انواع معماری برای آشپزخانه

از قدیم تا به امروز آشپزخانه‌ ها شکل و شمایل‌های متفاوتی را تجربه کرده‌اند. حضور همیشگی این فضا برای هر خانه‌ای لازم است. اما این حضور نباید مانع تغییر معماری و طراحی داخلی شود. برای همین هم است که آشپزخانه در ظاهر توانسته بیشترین انعطاف را نسبت به دیگر فضاهای داخلی نشان دهد.

در این مطلب سعی می‌کنیم به شما بگوییم که کدام معماری آشپزخانه‌ها مناسب منزل شماست و چطور باید دکوراسیون آن را انتخاب کنید.

وسایل آشپزخانه

چطور به معماری و طراحی آشپزخانه فکر کنم؟

آشپزخانه قدیمی معمولاً دور از دید بود و همه چیز را در خود نگه می‌داشت. آشپزخانه امروزی اما در معرض دید است و اغلب اوقات با قسمت پذیرایی و سالن ترکیب شده است. همین در معرض دید بودن یا نبودن نیز باعث شده تا دکوراسیون آشپزخانه به کلی تغییر کند. موقع بازسازی یا ساخت خانه باید به این فکر کنید که اول از همه چه نوع معماری‌ای را دارید برای کل بنا انتخاب می‌کنید. بعد چه سبک دکوراسیونی مد نظر شماست.

درباره تاثیر دکوراسیون مناسب بر سلامت روان خودتان چه می‌دانید؟ اینجا بخوانید.

طراحی داخلی

1.لیست کردن فضاهای مورد نیاز

این که چه میزان کابینت، سوپری و… می‌خواهید را به صورت دقیق بنویسید. علاوه بر آن وسایل آشپزخانه خود را در نظر بگیرید. به فکر لوستر آشپزخانه ، نورپردازی و چیزهای ریز و درشتش باشید.

این موارد کمک می‌کند که شما بدانید کدام وسایل آشپزخانه قدیمی خود را می‌خواهید در آشپزخانه جدید بیاورید. دیگر این که می‌توانید از تمام فضاهای موجود بهترین استفاده را بکنید.

2.انتخاب بهترین گزینه

طراحی آشپزخانه چیزی است که قرار است تا مدت‌ها بدون تغییر بماند. پس در قدم اول درست انتخاب کنید تا پشیمان نشوید. آشپزخانه جزیره‌ای یا بسته یا… متناسب با روحیه، نیاز و کاربرد شماست.

شما باید انتخاب کنید که کدام یک از این معماری‌ها و طراحی‌ها به کار شما می‌آید. علاوه بر آن جاگیری وسایل آشپزخانه را نیز لحاظ کنید. مثلث یخچال، سینک، اجاق گاز. این ترکیب پرکاربرد باید با یک فاصله مشخصی در کنار هم قرار بگیرد.

اولین انتخاب‌ها در بازسازی منزل و تغییر دکوراسیون کاغذ دیواری و پارکت لمینت هستند. وجه مشترک این دو محصول در سهولت نصب و تنوع بی‌نظیرشان است که هر کسی را بدون نگرانی و دغدغه‌ اضافه راضی به خرید می‌کند.

میز آشپزخانه

3.یک پوشش کف همیشگی

انتخاب پوشش کف آشپزخانه باید طوری باشد که با تمام شرایط شما سازگاری داشته باشد. میزان شست‌وشو، رفت‌وآمد، بریز و بپاش و… . این روزها اکثراً پارکت لمینت را به عنوان پوشش کف آشپزخانه انتخاب می‌کنند. موردی که باعث زیباتر شدن دکوراسیون آشپزخانه شده و علاوه بر آن مزایای قابل قبولی دارد. مقاومت این محصول در برابر آب و نظافت ساده و راحت دو اولویت خریداران به هنگام انتخاب پارکت لمینت است.

در هر حال شما باید موقع انتخاب پوشش کف دقت بسیاری بکنید. چون تغییر کف کار ساده‌ای نیست و نمی‌شود زود به زود این کار را انجام داد.

4.فکر کردن به جزئیات

بعد از انتخاب کلیات آشپزخانه به فکر جزئیاتی مثل رنگ، دکوریجات، تزئینات و… باشید. این موارد هستند که دکوراسیون آشپزخانه شما را کامل می‌کنند. نقش محوری آن‌ها را نادیده نگیرید.

این 4 نکته را می‌توانید به‌راحتی انتخاب کنید و نتیجه آن را ببینید. در ادامه قرار است به انواع معماری آشپزخانه به صورت مختصر می‌پردازیم تا با آن آشنایی داشته باشید.

از این 7 ترفند ساده و سریع برای تغییر دکوراسیون استفاده کنید!

تمام آشپزخانه‌های زیبا

شناخت معماری مختلف آشپزخانه می‌تواند الهام‌بخش شما در انتخاب 4 نکته بالایی باشد.

اپن جزیره

  • آشپزخانه‌های مدرن

این مدل آشپزخانه معمولاً برای خانه‌هایی با معماری و دکوراسیون مدرن به کار می‌رود. سبک و سیاق مختصر و مفید آن‌ها باعث شده که طرفداران بسیاری داشته باشد. کابینت‌های ساده، رنگ‌هایی با طیف یکدست، وسایل آشپزخانه اندک، طراحی بدون برجستگی و زوایای تیز و زیاد از جمله ویژگی‌های آشپزخانه‌های مدرن است.

 

  • آشپزخانه های سنتی

اگر در خانه‌های قدیمی زندگی می‌کنید که امکان نوسازی کامل آن وجود ندارد یا در فضاهای روستایی زندگی می‌کنید. یا حتی انتخاب کرده‌اید که معماری روستایی و سنتی را به خانه خود اضافه کنید، این آشپزخانه مناسب شماست. آشپزخانه‌های سنتی پیچیدگی طراحی‌های مدرن را ندارند. معمولاً بافت‌ها و سطوحی یکسره دارند که کلیت آن را شکل می‌دهند. کاربردی و مستحکم بودن اجزا و سطوح و فضاهای این آشپزخانه جزو اولویت‌هاست.

استفاده از چوب، استفاده از سنگ و کاشی، وسایل کم اما مهم، نورپردازی تک قطبی و… از جمله ویژگی‌های آن است.

لوستر آشپزخانه

این روزها تمامی انتخاب‌های ما حول دو محور اساسی شکل می‌گیرد؛ قیمت و کیفیت. پارکت باکیفیت همان چیزی است که یک خانواده ایرانی به دنبال آن می‌گردد. محصولی که علاوه بر مناسب بودن قیمت، کیفیت بالایی داشته باشد. یک پارکت باکیفیت می‌تواند پاسخگوی نیازهای مختلف خانواده باشد. یکی از مهم‌ترین نیازها هم قطعاً بازی و سرگرمی است. چیزی که کوچک و بزرگ نمی‌شناسد.

  • آشپزخانه‌های آزاد

آشپزخانه‌های آزاد معمولاً در ترکیب با دیگر فضاها قرار می‌گیرند. درواقع این سبک آشپزخانه در فضایی در تلفیق شده و یک تصویر یکدست را می‌سازد. در طراحی اغلب این آشپزخانه‌ها از اپن‌‌های شناور یا جزیره‌ای استفاده می‌کنند.

طراحی منزل

به کار بردن قطعات شناور و قابل تغییر در این سبک بسیار رواج دارد. چون امکان تغییر و جابه‌جایی و استفاده چندکاره از فضاها را ممکن می‌کنند.

  • آشپزخانه‌های مستقل

این نوع از آشپزخانه به صورت یک فضای کاملاً مستقل از خانه درمی‌آید. در معماری این نوع اغلب از دیوارهای کامل یا دیواری با تک پنجره یا اپن‌هایی یکسره و وسیع با قابلیت پوشانده شدن، استفاده می‌شود.

این فضا امکان راحتی بسیار، عدم انتشار بوی خوراکی‌ها و خلوت کردن را فراهم می‌آورد.

بازسازی منزل

در هر صورت انتخاب نوع معماری آشپزخانه رابطه نزدیکی با نوع شخصیت شما، سبک زندگی و دکوراسیون مورد علاقه‌تان دارد. هیچ کدام از این موارد دست‌وپای شما را برای ترکیب و نوآوری نمی‌بندند. علاوه بر آن شما می‌توانید کاربری جدید یا امکانات مختلف تازه‌ای را به هر کدام از این فضاها بیفزایید. این دیگر به خلاقیت و جسارت شما بازمی‌گردد.

جمع بندی

خاطرتان باشد که برای داشتن یک آشپزخانه بهتر شما باید به تناسب معماری و طراحی، دکوراسیون و وسایل، شرایط زندگی و دیگر موارد دقت کنید. چیزی مثل جغرافیا یا اقلیم و چیزی مثل سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی در انتخاب‌های شما دارند.

مثلاً افرادی که زیاد اهل مهمانی دادن‌ها هستند یا کسانی که در خانه کودک دارند، طبیعتاً باید شرایط زیستی خودشان را در هر انتخابی لحاظ کنند.

از آن طرف سرد بودن یا گرم بودن اقلیم زندگی، شرجی و رطوبت و دیگر موارد می‌تواند به طور مستقیم بر آشپزخانه شما تاثیر بگذارند. شما باید با سنجیدن تمام این موارد بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در مطالب آینده به طور مفصل درباره چیدمان آشپزخانه حرف می‌زنیم و به تکنیک‌های خاص چیدمان دکوراسیون آشپزخانه می‌پردازیم.

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.