رازهای چیدمان آشپزخانه

از چیدمان آشپزخانه کوچک قدیمی گرفته تا چیدمان آشپزخانه ساده مدرن همگی اصولی دارند که بر پایه عمر بیشتر وسایل شما و راحتی کار در آشپزخانه تنظیم شده است.

آیا شما به جمله‌ی: آشپزخانه قلب خانه است، اعتقاد دارید؟

بدون خوردن یک وعده‌ی اصولی و سالم قادر به انجام هیچکدام از کارهای روزمره خود نیستیم. حتی بلند کردن یک لیوان آب هم برایمان کاری غیرممکن است. پس بیشتر زمان روزانه خود را در آشپزخانه سپری می‌کنیم.

گاهی وقت‌ها آنقدر در آشپزخانه مشغولیم که تکالیف، کارها و تلفن‌های مهم خود را هنگام آشپزی در انجام می‌دهیم.

خیلی‌ها بر این عقیده‌اند که همه‌چیز از آشپزخانه شروع می‌شود. یعنی طراحی درست در آشپزخانه بر تمام قسمت‌های خانه تاثیر می‌گذارد و همچنین اشتباهات چیدمان آشپزخانه هم بر کل خانه اثرگذار است.

چیدمان آشپزخانه شیک اصول و رازهایی دارد که شاید به چشم ما نیاید اما بر فضای آشپزخانه تاثیر زیادی می‌گذارد، این مقاله راه صحیح چیدمان آشپزخانه ساده و مدرن را به شما نشان می‌دهد.

 

چیدمان آشپزخانه مدرن

شکل آشپزخانه

قبل از انجام هر اقدامی بهتر است که نوع آشپزخانه خود را مشخص کنید تا از چیدمان مخصوص به همان شکل آشپزخانه بهره ببرید.

 

آشپزخانه خطی

ارزان‌ترین و جمع‌و‌جورترین چینش آشپزخانه، خطی یا تک‌دیواره است که تمام اجزای آشپزخانه در یک خط قرار دارند.

آشپزخانه خطی

آشپزخانه L شکل

این نوع چینش آشپزخانه که فضای زیادی را اشغال نمی‌کند به شکل حرف ال انگلیسی است و به دو‌دیواره هم شهرت دارد.

 

آشپزخانه U شکل

در این نوع آشپزخانه فضای پیشخوان زیاد است که به سه‌دیواره هم شهرت دارد و قسمتی از چیدمان آشپزخانه روبروی همدیگر قرار می‌گیرد.

آشپزخونه مدرن

آشپزخانه G شکل

این چیدمان مانند ال شکل است اما تفاوت آن این است که کانتر به عنوان ضلع چهارم درنظر گرفته می‌شود.

 

آشپزخانه جزیره‌ای

این چیدمان مناسب آشپزخانه‌های بزرگ است. استفاده از جزیره کابینت فضای بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دکوراسیون مدرن

آشپزخانه راهرومانند

چیدمان آشپزخانه راهرومانند، موازی، دوطرفه و… از دو سمت راه خروج دارد و چیدمان آن موازی است.

 

مثلث طلایی قدرتمند

حالا که شکل آشپزخانه شما مشخص شد نوبت رعایت مثلث طلایی یا مثلث کار است.

مثلث طلایی یک مثلث فرضی در چیدمان آشپزخانه است و به محل جای‌گیری سه بخش اساسی آشپزخانه یعنی سینک، یخچال و اجاق‌گاز گفته می‌شود. البته در بعضی از شکل‌های آشپزخانه امکان این چیدمان آشپزخانه وجود ندارد اما باعث تردد آسان در آشپزخانه و سهولت فعالیت می‌شود.

نکاتی در مثلث طلایی وجود دارد که در هر شکل آشپزخانه‌ای بهتر است که رعایت شود و انجام ندادن آن جزو اشتباهات چیدمان آشپزخانه است:

 

محل استاندارد قرارگیری اجاق‌گاز

اجاق گاز را نزدیک یخچال قرارندهید تا حرارت به آن آسیب وارد نکند. در نصب اجاق گاز حتما دقت کنید که نزدیک به پنجره نباشد تا باد شعله را خاموش نکند و خطر ایجاد نشود.

 

بهترین مکان برای یخچال

اجاق‌گاز، فر و ماکروویو را نزدیک یخچال قرار ندهید و مراقب باشید که در معرض حرارت مستقیم حتی حرارت خورشید قرار نگیرد تا به یخچال فشار نیاید. مناسب‌ترین محل برای قرار دادن یخچال در اصول چیدمان آشپزخانه مکانی دور از رطوبت و سرما است.

طراحی داخلی

نصب سینک در جای درست

اگر شکل آشپزخانه شما خطی است سینک را بین یخچال و اجاق‌گاز قرار بدهید. نصب کردن سینک نزدیک پنجره به کاهش رطوبت و جریان هوا کمک بسیاری می‌کند.

 

کاغذ دیواری و پارکت چه نقشی در تغییر دکوراسیون شما دارند؟

 

 

توصیه‌های چیدمان آشپزخانه

حالا که با اصول چیدمان آشپزخانه آشنا شدیم، 11 توصیه بعد را برای ایده چیدمان آشپزخانه ساده و مدرن بخوانید.

 

1.اول اندازه‌گیری

پایه ای ترین اصلی که در آشپزخانه باید رعایت شود،اندازه گیری همه چیز است. از اندازه پنجره‌ها تا فاصله وسایل مختلف باید اندازه‌گیری شود تا مشکلاتی مثل باز نشدن در یخچال و پنجره و خراب شدن وسایل در اثر مجاورت با گاز و… پیش نیاید.

 

2.جریان هوا و حس خوب

حتما از پنجره‌ها یا تهویه‌ها برای جابه‌جایی هوا استفاده کنید. جریان هوا بر حس آشپزخانه، عمرمفید وسایل و مواد غذایی تاثیر می‌گذارد. علاوه بر اصول چیدمان آشپزخانه، هوای آشپزخانه هم مورد مهمی است که بر همه‌چیز تاثیر می‌گذارد.

آشپزخانه شیک

3.در دسترس و آسان

در چیدمان آشپزخانه، لوازم آشپزی مورد نیاز و وسایل پرکاربرد خود را جایی قرار بدهید که در دسترس باشند با این روش نه تنها آشپزی برای شما آسان می‌شود بلکه نظم بیشتری در چیدمان آشپزخانه شیک شما حاکم می‌شود.

 

4.ظروف شیشه‌ای و شفافیت

به جای ظروف مات که محتویات داخل آن‌ها معلوم نیست در چیدمان آشپزخانه ساده و مدرن خود از ظروف شیشه‌ای بهره ببرید تا دستیابی به وسیله موردنظر آسان شود. اگر تشخیص ادویه‌ها از روی شیشه برای شما ناممکن است از استیکر اسم برای آن‌ها استفاده کنید.

 

5.پریز برق و راحتی

قبل از هر شروع هر اتفاقی در آشپزخانه‌تان چند پریز برق در جاهای کاربردی بکشید. برخی از لوازم برقی شما سیم کوتاهی دارند و استفاده از سه‌راهی در آشپزخانه ممکن است خطرناک باشد پس برای جاهای خالی که مختص کار کردن شماست پریز برق جدا بکشید.

چیدمان آشپزخانه جدید

6.جای خالی و نظم

شما زمان زیادی را در آشپزخانه می‌گذرانید پس طبیعی‌ست که خیلی از کارهای خود را آنجا انجام می‌دهید. مثلا پیش آمده است که صبح‌ها قبل از خروج از خانه و حین خوردن صبحانه تکالیف درسی و تسک‌های کاری خود را همان‌جا مرور کنید پس یک فضای خالی در آشپزخانه برای خودتان و خانواده ایجاد کنید تا با خیال ‌راحت به کارهایتان برسید.

 

7.جنس مناسب و دردسر کمتر

آشپزخانه از همه‌جای خانه زودتر و بیشتر کثیف می‌شود پس از همان ابتدا برای چیدمان آشپزخانه اجناسی را انتخاب کنید که کمتر کثیفی‌ها را مشخص کند. از رنگ کاشی‌ها گرفته تا جنس قالیچه در چیدمان آشپزخانه شیک شما تاثیر دارند.

 

چیدمان آشپزخانه

8.مدل کابینت‌ها و فضای بیشتر

برای داشتن فضای بیشتر از کابینت‌های عمیق استفاده کنید تا هم اجناس موردنظر دردسترس‌تر باشند هم جای کافی برای وسایل داشته باشید و برای دسترسی راحت‌تر به لوازم داخل کابینت‌ها از کشو استفاده کنید تا با کشیدن کشو به بیرون تا انتهای آن معلوم شود.

 

9.رنگ کابینت‌ها و تنوع

ججسور باشید و برای چیدمان آشپزخانه بین رنگ کابینت‌های پایین و بالا تفاوت ایجاد کنید. می‌توانید بین رنگ‌ها هارمونی درست کنید و یا از دو رنگ متفاوت برای کابینت‌ها استفاده کنید. این جسارت جلوه آشپزخانه شما را چند برابر می‌کند.

کابینت رنگارنگ

10.رنگ‌های روشن و آشپزخانه بزرگتر

این توصیه بیشتر به درد چیدمان آشپزخانه‌های مدرن امروزی که فضای کوچکی دارند می‌خورد.

از کابینت‌ها یا کاشی و کفپوش‌های رنگ روشن برای آشپزخانه استفاده کنید. اگر قصد لمینت کردن کف آشپزخانه را دارید از رنگ طوسی استفاده کنید و برای دیوارها از کاشی‌ها با رنگ و طرح روشن استفاده کنید. رنگ‌های روشن آشپزخانه کوچک شما را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

 

برای انتخاب رنگ کفپوش آشپزخانه اینجا کلیک کنید.

 

11.شلوغی و کلافگی

توصیه‌ دیگری که برای چیدمان آشپزخانه کوچک وجود دارد، خلوت کردن آن از وسایل بی‌استفاده یا به کار بردن لوازم چندمنظوره است.

اگر لوازمی دارید که مورد استفاده شما قرار می‌گیرند اما وسایل چندمنظوره هم کار آن‌ها را انجام میدهند، آن‌ها را با یکدیگر جابه‌جا کنید.

 

آشپزخانه امروزی

در نتیجه

از چیدمان آشپزخانه خود شروع کنید تا ببینید روند تغییر راحت‌تر پیش میرود. اما یادتان نرود حتما هرچند وقت یکبار چیدمان را نو کنید تا از انرژی خوب آن لذت ببرید.

 

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.