آیا پارکت لمینت دوستدار محیط زیست است؟

سال‌های سال است که انسان‌ها با روش‌های مختلفی به محیط زیست اطراف خود صدمه می‌زنند. یکی از این صدمات استفاده از محصولاتی است که دوستدار محیط زیست نبوده و به آن آسیب می‌رساند. چنین محصولاتی می‌تواند حیات بشر و سایر موجودات روی زمین را با خطرات جدی‌ای مواجه کند. بنابراین اهمیت بسیار بالای تولید و استفاده از پوشش کفی که دوستدار محیط زیست باشد، ممکن است این سؤالات را در ذهن شما شکل دهد که:

  • آیا اصلاً کفپوش دوستدار محیط زیست وجود دارد؟
  • آیا پارکت لمینت دوستدار محیط زیست بوده و با آن سازگار است؟
  • کفپوش لمینت دوستدار محیط زیست چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

برای یافتن پاسخ این سؤالات و مطالعه‌ی مطالب بیشتری در این مورد، با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

اِکولوژی یا بوم‌شناسی چیست؟

بوم‌شناسی ترجمه‌ی فارسی واژه‌ی انگلیسی اکولوژی (Ecology) است. واژه‌ی اکولوژی از دو لغت یونانی «Oikos» به معنای زیست‌بوم، خانه، بستر زیست یا محیط زیست و کلمه لوگوس «Logos» به معنی شناخت، علم یا دانش تشکیل شده‌ است؛ بنابراین اکولوژی ازنظر ریشه‌ی لغوی و معنای تحت‌اللفظی کلمات تشکیل‌دهنده‌، به معنی بررسی محیط زیست جانداران است و اصطلاحاً به «اثرات محیط زیست بر موجودات زنده، اثرات موجود زنده بر محیط زیست و روابط متقابل بین موجودات زنده» اطلاق می‌گردد.

پارکت اکولوژیک

بنابراین با توجه به تعریف اکولوژی، محصول سبز و دوستدار محیط زیست محصولی است که آسیبی به محیط زیست وارد نکند و چرخه‌ی اکولوژی یا بوم‌شناسی را مختل نسازد.

یک مثال از اکولوژی

اجازه بدهید با یک مثال ساده قدری بیشتر با مفهوم اکولوژی آشنا شویم. در سالیان اخیر شکارچیان در شهر فریدون‌کنار اقدام به شکار گسترده پرندگان مهاجر کرده‌اند. با کاهش تعداد پرندگان در منطقه، حشرات در شالیزارهای برنج بیشتر می‌شوند؛ درنتیجه کشاورزان از آفت‌کش‌ها به مقدار بیشتری استفاده می‌کنند. درنهایت محصولات آلوده به سموم شیمیایی راهی شهر دیگری مثل تهران می‌شوند و شما آن محصولات را مصرف می‌کنید. به این تأثیر که از شکار و به خطر انداختن یک یا گروهی از حیوانات توسط انسان شروع شده و درنهایت بر انسان و محیط زیست او اثر می‌گذارد اکولوژی می‌گویند.

محصولات سبز یا دوستدار محیط زیست به محصولی گفته می‌شود که اثرات مخرب زیست‌محیطی را کاهش داده و یا به صفر برساند. آیا در زمان خرید پوشش کف منزل خود، به تأثیر آن بر محیط زیست فکر می‌کنید؟

 

آیا پارکت لمینت دوستدار محیط زیست است؟

قطعاً انتخاب و خرید کفپوش دوستدار محیط زیست برای همه‌ی کسانی که دغدغه‌ی استفاده از محصولات سبز و دوستدار محیط زیست را دارند در اولویت قرار دارد. پس اگر شما هم به محیط زیست اطراف خود و حفظ و نگهداری از آن اهمیت می‌دهید بهتر است بدانید برخی از کفپوش‌ها بیشتر از سایرین به محیط زیست آسیب می‌رسانند.

پارکت لمینت در مقایسه با دیگر محصولات (خصوصاً کفپوش پی‌وی‌سی) سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.  

پارکت لمینت سبز دوستدار محیط زیست

در ادامه به دلایل سازگاری پارکت لمینت با محیط زیست اشاره می‌کنیم.

1- چوب، تجدید‌شونده و دوستدار محیط زیست

پارکت لمینت‌ها بیشتر از فیبرهای چوبی و همچنین تکه‌های چوب تشکیل شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید چوب یک منبع تجدید پذیر بوده و جزء مواد قابلِ جایگزین سیاره‌ی ما به‌حساب می‌آید؛ بنابراین استفاده از چوب در کفپوش لمینت، آن را به محصولی قابل بازیافت و تجدید‌شونده تبدیل کرده است.

پارکت سازگار با محیط زیست

اما این همه‌ی ماجرا نیست. پارکت لمینت سطح محکم و آب‌بندی‌شده‌ای دارد که جلوی هرگونه نفوذ گردوخاک به درون آن را می‌گیرد. به همین دلیل پارکت لمینت محصولی کاملاً بهداشتی است و نظافت و نگهداری آن به‌راحتی انجام می‌شود؛ بنابراین برای کسانی که از آلرژی و بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند انتخاب کاملاً مناسبی است.

سال‌هاست در شرکت درودگران تلاش می‌کنیم تا ماشین تخریب محیط زیست را از کار بیندازیم. ما در این شرکت به دنبال تولید محصولاتی هستیم که بتواند حس لطافت چوب را منتقل کند اما به منابع طبیعی هم آسیبی نرساند.

 

2- تولید اکولوژیکِ پارکت لمینتِ دوستدار محیط زیست

کفپوش لمینت به‌صورت اکولوژیک تولید می‌شود و این یعنی بدون اضافه کردن مواد شیمیایی سمی، ترکیبات کلردار (ترکیباتی بسیار سمی و کشنده هستند) و یا فلزات سنگین خطرناک ساخته می‌شود. به لطف تکنیک‌های بسیار پیشرفته‌ی امروزی، کفپوش لمینت بیشترِ مزایای زیستی یک محصول چوبی دوستدار محیط زیست را دارد.

اما تولید پارکت لمینت، فواید دیگری هم دارد. چراکه از این محصول می‌توان برای ساخت فیبرهای چوبی باکیفیت نیز استفاده کرد. کفپوش لمینت از منابع جنگلی و همچنین ضایعات چوبی (از صنایع چوب‌بری و یا سردرختی باغات به دست می‌آید) ساخته شده است که همین امر باعث کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی این محصول شده است.

ضایعات پارکت

از طرفی منشأ استفاده از چوب‌های خامی که برای ساخت این محصول به کار می‌رود توسط مراجع شناخته‌شده‌ای تأیید شده‌اند که همین موضوع نشان می‌دهد پارکت لمینت برای سلامتی انسان و طبیعت ضرری ندارد.

پارکت لمینت بدون اضافه کردن مواد شیمیایی‌ای مثل ترکیبات کلردار و فلزات سنگین خطرناک تولید می‌شود. همچنین با پیشرفت تکنیک‌های تولید، می‌توان گفت کفپوش لمینت بیشترِ مزایای یک پوشش کف دوستدار محیط زیست را دارد.
مزایای دیگر پارکت لمینت را نیز می‌توانید در این مطلب بخوانید.

 

3- نظارت بر پارکت لمینت دوستدار محیط زیست

پارکت لمینت در کارخانه‌های مُدرنی تولید می‌شود که بر روی انتشار گازهای خروجی از این محصول و استانداردهای زیست‌محیطی آن‌ به‌شدت حساس هستند. بسیاری از این صنایع تولیدی، برای سنجش دقیق فاکتورهای استاندارد محصول، چرخه‌ی انرژی و گرمایشی مخصوص به خود را دارند تا محصولی که تولید می‌شود، تمام نشانه‌های مثبت یک پارکت لمینت دوستدار محیط زیست را در خود داشته باشد.

پس از 60 سال سابقه، مهم‌ترین هدف شرکت درودگران، تولید محصولاتی صد درصد سبز و دوستدار محیط زیست است. برای شرکت درودگران تا رسیدن به این هدف راه زیادی باقی نمانده است.

 

4- اهداف زیست‌محیطی

چوبی که برای ساخت پارکت لمینت‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد از جنگل‌های دست کاشت می‌آید نه از جنگل‌های طبیعی. البته در کشور ما به دلیل وجود آب‌و‌هوای گرم و خشک و کمبود پوشش جنگلی، بیشتر تولیدکنندگان پارکت، چوب مورد نیازشان را از کشورهای همسایه (مثل روسیه) که از لحاظ پوشش گیاهی بسیار غنی هستند تأمین می‌کنند.

منابع جنگلی ساخت پارکت

در تولید این محصول فقط از چوب خام استفاده نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات ضایعات چوبی موجود در صنایع چوب‌بری، چوب‌های سردرختی و ضایعات درختان باغی، خریداری شده و در ساخت پارکت لمینت به کار می‌رود. به همین دلیل است که می‌توان گفت پارکت لمینت موریانه نمی‌زند

پارکت لمینت درودگران از اچ‌دی‌اف کمپانی کاستامانوی ترکیه ساخته شده است؛ به همین دلیل بهتر است پوشش جنگلی این کشور را هم بررسی کنیم. جنگل‌های ترکیه حدود 27 درصد از مساحت این کشور را تشکیل داده و از سال 1970 با اعمال سیاست‌های حفاظتی در حال رشد و توسعه هستند. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که ترکیه منابع جنگلی مدیریت‌شده و تجدید پذیری را برای این صنایع در نظر گرفته است.

جنگل بلگراد ترکیه

جنگل بلگراد ترکیه

5- فرمالدهید در پارکت لمینت دوستدار محیط زیست

گاز فرمالدهید ماده‌ای است که به‌صورت طبیعی در چوب و ملامین (سطح پوششی پارکت لمینت نیز از این جنس است) وجود دارد؛ بنابراین پارکت لمینت نیز از این قاعده مستثنا نیست و به میزان مشخصی فرمالدهید دارد.

این موضوع هیچ‌ خطری برای سلامتی نخواهد داشت؛ به دلیل اینکه فرمالدهیدی که در ملامین (لایه‌ی اورلی یا پوششی سطح پارکت لمینت) وجود دارد در زمان تولید و در هنگام فشرده شدن، به‌صورت دائمی درون ساختار ملامینی حبس می‌شود و درنتیجه نمی‌تواند در هوا منتشر شود.

در مورد انتشار گاز فرمالدهید در محصولات چوبی و شرح آن اینجا را بخوانید. افتخار می‌کنیم که پارکت لمینت درودگران با حداقل انتشار فرمالدهید E1 تولید می‌شود.

 

6- بازیافت پارکت لمینت

آیا پارکت لمینت قابل بازیافت است؟ خوشبختانه بله! پارکت لمینت محصولی قابل بازیافت است و به‌راحتی به مواد قابل‌استفاده و دوستدار طبیعت تبدیل می‌شود که برای انسان و حیوانات کاملاً بی‌خطر هستند. احتیاجی نیست که پارکت قدیمی خود را دور بیندازید تا به طبیعت بازگردد؛ چراکه این محصول می‌تواند بازیافت شود و یا حتی به تکه‌های ریزی برای استفاده در صنعت کشاورزی تبدیل گردد.

 بازیافت پارکت لمینت دوستدار محیط زیست

7- آلودگی‌های زیست‌محیطی

پارکت لمینت بدون نیاز به چسب بر روی زمین نصب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید چسب‌ها باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند؛ پس چه‌بهتر که از این مواد شیمیایی در اماکن مسکونی کمتر استفاده کنیم تا به سلامتی خود و محیط زیست آسیب نرسانیم.

همان‌طور که گفتیم هر قطعه از پارکت لمینت و بقایای آن می‌تواند بدون هیچ نگرانی از صدمات وارده به طبیعت، دور ریخته شود؛ اما اگر حجم بیشتری را می‌خواهید دور بیندازید (مثلاً اگر می‌خواهید همه‌ی قطعات کف اتاق را دور بیندازید)، بهتر است آن‌ها را به کارخانه‌ی بازیافت یا ضایعاتی‌ها تحویل دهید.

حرف آخر

همان‌طور که می‌دانید حفظ و نگهداری از محیط زیست به معنی حفظ و نگهداری گونه‌های مختلف جانوری و البته بقای انسان بر روی این کره‌ی خاکی است؛ بنابراین در انتخاب پوشش کف اتاق، باید به میزان سازگاری آن محصول با محیط زیست هم توجه کنیم.

انتخاب کفپوش‌های شیمیایی pvc و محصولاتی که قبل و بعد از استفاده، به محیط زیست اطراف ما آسیب می‌رسانند کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. همان‌طور که در این مقاله به‌طور مفصل شرح دادیم پارکت لمینت نسبت به بسیاری از پوشش‌های کف موجود در بازار سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته و کاملاً قابل بازیافت است.

ما در مجموعه‌ی درودگران با بیش از 60 سال سابقه، هدف اصلی خود را تولید محصولات دوستدار محیط زیست و منطبق بر استانداردهای جهانی (استاندارد E1) تعریف کرده‌ایم و با تکیه بر همین کیفیت بالا و گارانتی منحصربه‌فرد محصولات، توانسته‌ایم بازار فروش پارکت لمینت در ایران را در دست بگیریم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی مشخصات و قیمت محصولات متنوع شرکت درودگران می‌توانید از طریق شماره‌ی 02174475000 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید به‌وسیله‌ی صفحه‌ی خرید پارکت لمینت و صفحات ما در اینستاگرام و تلگرام با محصولات متنوع ما بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.