خرید قرنیز و نکاتی که باید بدانید

قرنیز عضو کوچکی از دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید. این بخش کوچک فضای داخلی ساختمان تاثیر بسیاری بر زیبایی طرحی داخلی می‌گذارد. خرید قرنیز اصولی دارد که رعایت آن کمک می‌کند تا شما بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر از آن دسته آدم‌های ریزبین هستید که جزئیات کوچک برای شما مهم‌اند، این مطلب برای شماست. راهنمای خرید قرنیز به شما کمک می‌کند تا تاثیر قرنیز بر دکوراسیون را جدی بگیرید.

قرنیز چیست؟

ممکن است خیال کنید که قرنیزها فقط مختص پایین دیوارها هستند. اما در معماری گذشته قرنیز در داخل و خارج خانه کاربرد داشته‌. قرنیز (Cornice) یک واژه ایتالیایی به معنای لبه یا طاقچه است. در معماری کلاسیک قرنیزها به لبه‌ی بالایی سرستون‌ها گفته می‌شد. این قرنیز‌های گچی در معماری یونان و روم نشانگر قدرت و ثروت مالکان بودند. وظیفه‌ی این نوع قرنیزها دور نگه داشتن باران از سطح زیری بود.

در معماری ایرانی برای شناخت قرنیز بهتر است ابتدا اِزاره‌ها را بشناسیم. ازاره‌ها انواع مختلفی داشتند: آجر، سنگ، کاشی، گچی، پارچه، ترکیبی. این‌ها تا نیمه‌ی دیوار را می‌پوشاندند تا هم زیبا باشند و هم سالم بمانند. ازاره‌های اغلب یک متری معماری گذشته ،امروزه به‌ندرت در داخل و خارج بناها دیده می‌شوند. نمونه‌های باقی‌مانده ازاره‌ها را به دو شکل می‌توانیم ببینیم. سنگ‌های خوش‌نقش یا ناهمواری که در دیوارهای بیرونی ساختمان‌ها به کار می‌روند. قسمت‌های داخلی فضاها که با دیوارکوب‌های چوبی یا پلاستیکی پوشانده می‌شوند.

ازاره سنگی کاخ گلستان

قرنیز امروزی (baseboard  یا  skirting board) نمونه‌ای مختصر و کوچک‌تر شده از ازاره‌هاست که در پایین‌ترین قسمت دیوار نصب می‌شود. قرنیز نیز جنس‌های مختلفی دارد و مهم‌ترین کاربردش پوشاندن محل اتصال کف به دیوار است.

بیشتر ماها به دیدن خانه‌ها و فضاهای درونی همراه با قرنیز عادت کرده‌ایم. فقط کافی است یک لحظه تصور کنیم که دیوارها بدون قرنیز چگونه‌اند. در خرید قرنیز باید به خاطر داشته باشیم که زیبایی یکی از کاربردهای آن است. کاربردهای دیگر و بسیار مهم قرنیز را می‌توانید در مقاله قرنیز چیست؛ انواع و کاربرد آن به طور کامل بخوانید.

قرنیز عضو کوچکی از دکوراسیون داخلی به حساب می‌آید. این بخش کوچک فضای داخلی ساختمان تاثیر بسیاری بر زیبایی طرحی داخلی می‌گذارد.

انواع قرنیز

قرنیز چوبی:

قرنیزهای چوبی جزو قدیمی‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. این نوع قرنیز در طراحی داخلی ساختمان کابرد داشته. استادان معمار از آن‌ها در فضاهای مدنظر استفاده می‌کردند. این نوع از قرنیزها راحت‌تر تمیز می‌شوند و به همین خاطر امروزه نیز محبوب‌اند.

قرنیز ام دی اف:

قرنیز MDF از بهترین‌ و محبوب‌ترین قرنیزهای چوبی است. در خرید قرنیز ام دی اف باید بدانید که این محصول از فیبر با چگالی متوسط با روکش PVC ضد خش تولید می‌شود. این قرنیز نسبت به دیگر قرنیزها سبک‌تر و تقریباً در مقابل رطوبت مقاوم‌ترند. علاوه بر این قابلیت برش خوردن آسان و اعمال طرح‌های مختلف بر آن‌ها مزیت حساب می‌شوند.

برخلاف اکثر شرکت‌ها، درودگران ابعاد بسیار کوتاه قرنیز، 4سانتی را هم تولید می‌کند. دیگر این که به افراد کلاسیک‌پسندی که دنبال قرنیزهای بلندتر هستند، قابلیت کلیک شدن قرنیزهای درودگران را یادآوری می‌کنیم. اطلاعات و تنوع قرنیزهای درودگران را می‌توانید اینجا ببینید.

قرنیز درودگران

قرنیز سنگی:

دیوارهای گچی مقاومت لازم در برابر رطوبت را ندارند. همین باعث شده که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از قرنیز سنگی استفاده شود. قرنیز سنگی را سنگ پلاک هم می‌گویند. از این نوع قرنیز در معماری گذشته به خصوص در عمارت‌های قجری بسیار بهره برده‌اند. قبلاً سنگ قرنیز به صورت ساده و ساب خورده به کار می‌رفت. الان با استفاده از دستگاه‌های CNC طرح‌های زیبایی روی آن می‌زنند.

قرنیز پلاستیکی:

قرنیز پلاستیکی که نام دیگر آن پلی استایرن است، ضد آب به حساب می‌آید. این نوع از قرنیزها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. قرنیز پلاستیکی درواقع شاخه پروفیل‌هایی است که از چند لایه مواد مختلف پلاستیکی ساخته می‌شود.

قرنیز پی‌ وی سی:

قرنیز PVC از چند لایه‌ی مختلف پلاستیکی تشکیل شده. این نوع از قرنیزها طرحی مشابه چوب‌ها دارند اما آن گرما و انرژی را ارائه نمی‌دهند. البته قرنیز پی وی سی نسبت به قرنیز چوبی در برابر رطوبت بالا مقاوم‌تر است.

قرنیز گرمایشی:

رادیاتور قرنیزی شکل جدیدی از گرمایش داخلی است. در این محصول، قرنیز تغییر شکل نمی‌دهد بلکه همه چیز در پشت آن نصب می‌شود. لوله‌های مسی انتقال آب در لایه‌ی پشتی نصب می‌شوند و گرما را دورتادور فضا منتقل می‌کنند.

قرنیز و دکوراسیون داخلی

موارد موثر در خرید قرنیز

خرید قرنیز را باید براساس چند ویژگی مهم انجام دهید. قرنیز را با توجه به جغرافیا، سبک دکوراسیون و تناسب مواد استفاده شده، بخرید. در ادامه به نقش هر کدام از این عناصر می‌پردازیم.

     1. دکوراسیون و خرید قرنیز

با توجه به سبک دکوراسیون شما که کلاسیک باشد یا مینیمال و مدرن، شما قرنیز خود را انتخاب می‌کنید. رنگ و جنس قرنیز باید با پوشش کف، دیوار، کابینت و درها همخوانی داشته باشد. انتخاب رنگ همسان یا متضاد بسته به سلیقه شما دارد. در این باره می‌توانید از مقاله راهنمای انتخاب رنگ قرنیز کمک بگیرید.

    2. نوع و جنس قرنیز

جنس و کیفیت محصول اهمیت بالایی در خرید قرنیز دارد. مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه شود، مقاومت قرنیز در برابر ضربه است. قدرت استحکام و مقاومت در برابر آب کیفیت قرنیز را نشان می‌دهد.

درودگران ابعاد بسیار کوتاه قرنیز، 4سانتی را هم تولید می‌کند. دیگر این که به افراد کلاسیک‌پسندی که دنبال قرنیزهای بلندتر هستند، قابلیت کلیک شدن قرنیزهای درودگران را یادآوری می‌کنیم.

قرنیز کجاها نصب می‌شود؟

  • قرنیز دیوار

قرنیزهای MDF و PVC با پوشش‌های چوبی کف تناسب دارند. قرنیزهای سنگی در کنار سنگ و سرامیک مناسب‌ترند. در مورد تاکید بر استفاده از قرنیز همراه پارکت لمینت باید با درز انبساط آشنا باشید.

  • قرنیز راه پله

شاید شما از آن‌هایی باشید که موقع خرید قرنیز خانه، دور پله را هم لحاظ می‌کنید. برخی قرنیز پله را هم‌شکل و هم‌رنگ قرنیز پذیرایی می‌خرند. بعضی‌ها هم به عمد قرنیز پله را متفاوت می‌خرند تا بیشتر جلوه کند. می‌شود از کابل‌های نوری همراه این قرنیزها استفاده کرد.

درنهایت…

پس قرنیزها بیشتر از آنچه که نشان می‌دهند، کارایی دارند. همه می‌دانیم که قرنیزها جزو ماندگارترین و به‌صرفه‌ترین اجزای دکوراسیون داخلی به حساب می‌آیند. شما باید برای خرید قرنیز به نکات مهم دیگری چون بودجه، نیاز و سلیقه‌ی خود توجه کنید. در استفاده از قرنیز هیچ محدودیتی وجود دارد، تا می‌توانید جسور و متفاوت باشید.

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.