آیا نور خورشید رنگ پارکت لمینت را می‌برد؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که خیلی از خریداران مد نظر دارند، رنگ‌پریدگی اجناس در گذر زمان است. در مورد رنگ پارکت لمینت نیز همیشه چنین دغدغه‌ای وجود دارد. نور خورشید تاثیرگذارترین عنصر در مورد پوشش‌های کف به حساب می‌آید. تاثیر نور خورشید بر رنگ پارکت لمینت مستقیماً با کیفیت آن مرتبط است. پس به هنگام خرید به علامت‌های درج شده روی جعبه محصول توجه کنید.

ثبات رنگ

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ موجود در یک بافت شود. این تغییر در پیوندهای شیمیایی رنگدانه‌ها باعث سفیدی یا رنگ‌پریدگی می‌شوند. بیشترین شکایت‌ خریداران نیز مربوط به پریدن رنگ اجناس خریداری شده است. شکایت‌هایی که باعث شدند تا آزمایش‌ها و آزمون‌هایی برای سنجش پایداری رنگ به وجود بیایند. این آزمایش‌ها برای طیف‌های مختلف مواد ایجاد شده‌اند. از رنگ‌های مورد استفاده در نقاشی تا رنگ‌های به کار رفته در پوشاک و دیگر مواد.

پایداری رنگ بر ثبات رنگدانه‌های به کار رفته در یک مواد دلالت دارد. این که یک جنس تا چه حدی می‌تواند رنگ خود را در برابر تابش نور خورشید حفظ کند. در چنین کیفیتی خیلی از موارد دخیل هستند، مثل نحوه و مکان مورد استفاده، شرایط تولید، کیفیت مواد و… .

پارکت لمینت درودگران

اهمیت ثبات رنگ

اشعه ماورا بنفش خورشید بر هر نوع موادی از پارچه تا فلز و چوب و… اثر می‌گذارد. رنگ عنصری به‌شدت تاثیرگذار در انتخاب پوشش‌های کف همچون پارکت لمینت است. هر تغییری در عنصر رنگ می‌تواند باعث دلزدگی خریدار شود. زیرا سرمایه‌گذاری مشتری بیش از هر چیزی بر رنگ است. رنگ نیز مستقیماً با کیفیت مواد تولیدی در ارتباط است.

به همین منظور استاندارهای خاصی برای تولید پوشش‌های کف، از جمله پارکت لمینت در نظر گرفته شده. این استاندارها با آزمایش کردن مقاومت رنگ در برابر تابش نور خورشید، میزان مقاومت مواد را مشخص می‌کنند. میزان مقاومت محصول به مواد تولیدی به کار رفته و کاربرد محصول برمی‌گردد.

آزمایش‌ها و استانداردها

برخی از سازمان‌های بین‌المللی استانداردهایی برای رتبه‌بندی تاثیر نور خورشید بر مواد منتشر کرده‌اند. این آزمایش‌ها با قرار دادن مواد در معرض نور مصنوعی (لامپ زنون) انجام می‌شوند. جدول‌هایی که آماده می‌شوند، شرایط جغرافیایی و کاربری محصولات نیز لحاظ می‌شود.

سه آزمایش رایج برای ثبات رنگ عبارتند از:

  • Blue Wool Scale

معیاری برای ثبات رنگ

  • Color fastness

مقاومت در برابر محو شدن رنگ

  • Fugitive pigment

میزان رنگ‌پریدگی رنگ‌

استاندارهای خاصی برای تولید پوشش‌های کف، از جمله پارکت لمینت در نظر گرفته شده. این استاندارها با آزمایش کردن مقاومت رنگ در برابر تابش نور خورشید، میزان مقاومت مواد را مشخص می‌کنند.

ثبات رنگ در انواع پوشش‌های کف

پارکت لمینت

پارکت لمینت بهترین انتخاب برای استفاده در فضاهای داخلی است. میزان مقاومت این محصول در برابر نور خورشید بالاتر از دیگر پوشش‌های کف است. این یعنی رنگ پارکت لمینت بیشترین میزان ثبات را دارد. کلاس 6 از Blue Scale یعنی بالاترین حد ثبات رنگ در پارکت لمینت حتی اگر در معرض نور مستقیم قرار بگیرد.ثبات رنگ در پوشش‌های کفپارکت لمینت

البته در مورد پوشش‌های کف شما معمولاً با موضوع دیگری مثل بازتاب نور مواجه‌ می‌شوید. پارکت لمینت در دو نوع براق و مات تولید می‌شوند. پارکت لمینت‌ مات نور را بازتاب نمی‌دهند و مناسب خانه‌های بزرگ و خلوت‌های دنج هستند. پارکت لمینت درودگران از متریال مرغوب Anti-UV ساخته شده است و با تابش آفتاب رنگ خود را از دست نمی‌دهد. تنوع رنگی پارکت لمینت مات درودگران را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

پارکت لمینت براق نور را به میزان زیادی بازتاب می‌دهند. این نوع از پارکت لمینت مناسب خانه‌های کوچک یا فضاهای مجلل هستند. نکته دیگر این است که در اقلیم‌های سردسیر و کم نور، استفاده از پارکت لمینت براق گزینه‌ مناسب‌تری است.

پارکت چوبی

پارکت‌ چوبی مستقیم از چوب تولید می‌شود به همین دلیل نگهداری‌شان کمی سخت است. مهم‌ترین عنصر در محافظت پارکت چوبی دور نگه داشتن آن از تابش خورشید است. نور خورشید می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی پارکت چوبی شود. دقت کنید که این پوشش کف را در مکان‌های کم نور نصب کنید. علاوه بر این سعی کنید از پرده‌های ضخیم برای کمک به حفظ آن‌ها بهره ببرید.

پی وی سی

کفپوش PVC به خاطر این که یک تولید شیمیایی به حساب می‌آید، به نور خورشید حساس است. این پوشش کف اگر زیر تابش نور خورشید قرار بگیرد، رنگش را از دست می‌دهد. زمان و میزان تابش نور دو عنصر تاثیرگذار بر رنگ پی وی سی است.

پارکت لمینت درودگران از متریال مرغوب Anti-UV ساخته شده است و با تابش آفتاب رنگ خود را از دست نمی‌دهد.
سرامیک

سرامیک پوشش کفی است که مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارد. البته که سرامیک نیز با گذشت زمان و میزان در معرض نور قرار گرفتن، ممکن است کدر شود. مهم‌ترین نکته درباره سرامیک، میزان بازتاب زیاد نور از سطح آن است. این نکته برای خیلی‌ از خریداران آزاردهنده به نظر می‌رسد. به همین دلیل سرامیک‌های مات به انتخاب محبوب این روزهای سرامیک پسندان تبدیل شده است.

سنگ

سنگ‌های طبیعی معمولاً ثبات رنگ بالاتری نسبت به سنگ‌های مصنوعی دارند. اما در هر حال سنگ مقاوم‌ترین محصول در برابر تابش نور خورشید است. اما جغرافیا، شدت و مدت زمان تابش نور خورشید می‌تواند بر درخشش رنگ آن‌ها تاثیر بگذارد.

نمونه جدول استانداردهای متفاوت پارکت لمینت را در زیر می‌بینید:تاثیر نور خورشید بر پارکت

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با یکی از استانداردهای مهم در تولید پارکت لمینت آشنا کنیم. حالا با شناخت مواد مختلف و قابلیت‌های آن‌ها به یک انتخاب درست براساس نیازمان نزدیک می‌شویم. اگر با استاندارهای ثبات رنگ و علایم درج شده مرتبط آشنا باشیم، می‌توانیم بهتر خرید کنیم. تمام موارد فوق را در بررسی‌های خود لحاظ کنید و آن وقت تصمیم بگیرید.

نوشته شده توسط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خیلی ممنونم از مطلب مفیدتون
    واقعا تصمیمم قطعی شد برا خریبد یه پارکت خوب
    حتما از شما خرید میکنم

    پاسخ
  • ما کفپوش پی وی سی داریم که در معرض نور خورشید قرار مییگیره ولی تغییر رنگ نداده

    پاسخ
    • درودگران
      1 تیر 1400 10:43 ق.ظ

      سلام، تغییر رنگ و بافت معمولاً در طولانی مدت صورت میگیره. اگه هر روز زمان زیادی در معرض نور باشه ممکنه بعد از دو سال دیگه به رنگ اولش نباشه و در مراحل اول شما حتی متوجه این تغییر رنگ نشین و کم‌کم که رنگ‌پریده‌تر شد، تازه ببینین که رنگش رفته.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.