پارکت لمینت چقدر عمر می‌کند؟

عمر مفید وسایلی که برای خانه می‌خرید، چقدر است؟ این سؤالی است که وقتی در مورد وسایل ارزان‌قیمت پرسیده می‌شود، پاسخ آن چندان اهمیتی ندارد. اما وسایل گران‌تر چطور؟ قطعاً طول عمر وسایل گران‌تر اهمیت بیشتری دارد. مثلاً طول عمر پارکت منزل شما بسیار مهم است. چراکه هزینه‌ای که برای خرید آن می‌کنید و برنامه‌ریزی برای خرید مجدد آن حائز اهمیت است. در این مقاله، ابتدا عمر پارکت لمینت را موردبررسی قرار می‌دهیم و راه‌کارهایی را برای افزایش طول عمر آن ارائه می‌کنیم. در ادامه نیز متوسط عمر پارکت لمینت را با دیگر محصولات مقایسه می‌کنیم. پس با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

چرا عمر پارکت لمینت ؟

کف منزل یا محل کار شما بیشترین فشار را از رفت‌وآمد روزانه متحمل می‌شود. بنابراین هنگامی‌ که یک پوشش کف را انتخاب می‌کنید بهتر است علاوه بر زیبایی، ماندگاری بالایی هم داشته باشد.

امروزه پوشش‌های کف متعددی وجود دارند که هرکدام از مواد مختلفی ساخته می‌شوند. اما اگر به دنبال حس لطافت و وقار چوب هستید و قصد ندارید به‌اندازه‌ی خرید پارکت چوبی برای منزل خود هزینه کنید، خرید پارکت لمینت تصمیم بسیار مناسبی خواهد بود.

عمر کفپوش لمینت

کفپوش لمینت به دلیل مزایای فراوانی که دارد، در سال‌های اخیر توانسته است جایگاه مناسبی را در بازار فروشِ متریالِ دکوراسیون داخلی برای خود دست‌وپا کند. پس به‌عنوان یک محصول پرفروش و زیبا، بررسی متوسط عمر پارکت لمینت که در ادامه به آن می‌پردازیم، اهمیت زیادی دارد.

برای مقایسه‌ی کامل انواع پوشش‌های مختلف کف می‌توانید مقاله‌های تفاوت پارکت، لمینت و کفپوش پی وی سی؛ کدام بهتر است؟ و پارکت لمینت بهتر است یا سرامیک؟ را مطالعه کنید.

 

منظور از حداکثر عمر پارکت لمینت چیست؟

در این مقاله وقتی از حداکثر عمر پارکت لمینت صحبت می‌کنیم، به این معنی نیست که پس ‌از این مدت پارکت لمینت به‌طورکلی از بین می‌رود و دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود. بلکه حداکثر طول عمر به این معنی است که بعد از آن تاریخ، احتمالاً پوشش کف شما مثل روز اول نخواهد بود. شاید هم پارکت شما پس ‌از آن به تعمیر نیاز پیدا کند.

طول عمر مناسب تنها یکی از مزایای پارکت لمینت است. مزایای دیگری آن را می‌توانید اینجا بخوانید.

 

عمر پارکت لمینت چقدر است؟

کاملاً واضح است که نمی‌توان با گفتن یک عدد مشخص، عمر محصولات مختلف را تعیین کرد. مثلاً نمی‌توانیم بگوییم پارکت لمینت شما حتماً و دقیقاً 25 سال عمر می‌کند. چراکه این عدد به عوامل مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم مرتبط است. اما به‌طورکلی متوسط عمر پارکت لمینت (فارغ از اینکه چطور نگهداری شود) بین 15 تا 25 سال است.

متوسط عمر پارکت لمینت

البته بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که در صورت خرید پارکت لمینتی بادوام و همچنین نگهداری مناسب از آن، طول عمر این محصول می‌تواند بیش ‌از ‌این مقدار و حتی مادام‌العمر باشد. همان‌طور که گفتیم عوامل مختلفی در افزایش عمر پارکت لمینت مؤثر هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عمر پارکت لمینت به عوامل مختلفی بستگی دارد. بااین‌وجود می‌توان گفت متوسط عمر این محصول بین 15 تا 25 سال است.

 

عوامل مؤثر در افزایش عمر پارکت لمینت

در یک تقسیم‌بندی کلی، سه عامل مهم در افزایش طول عمر پارکت لمینت مؤثر هستند که در ادامه هرکدام از آن‌ها را عنوان می‌کنیم.

1- کیفیت محصول

کیفیت محصولی که می‌خرید تا حد زیادی عمر آن را هم تعیین می‌کند. پارکت لمینت‌ها هم مثل هر محصول دیگری در کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. هرچه کیفیت محصول بیشتر باشد، طول عمر آن هم بیشتر خواهد بود.

برای محصولات ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر احتمال لایه‌لایه شدن و از بین رفتن پارکت، حتی در کمتر از ده سال هم وجود دارد. بنابراین حتماً در زمان خرید کفپوش لمینت به قیمت و کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

شکستن پارکت ارزان قیمت

همچنین در تشخیص کیفیت پارکت لمینت، سابقه‌ی فروش بِرند مربوطه، گارانتی بودن محصول و تعداد سال‌های گارانتی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بدیهی است که هرچقدر سابقه‌ی برند و گارانتی محصولات بیشتر باشد، احتمالاً محصول دارای کیفیت بهتری هم هست.

شرکت درودگران بیش از 60 سال است که در زمینه‌ی فروش و تولید متریال‌های دکوراسیون داخلی فعالیت مستمر دارد. گارانتی بی‌نظیر محصولات درودگران هم ده ساله است؛ و این یعنی تا ده سال خیال شما را تمام و کمال از بابت خراب شدن محصول راحت می‌کنیم.

 

نقش مقاومت سایشی در طول عمر پارکت

مقاومت سایشی دیگر چیست؟! در مقاله‌ی همه چیز درباره مقاومت سایشی یا استاندار AC، به‌طور کامل راجع به مقاومت سایشی پارکت لمینت صحبت کرده‌ایم. درجات مقاومت سایشی پارکت لمینت از AC1 تا AC5 نام‌گذاری می‌شود. هرچقدر از AC1 به سمت AC5 پیش برویم مقاومت محصول در برابر خط و خش بیشتر می‌شود‌. بنابراین انتخاب AC بالاتر برای مکان‌های پرتردد، طول عمر پارکت را هم افزایش می‌دهد.

عمر پارکت لمینت در مکان‌های شلوغ

همان‌طور که گفته شد انتخاب درست و متناسب مقاومت سایشی پارکت لمینت، طول عمر آن را هم افزایش می‌دهد. مثلاً نمی‌توانید پارکت لمینت AC2 را برای اتاق پذیرایی خود انتخاب کنید و از آن انتظار طول عمر زیادی را داشته باشید.

به‌طورکلی با توجه به کیفیت محصولاتی که در کشورمان تولید و عرضه می‌شود، استاندارد AC4 بهترین و به‌صرفه‌ترین انتخاب برای مصارف خانگی است و می‌تواند عمر پارکت لمینت شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

برای افزایش عمر پارکت لمینت، محصولی را انتخاب کنید که استاندارد سایشی آن، با محیط مورد استفاده همخوانی داشته باشد. فراموش نکنید استاندارد AC5 برای مکان‌های تجاری استفاده می‌شود؛ پس از آن‌ها در محیط‌های مسکونی استفاده نکنید.

 

نقش ضخامت در طول عمر پارکت

ضخامت پارکت لمینت‌ها از 6 تا 14 میلی‌متر (6، 8، 10، 12 و 14 میلی‌متر) متفاوت است. اندازه‌ی ضخامت کفپوش لمینت، تاحدودی قیمت و عمر آن را هم تعیین می‌کند. گونه‌های ضخیم‌تر این محصول ماندگاری بالاتر، نصب راحت‌تر و قیمت بالاتری دارند. بااین‌حال شما برای مصارف خانگی نیازی به خرید کفپوش لمینت بسیار ضخیم نخواهید داشت و انواع نازک‌تر این محصول برای مصارف خانگی مناسب خواهند بود.

ضخامت پارکت لمینت درودگران

پارکت لمینت طوسی درودگران کد 8022

2- نصب اصولی

اگر قدری در مسائل فنی سررشته داشته باشید، راحت‌ترین پوشش کفی که خود شما به‌تنهایی می‌توانید آن را نصب کنید پارکت لمینت خواهد بود. اما این بدان معنی نیست که می‌توانید نکاتِ نصبِ اصولی این پوشش کف را نادیده بگیرید.

گاهی اوقات نصب غیراصولی پارکت لمینت علاوه بر کاهش عمر محصول، می‌تواند گارانتی آن را هم باطل کند. این بدان معنی است که اگر پارکت لمینت به‌صورت اصولی نصب نشود، احتمالاً گارانتی شامل حال آن نخواهد شد. 

بعلاوه همان‌طور که در مقاله‌ی علت صدا دادن پارکت و روش‌های رفع آن عنوان کردیم، نصب غیراصولی پارکت لمینت می‌تواند به صدا دادن آن در هنگام راه رفتن منجر شود.

پیشنهاد می‌شود اگر به روند نصب پارکت لمینت کاملاً تسلط ندارید، برای نصب آن حتماً از نصاب ماهر کمک بگیرید؛ اما اگر می‌خواهید آن را به‌تنهایی نصب کنید دستورالعمل نصب پارکت لمینت که درودگران برای شما آماده کرده را به‌دقت مطالعه و دنبال کنید.

 

3- نگهداری صحیح

وقتی راجع به عوامل مؤثر در افزایش عمر پارکت لمینت صحبت می‌کنیم، نباید نقش نگهداری صحیح از آن را نادیده بگیریم. کفپوش‌های لمینت نیز مانند سایر پوشش‌های کف به مراقبت و نگهداری مستمر نیاز دارند. نگهداری اصولی از پارکت لمینت، خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم. 

 نقش نظافت در افزایش عمر پارکت

بعضی از پاک‌کننده‌های شیمیایی می‌توانند به کفپوش لمینت شما آسیب بزنند. برای پاک کردن لکه‌ها و چربی‌ها از روی سطح پارکت از پاک‌کننده‌هایی مثل صابون و محصولات حاوی کلر و آمونیاک استفاده نکنید.

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، پارکت لمینت به‌راحتی و با استفاده از یک دستمال و یا تِی مرطوب تمیز می‌شود. امّا اگر لکه و چربی زیادی بر روی سطح پارکت وجود نداشته باشد، برای تمیز کردن آن می‌توانید از جاروبرقی هم استفاده کنید.

افزایش عمر پارکت لمینت

پارکت لمینت به‌راحتی خش نمی‌افتد. امّا نظافت آن به‌وسیله‌ی پاک‌کننده‌های زِبر و تمیز نکردن طولانی‌مدت آن می‌تواند طول عمر پارکت لمینت شما را کاهش دهد.

برای افزایش عمر پارکت لمینت، سطح آن را به‌طور مرتب نظافت کنید و از وسایلی که سطح زبری دارند برای تمیز کردن آن استفاده نکنید. راهنمای نظافت و تمیز کردن پارکت لمینت برای شماست.

 

استفاده از فرش یا قالی

پیشگیری بهتر از درمان است! استفاده از فرش یا قالی در مکان‌هایی که دائماً در معرض رفت‌وآمد هستند، می‌تواند تا حد چشمگیری عمر پارکت لمینت شما را افزایش دهد. بنابراین نقشِ نگهداری صحیح از کفپوش لمینت را در افزایش طول عمر این محصول دستِ‌کم نگیرید.

به‌علاوه استفاده از فرش و قالی بر روی پارکت، می‌تواند علاوه بر نقش مراقبتی، زیبایی دکوراسیون داخلی منزل شما را نیز دوچندان کند.

مقایسه طول عمر پارکت لمینت و فرش

رابطه رطوبت و طول عمر لمینت

زمانی که راجع به پارکت لمینت‌ها صحبت می‌کنیم باید رطوبت را دشمن شماره‌ی یک آن‌ها در نظر بگیریم. چراکه بیشتر پارکت لمینت‌ها در تماس با آب آسیب‌پذیر هستند.

اما سؤال اینجاست که اگر آب بر روی پارکت لمینت بریزد، پارکت خراب می‌شود؟ پاسخ این سؤال خیر است. تمامِ کاری که پس از ریختن آب بر روی پارکت لمینت باید انجام دهید این است که آب را با یک دستمال خشک جمع کنید.

به‌عبارت‌دیگر چیزی که باعث کاهش طول عمر پارکت لمینت می‌شود ریختن آب بر روی سطح آن نیست، بلکه باقی ماندن آب بر روی سطح و نفوذ به داخل آن است. فراموش نکنید اگر آب بر روی سطح کفپوش لمینت باقی بماند و به داخل آن نفوذ کند موجب خمیدگی و تاب برداشتن پارکت خواهد شد.

آیا پارکت ضد آب است؟ در این مطلب درباره تفاوت مقاومت در برابر آب و ضد آب بودن پارکت لمینت مفصل برایتان نوشته‌ایم. باید بدانید که پارکت لمینت یک محصول مقاوم در برابر آب است. پس از ریختن آب بر روی کفپوش لمینت نگران نباشید! تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که آب ریخته شده را جمع و سطح پارکت را خشک کنید.

 

مراقبت در برابر اشیاء

همان‌طور که در مقالات مختلف اشاره کردیم پارکت لمینت‌ها توسط پوشش محافظی به نام لایه‌ی اُوِرلِی (overlay) در برابر خط و خش محافظت می‌شود. به همین دلیل پارکت لمینت‌های استاندارد در برابر خط و خش مقاوم هستند.

 بااین‌وجود کشیدن اشیاء سنگین و وسایل نوک تیز بر روی کف می‌تواند روی سطح بعضی از پارکت لمینت‌ها را خط بیندازد و درنتیجه طول عمر پارکت را کاهش دهد. پیشنهاد می‌شود برای اطمینان بیشتر، از محافظ‌های پلاستیکی در زیر پایه‌ی وسایل منزل مثل مبل استفاده کنید.

 عمر پارکت لمینت درودگران

پارکت لمینت بلوط ویکتورین درودگران کد 8024  

مقایسه طول عمر پارکت لمینت با دیگر محصولات

همان‌طور که اشاره کردیم طول عمر پارکت لمینت بسته به نوع محصول و نحوه‌ی نگهداری از آن، بین 15 تا 25 سال است. اما این عدد برای دیگر پوشش‌های کف چقدر است؟ بگذارید به‌صورت خلاصه عمر پوشش‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنیم.

  • طول عمر پارکت چوبی

 در مورد پارکت چوبی باید بگوییم که اگر به‌خوبی از آن مراقبت کنید، بین 40 تا 80 سال عمر می‌کند. درست است که طول عمر پارکت چوبی از پارکت لمینت بیشتر است؛ اما پارکت لمینت‌ها قیمت مناسب‌تر، تعویض و نصب راحت‌تر و نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری دارند.

طول عمر پارکت لمینت چقدر است

علاوه بر این موارد، در پارکت چوبی، درخشش و جلای چوب خالص به‌مرورزمان کاسته می‌شود؛ به‌طوری که این محوشدگی بعد از حدود 25 سال قابل‌مشاهده خواهد بود.  

  • طول عمر کفپوش پی وی سی (PVC)

متوسط طول عمر کفپوش PVC بین 10 تا 20 سال است. همان‌طور که متوجه شده‌اید طول عمر کفپوش پی وی سی نسبت به سایر پوشش‌های کف مثل پارکت لمینت، پارکت چوبی و یا سرامیک کمتر است. بااین‌وجود کفپوش پی وی سی در مکان‌های مرطوب مثل حمام عملکرد بهتری را نسبت به کفپوش‌های چوبی از خود نشان می‌دهد.

  • طول عمر سرامیک

سرامیک در مقایسه با فرش و دیگر محصولات طول عمر بالایی دارد. با مراقبت صحیح از سرامیک، می‌توان انتظار طول عمر بالای 50 سال را از این محصول داشت. بااین‌حال توصیه می‌شود پوشش کف منزل خود را تنها بر اساس زیبایی و کارکرد انتخاب کنید و نه بر اساس طول عمر آن‌.

طول عمر سرامیک

در زمان انتخاب سرامیک دقت کنید که احتمال شکستن تایل‌های سرامیکی وجود دارد. یک قطعه‌ی شکسته یا لب‌پَر شده می‌تواند ظاهر کل کار شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین هنگام خرید سرامیک بهتر است حداقل مقدار 10٪ بیشتر از آنچه در زمان نصب احتیاج دارید تهیه کنید تا اگر قطعه‌ای آسیب دید قطعه‌ی یدکی برای تعویض سرامیک شکسته داشته باشید.  

متوسط طول عمر پارکت چوبی بین 40 تا 80 سال است. این در حالی است که متوسط طول عمر کفپوش PVC بین 10 تا 20 سال و متوسط عمر سرامیک بیش از 50 سال است. بااین‌حال توصیه می‌شود پوشش کف منزل خود را تنها بر اساس زیبایی و کارکرد انتخاب کنید و نه بر اساس طول عمر آن‌ها.

 

به‌طور خلاصه …

عوامل زیادی در افزایش یا کاهش طول عمر پارکت لمینت مؤثر هستند. ما در این مقاله نقش کیفیت محصول، نصب اصولی و نگهداری صحیح از آن را در طول عمر این محصول مورد بررسی قرار دادیم. با در نظر گرفتن همه‌ی این عوامل می‌توان گفت که طول عمر پارکت لمینت بین 15 تا 25 سال است؛ که البته این مقدار، در مقایسه با سایر پوشش‌های کف، زمان مناسب و قابل‌توجهی به شمار می‌رود. نظر شما در این مورد چیست؟
اگر هنوز هم درباره انتخاب پارکت لمینت تردید دارید، «دلیل انتخاب پارکت لمینت» را بخوانید تا بدانید که این محصول چگونه شما را از تمام انتخاب‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند.

نوشته شده توسط

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خیلی مهمه خرجی که آدم میکنه برای چیز درست و با کیفیتی باشه مخصوصا تو این شرایط اقتصادی

    پاسخ
    • درودگران
      20 آبان 1399 3:38 ب.ظ

      سعی ما هم بر اینه که کالای باکیفیت تولید بکنیم که عمر بالایی داشته باشه و برای شما مقرونه به صرفه باشه.

      پاسخ
  • من کلا خصوصیت اخلاقیم اینه که برای چیز با کیفیت و با عمر زیاد خرج میکنم واسه همین پارکت لمینت درودگران رو انتخاب کردم

    پاسخ
    • درودگران
      29 آذر 1399 10:15 ق.ظ

      این لطف شماست خوشحالیم که تونستیم با کیفیت رضایت شما رو به دست بیاریم.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.