طراح دکوراسیون داخلی منزل خودت باش!

شاید شما به صورت اصولی با مقوله‌ی دکوراسیون داخلی آشنا نباشید اما تقریباً می‌دانید که برای خانه‌تان به چه چیزی نیاز دارید که راضی‌تان کند. این که سر سال تصمیم می‌گیرید که رنگ دیوارها را عوض کنید، یعنی دارید دکوراسیون داخلی را عوض می‌کنید. اگر گل و گیاهی به خانه اضافه کنید، وسایل کهنه را از نو استفاده کنید، یک نقاشی به دیوار بزنید، همه به همین موضوع برمی‌گردد.

دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی به نحوه‌ی چیدمان وسایل در درون یک فضا، گفته می‌شود. این چیدمان از یک سری اصول و قواعد خاص پیروی کرده و هدف مشخصی را دنبال می‌کند. این هدف می‌تواند بزرگ‌تر نشان دادن یک خانه یا کوچک‌تر کردن آن باشد. بعضی از این اهداف هم شامل مفاهیم انتزاعی مثل آرامش، هیجان، گستردگی فضا و… می‌شوند.

دکوراسیون مدرن

عوامل تاثیرگذار بر دکوراسیون داخلی

براساس دسته‌بندی‌های متفاوت، از چند اصل موثر بر دکوراسیون داخلی نام برده می‌شود. مثل خط، رنگ، فرم، حجم و بافت. در تقسیم‌بندی‌های دیگر از عواملی چون موارد زیر نام برده می‌شود:

      1. جغرافیا

هر اقلیم و جغرافیایی کمابیش شرایط خاص خود را بر دکوراسیون داخلی اعمال می‌کند. مثلاً شما می‌بینید که در یک شهر یا کشور، نوع خاصی از ظروف مورد استقبال قرار می‌گیرد. همچنین یک اقلیم شرجی، نیازمندی‌های خاص خودش را در اسباب خانه می‌طلبد و یک اقلیم خشک، نیز به همین صورت.

     2. معماری ساختمان

وقتی داریم از دکوراسیون داخلی حرف می‌زنیم، با یک ساختمان روبه‌روییم که قدرت تغییر بسیار زیادی در آن نداریم. ما نمی‌توانیم دیوارهای اصلی را حذف کنیم یا معماری آن را دستکاری کنیم. بلکه قادر هستیم تا چیزهایی را به آن اضافه کنیم. از وسایل خانه گرفته تا چیزهای دکوری.

این محدودیت، در صورتی که درست به کار بسته شود، مزیت هم به حساب می‌آید. اگر آپارتمان شما مدرن است، با استفاده از این مقاله، عناصر دکوراسیون مدرن را به کار بگیرید. اگر خانه‌ی شما قدیمی است، از ویژگی‌های دکوراسیون کلاسیک در آن استفاده کنید و… .

     3. نور

نور چه طبیعی باشد، چه مصنوعی، عنصری بسیار تاثیرگذار است. شدت آن، زاویه‌ی تابش، رنگ و دیگر موارد مرتبط با آن، بر نحوه‌ی نمایش اجزای یک فضا اثر می‌گذارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، هنرمندان مکتب اکسپرسیونیسم چقدر با قابلیت‌ نور و تاثیر متقابل آن بر ذهن بازی کرده‌اند.

هر اقلیم و جغرافیایی کمابیش شرایط خاص خود را بر دکوراسیون داخلی اعمال می‌کند.
    4. رنگ

رنگ‌ها منبع اصلی تغذیه‌ی دکوراسیون داخلی هستند. چه بر دیوارها و چه بر درها، خواه در اسباب باشند یا در جزئیات وسایل و گیاهان آپارتمانی. هر رنگی تاثیر روانی ویژه‌ای بر ما می‌گذارد که استفاده‌ی به‌جا از آن می‌تواند، هدفی خاص را محقق کند.

   5. فرم

فرم‌ها به دو دسته‌ی هندسی و طبیعی تقسیم می‌شوند. وقتی شما از فرم طبیعی چوب‌ها، سنگ‌ها و… استفاده کنید، تاثیر متفاوتی بر فضا و آدم‌ها می‌گذارید. حالا اگر از اشکال هندسی مختلف که هر کدامشان اثر خاصی بر ذهن افراد می‌گذارند، بهره ببرید، اتفاق دیگری می‌افتد.

   6. وسایل

هر وسیله‌ای که به یک مکان اضافه می‌کنید، اثر خود را بر آن می‌گذارد. اگر این وسایل چوبی باشند، قطعی حسی از طبیعت را به همراه دارند. این تاثیر را با حس صنعت و مدرنیته که وسایل الکتریکی، فلزی و پلاستیکی به همراه می‌آورند، مقایسه کنید.

   7. چیدمان

نوع چیدمان شما تاثیر مستقیم بر دکوراسیون داخلی دارد. چیدن فشرده‌ و یکجای وسایل با چیدن جداگانه و دور از هم آن‌ها، دو حس متفاوت را القا می‌کنند. اگر این چیدمان شکل هندسی خاصی را دنبال کند، باز تاثیر متفاوتی بر شما خواهد داشت و… .

سبک بوهمین

سبک‌های طراحی دکوراسیون منزل

دکوراسیون داخلی انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها محدود به یک زمان تاریخی هستند و تعدادی وابسته به یک جغرافیا. تنوع موجود در سبک‌های دکوراسیون داخلی، باعث شده که طیف گسترده‌ای از مردم درگیر آن بشوند. سلیقه‌ها یا عرف‌های رایج براساس همین موارد شکل می‌گیرند.

از محبوب‌ترین این سبک‌ها می‌توانیم به سبک الکتیک، بوهمین، روستایی، مدرن، معاصر و… اشاره کنیم. هر سبکی از دکوراسیون داخلی، طرفداران خود را دارد که البته برخی از آن‌ها را می‌توان با هم ترکیب کرد. حتی می‌توانید ویژگی‌های محبوب خودتان از هر سبک را انتخاب کرده و در کنار هم با حفظ هارمونی، استفاده کنید.

قواعد مهم در دکوراسیون داخلی

همان‌طور که گفتیم در دکوراسیون داخلی ما از یک نظم و چنیش خاص پیروی می‌کنیم. این اصول و قواعد قرار است به صورت کلی یک تاثیر خاص را ایجاد کنند.

  • نقشه درست کنید

با درست کردن این نقشه از ساختمان شما به یک چشم‌انداز کلی می‌رسید. شما می‌توانید براساس این نقشه‌ی دستی یا دیجیتال، انواع و اقسام چینش را امتحان کنید و بسنجید. برای خرید، این تصویرسازی و طرح کلی فضا به شما کمک می‌کند تا به سراغ وسایل مورد نیازتان بروید.

  • اندازه‌ها را بگیرید

ابعاد یک فضا به شما این اجازه را می‌دهد که بتوانید وسایل را در آن بگذارید. اگر شما مطابفتی بین این مقیاس‌ها برقرار نکنید، وقتتان را تلف کرده‌اید. بنابراین طول و عرض اتاق‌ها، پنجره‌ها، درها و… را اندازه بگیرید تا از تهیه‌ی وسایل نامناسب خودداری کنید.

  • سبک زندگی‌ را لحاظ کنید

مهم‌‎ترین بخش همین است. این که شما چه سبکی از زندگی را دنبال می‌کنید یا مد نظر دارید. هر چقدر هم که یک دکوراسیون داخلی ایده‌آل باشد اما شما را راضی نکند، ساختن آن خرج اضافه است. نحوه‌ی زندگی شما به طور مستقیم بر نوع چیدمان تاثیر می‌گذارد.

حضور بچه، حیوان خانگی، گل و گیاه، همه انتخاب‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این که اهل مهمانی دادن باشید یا خلوت کردن، کار کردن در خانه و… دکوراسیون داخلی شما را به طرز متفاوتی شکل می‌دهد.

دکوراسیون صنعتی

از کجا شروع کنیم؟

شما می‌توانید طراحی دکوراسیون داخلی خود را به یک دکوراتور بسپارید که برای این کار باید هزینه‌ کنید.

      1. تعیین بودجه

اولین قدم برای شروع این کار، تعیین بودجه و هزینه‌ای است که شما می‌توانید بکنید. چون این مورد مشخص می‌کند که شما امکان خرید وسایل جدید را دارید یا باید با همان چیزی که دارید، سر کنید.

      2. ایده گرفتن

از مجلات، سایت‌ها، وبلاگ‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف برای کسب اطلاعات و ایده‌های مختلف استفاده کنید. نکات مورد نظرتان را یادداشت کنید تا بعدتر از آنها بهره ببرید.

      3. ساختن Mood Board

موودبورد به معنای ساختن یک دفتر یا یک صفحه مخصوص چیزهای دوست‌داشتنی شماست. شما ممکن است یکجا گلدانی را ببینید که از آن خوشتان بیاید. اگر می‌توانید از آن عکس بردارید و یکجا نگه دارید. مجموعه‌ی این چیزهای کوچک و بزرگ به شما کمک می‌کند تا دکوراسیون خود را به بهترین شکل انتخاب کنید.

     4. کنتراست

حفظ هماهنگی بین اجزا در یک فضا اولویت دارد. حواستان باشد نکات انتخابی شما در دکوراسیون داخلی، تداخلی با همدیگر نداشته باشند، این عناصر باید مکمل همدیگر باشند. وقتی می‌‍‌گویید یک چیزی در ذوق می‌زند، دقیقاً دارید به همین انتخاب اشتباه اشاره می‌کنید.

     5. به‌ترتیب پیش رفتن

در چیدمان دکوراسیون داخلی سعی کنید تا فضاها را یک به یک کامل کنید. درست است که شما دارید کل ساختمان را شکل می‌دهید اما باید قدم به قدم پیش بروید. این یک‌به‌یک جلو رفتن باعث می‌شود تا ذهن از درگیری فضاهای دیگر خالی‌شده و تمرکزش را بر یک مکان بگذارد.

هر چقدر هم که یک دکوراسیون داخلی ایده‌آل باشد اما شما را راضی نکند، ساختن آن خرج اضافه است. نحوه‌ی زندگی شما به طور مستقیم بر نوع چیدمان تاثیر می‌گذارد.
     6. کنار گذاشتن کلیشه‌ها

کلیشه‌های رایج غلط را کنار بگذارید. هیچ حکم قطعی‌ای وجود ندارد. اگر دیدید که واقعاً مورد انتخابی‌تان در راستای حفظ هماهنگی دکوراسیون است، آن را اضافه کنید و نگران چیزی نباشید.

     7. جدی گرفتن جزئیات

جزئیات می‌توانند فضایی کوچک ولی مهم مثل یک جزیره وسط خانه‌ی شما بسازند که چشمگیر باشد. این جزئیات می‌تواند شامل وسایل تزئینی مثل مجسمه‌ها، قاب‌ها، شمع‌ها، گلدان‌ها و حتی قرنیزها بشوند.

     8. استفاده از چرخه رنگ

رنگ‌ها زبانی بدون کلام هستند که به‌راحتی می‌توانند با مخاطبان حرف بزنند. وقتی شما از رنگ مشخصی در دکوراسیون خود استفاده می‌کنید، یک حس خاص را به دیگران انتقال می‌دهید. مثلاً رنگی مثل قرمز مناسب لوگوی مراکز تجاری است و رنگ زرد مناسب لوگوی مراکز آموزشی.

در کل شما باید از 3رنگ از این چرخه‌ی رنگ استفاده کنید. این 3رنگ می‌توانند متضاد باشند مثل قرمز، سفید، آبی یا تم‌هایی از یک رنگ مانند سرمه‌ای، آبی آسمانی، آبی روشن. شما با تکرار این رنگ‌ها در وسایل و اجزای دکوراسیون داخلی خود، فضایی یکدست ایجاد می‌کنید.

در زیر چند پالت رنگی را به شما پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید:

  • بنفش – سیاه – سبز تیره – صورتی مات: مناسب طراحی مدرن و جلوه‌ی خاص و منحصربه‌فرد.
  • سیاه – سفید – سبزآبی – خاکستری: برای انتقال حس آرامش و آسایش مداوم.
  • قرمز آجری- آبی آسمانی- زرد – سرمه‌ای: ارائه‌ی حس نشاط و سرزندگی و شادی و خلوت‌های گرم.
  • بنفش – آبی – نارنجی – خاکستری روشن: انتقال گستردگی در فضا و تداوم و تکرار طرح‌ها.

دکوراسیون کلاسیک

ترفندهای کوچک برای دکوراسیون داخلی

برای تغییر دکوراسیون منزل یا محل کارتان لازم نیست حتماً کارهای بزرگ بکنید. گاهی اوقات فقط کافی است تا چیزهای کوچک یا قدیمی را به کار بگیرید. چیزهایی که شاید فکر کنید اصلاً به چشم نمی‌آیند یا هیچ کارایی‌ای ندارند.

تغییر قرنیز

قرنیزهای کوچک، نقش مهمی در فضای کلی دکوراسیون شما ایفا می‌کنند. می‌توانید رنگ قرنیزهای خود را عوض کنید یا خود قرنیزها را تعویض کرده و نمایی تازه ایجاد کنید.

گل و گیاه

گل‌ها و گیاهان چه به صورت خشک شده چه طبیعی، حس و حالی از طبیعت را با خود به همراه می‌آورند. حتی می‌توانید ذوق به خرج داده و شاخه‌های خشک را به چیدمان منزل اضافه کنید.

نور طبیعی

از هر راهی برای ورود نور طبیعی به داخل خانه، به‌خصوص در آشپزخانه، استفاده کنید. تاثیری که آفتاب با شدت و زوایای مختلف تابشش می‌تواند بر تصاویر بگذارد، غیر قابل انکار است.

آینه

ترجیحاً در هر اتاق یک آینه بگذارید. انعکاس تصاویر و بُعد بخشیدن به فضا، جلوه‌ی متفاوتی ایجاد می‌کند که تماشایی است.

آثار هنری

از آثار هنری اعم از عکس‌، نقاشی و… برای پر کردن فضای خالی دیوارها استفاده کنید و نمایی خیره‌کننده بسازید. دقت کنید که باید پالت رنگی موجود در دکوراسیون خود را با رنگ‌های موجود در آثار هنری ست کنید.

قاب‌ها

از قاب‌ها  چه به صورت خالی، چه به صورت پر استفاده کنید. به صورت تکی برای فضاسازی در بالای شومینه یا مبل‌ها و همراه با عکس‌های خاطره‌ساز برای دیوارهای خالی.

برای تعویض قرنیزهای خود و تماشای تاثیر آن بر دکوراسیون منزلتان می‌توانید از قرنیزهای متنوع درودگران استفاده کنید.

آخرش…

برگردیم سر قدم اول، در این مطلب برای شما توضیح دادیم که چه عواملی بر دکوراسیون داخلی اثر گذار هستند. کدام‌ها وابسته به سازه نیستند و شما می‌توانید تغییرشان دهید و کدام‌ها تغییردادنی نیستند.

براساس موارد مطرح شده، مشخص شد که برای تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار، نیاز به خرج بسیار زیادی ندارید. تغییرات را از چیزهای کوچک شروع کنید تا تاثیرات بزرگ را مشاهده کنید. مهم‌ترین نکته این است که شما بدانید با ساده‌ترین وسایل و داشتن ذوق و سلیقه‌ی زیاد، می‌توانید جلوه خانه‌تان را دگرگون کنید.

نوشته شده توسط

۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • برای دیوارا دیوارکوب واقعا چیز جالبیه خونه رو کلا عوض میکنه. من با این دکوراسیونمو عوض کردم.

    پاسخ
  • اگه بخوایم برای دکوراسیون مدرن پارککت لمینت انتخاب کنیم، پینشهاد شما چیه؟

    پاسخ
  • رو پارکت لمینت داخل مازندران میتونم حساب کنم ؟ خراب نمیشه ؟

    پاسخ
    • درودگران
      29 آذر 1399 10:21 ق.ظ

      بله کاملا میتونین روش حساب کنین فقط دقت داشته باشین که شرایط نصب رو رعایت کنین و از پلاستیک مخصوص زیر فوم‌ها استفاده کنین. تمام این موارد در مقاله نصب ما و بخش سوالات متداول محصول پارکت لمینت اومده. باز هم اگه سوالی داشته باشین میتونین از مشاوره رایگان ما استفاده کنین.

      پاسخ
  • چه باحال من همین الان یه سرچ زدم دیدم مودبورد عجب چیز جالبیه، میرم که درستش کنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.