

لایه‌های تشکیل‌دهنده‌ی پارکت و درجه‌ی AC

لایه‌ی پوششی یا اُوِرلی (overlay) از محو شدن رنگ پارکت لمینت جلوگیری می‌کند و کار ما را هنگام تمیز کردن پارکت لمینت راحت‌تر می‌کند.

لایه‌ی دکوراتیو پارکت لمینت لایه‌ای است که طرح و رنگ اصلی پارکت در کارخانه‌ بر روی‌ آن چاپ شده و به آن تصویری مثل سنگ و یا چوبِ طبیعی داده است. امّا می‌توان گفت لایه‌ی مرکزی فونداسیون یا بدنه‌ی ساختاری پارکت لمینت است که از فرورفتگی آن در هنگام فشار بالا جلوگیری می‌کند. همچنین لایه‌ی تحتانی نیز در این موضوع کمک بسیاری می‌کند.

درجه‌بندی AC پارکت لمینت نشان‌دهنده‌ی میزان مقاومت لایه‌ی پوششی آن است. برای آگاهی از طول عمر پارکت لمینت این مقاله را بخوانید.

مفهوم دقیق‌تر استاندارد AC پارکت لمینت

هر درجه‌ی AC حدود 60 درصد لایه‌ی پوششی بیشتری نسبت به درجه‌ی قبل از خود دارد. برای مثال لایه‌ی پوششی پارکت لمینتی با درجه‌ی AC3، نسبت به پارکت AC2، تقریباً 60 درصد بیشتر است؛ بنابراین پارکت AC4 نیز 60 درصد نسبت به پارکت AC3 و 120 درصد نسبت به پارکت AC2 لایه‌ی پوششی بیشتری دارد و این ارقام به همین نسبت برای درجات بالاتر بیشتر می‌شوند. بدین ترتیب می‌توان گفت با بالاتر رفتن درجه‌ی سایشی، شما نیز به پارکت لمینت بادوام‌تری دست خواهید یافت.

استاندارد سایش پارکت لمینت

حال که با مفهوم استاندارد درجه‌بندی AC پارکت لمینت آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که درجه‌های AC1، AC2، AC3 و AC4 برای کاربردهای روزمره و بیشتر در منازل استفاده می‌شوند؛ درحالی‌که پارکت AC5 (و پارکت AC4 تنها درصورتی‌که با استانداردهای روز دنیا ساخته شده باشند) مناسب مکان‌های پرترافیک همانند مراکز تجاری، پاساژها و فروشگاه‌ها است؛ بنابراین برای خانه‌های مسکونی بالاترین استاندارد AC پارکت لمینت، استاندارد AC4 است.

پارکت لمینت‌های درودگران با بالاترین استاندارد AC برای مصارف خانگی و اداری (AC4)، در عین زیبایی، استقامت بالایی دارند تا پس از مدت کوتاهی نگران تعمیر پارکت لمینت منزل خود نباشید. همچنین گارانتی بی‌نظیر محصولات ما نگرانی‌های احتمالی شما را در این مورد کاملاً رفع می‌کند.

چه درجه‌ی استانداردی را بخرم؟

همان‌طور که گفتیم در خرید و نصب پارکت لمینت، انتخاب درجه‌ی AC پارکت از اهمّیت ویژه‌ای برخوردار است. برای استفاده‌های معمولی و نه خاص، پارکت لمینت AC4 به خاطر دوام فوق‌العاده و قیمت معقول آن می‌تواند گزینه‌ی ایده‌آل شما برای خانه‌تان باشد. شما می‌توانید از این نوع پارکت تقریباً در هر جای خانه‌ی خود استفاده کنید، بدون اینکه نگران کم شدن عمر پارکت لمینت در طی مدتی طولانی باشید.

درجه سایشی پارکت لمینت خانه

همچنین در زمان خرید پارکت لمینت باید توجه داشته باشید که میزان دوام لمینت را با قیمت آن متعادل کنید. چراکه پارکت لمینت با درجه‌ی سایش بیشتر به معنای پارکت لمینتی گران‌تر است.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر برای انتخاب پارکت لمینتی مقاوم دارید می‌توانید از طریق نظرات همین پست یا فرم تماس با ما و یا شماره تلفن 02174475000 به‌طور رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید و از آن‌ها مشاوره بگیرید.

چرا پارکت AC5 نخریم؟

ممکن است از خودتان بپرسید چرا روی پارکت‌هایی با درجه‌ی بالاتر یعنی AC5 برای پوشش کف خانه‌ام سرمایه‌گذاری نکنم؟ خب اولین ایراد نصب پارکت لمینت AC5 در منازل، فشردگی بالای آن‌ها است که در قسمت لایه‌ی پوششی خود دارند. این فشردگی باعث به وجود آمدن بافتی زمخت و خشن در سطح آن‌ها می‌شود تا آن‌ها را برای استفاده در مناطق پرتردد آماده کند. همچنین ممکن است این لایه‌ی زمخت حس چندان خوشایندی را در زیر پاهای شما ایجاد نکند.

استاندارد تردد پارکت لمینت AC5

دلیل دیگر رد این پرسش هزینه‌ی بالایی است که برای خرید تایل‌های مورداستفاده در مراکز تجاری متقبّل شده‌اید؛ در‌صورتی‌که می‌توانستید مقدار زیادی از بودجه‌تان را در جیب خود نگه دارید و پارکت راحت‌تر و منطقی‌تر را بخرید.

علاوه‌بر‌این در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های ایرانی ادعا می‌کنند که پارکت لمینت‌هایی با استاندارد AC5 تولید کرده‌اند؛ امّا در عمل با سنجش میزان استاندارد آن‌ها در‌می‌یابیم که این محصولات حتی با استانداردهای AC4 و چه‌بسا AC3 اروپایی برابری نمی‌کنند و AC5 واقعی نیستند.

بنابراین با ممنوع شدن واردات پارکت لمینت در ایران می‌توان گفت که در‌حال‌حاضر عملاً محصولی با استاندارد AC5 واقعی در بازار داخلی وجود ندارد و حتّی اگر واردات این محصول آزاد هم بود چنین محصولی با نرخ بالای دلار امروز، قیمتی نجومی داشت که به‌هیچ‌عنوان برای مصارف خانگی به‌صرفه نیست. 

پارکت AC5 بیشتر برای مراکز تجاری با میزان تردد بالا ساخته می‌شود؛ بنابراین برای مصارف خانگی گزینه‌ی مناسبی به‌حساب نمی‌آید.

جمع‌بندی

درمجموع وقتی برای خرید پارکت لمینتی با مصارف شخصی و خانگی وارد مرحله‌ی تصمیم‌گیری می‌شوید، به خاطر بسپارید که پارکت لمینت‌های AC2، AC1 و AC3 ازنظر مقاومت گزینه‌های قابل اتکایی به‌حساب نمی‌آیند. همچنین پارکت AC4 بالاترین سطح و بهترین گزینه‌ها را برای پوشش منازل به همراه دارد و پارکت AC5 نیز مختص مراکز تجاری و فروشگاه‌های بزرگ است.

معمار هستید؟ در زمینه دکوراسیون داخلی فعالیت می‌کنید؟ یا شاید فروشنده هستید؟ اگر نیاز به مطالب تخصصی‌تری دارید ایمیل خود را برای ما بفرستید تا مطالب بیشتری را درباره متریال‌شناسی پارکت لمینت و محصولات مشابه به شما ارسال کنیم. 

نوشته شده توسط

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • طبق مطالعه ای که من داشتم اروپاییا هم مغزی mdf میزنن هم hdf . منتها از mdf برای جاهای کم تردد و از hdf برای جاهای به شدت شلوغ استفاده میکنن ولی ما این دو تا جای هم قالب میکنیم

    پاسخ
    • درودگران
      17 آذر 1399 1:45 ب.ظ

      حقیقت اینه که استانداردهای تولیدی اروپایی و ایرانی متفاوت هستن و امکان تولید براساس نیازهای خاص مشتریان وجود داره. اما ما به عنوان یه تولیدکننده در ایران سعی میکنیم بهترین کیفیت که همون HDF هست رو در اختیار مشتری بذاریم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.