آپارتمان تراپی از ایده تا درمان

به نظرتان خانه یا آپارتمانی که هر روز در آن زندگی می‌کنید، چقدر بر روحیه‌ شما اثر می‌گذارد؟ بله. درست است، بسیار زیاد. انقدر زیاد که اصطلاحی به نام آپارتمان ‌تراپی برای آن به کار می‌رود. در کل هر فضایی که ما طولانی‌مدت در آن وقت بگذرانیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، تاثیر عجیبی بر ما و روحیاتمان می‌گذارد. به‌خصوص اگر آن فضا یا مکان خانه یا آپارتمان شخصی‌مان باشد.

شما چقدر اهل آپارتمان تراپی هستید؟ در این مطلب 10 راهکار برای یک آپارتمان ‌تراپی و دکوراسیون شاد برایتان آورده‌ایم. از دستشان ندهید!

آپارتمان‌ تراپی چرا و چطور؟

آپارتمان تراپی به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی گفته می‌شود که شما برای داشتن یک آپارتمان شاد، آرامش‌بخش و سازگار با روحیه خودتان انجام می‌دهید. با جست‌وجوی این واژه معمولاً به مطالبی برمی‌خورید که توصیه‌های برای ساختن خانه بهتر به شما می‌دهند.

تمامی پیشنهادات و توصیه‌های حوزه آپارتمان تراپی در راستای ساختن یک فضای ایده‌آل و مناسب برای شما و خانواده‌تان است. قطعاً تا به حال از یک یا چند مطلب مشابه در زمینه آپارتمان تراپی استفاده کرده و تاثیراتش را شاهد بوده‌اید.

در این مقاله نیز ما سعی کرده‌ایم تا تکنیک‌های ساختن یک خانه شاد را برایتان بیاوریم. جایی که بعد از خستگی کار یا در گذر زمان به شما آرامش و حس خوب ببخشد.

  اگر با چرخه رنگ و روانشناسی آن در آپارتمان تراپی و انتخاب پالت رنگی در دکوراسیون آشنایی ندارید، راهنمای کامل انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی را از دست ندهید.

 

آپارتمان

چگونه یک خانه شاد بسازم؟

آپارتمان تراپی و ساختن یک خانه شاد آنقدرها هم کار سختی نیست. نیازی به بودجه‌های کلان هم ندارد. فقط کافی است کمی سلیقه به خرج دهید و نقاط مشخصی را هدف قرار بدهید. اگر تا به حال وارد حوزه آپارتمان تراپی نشده‌اید و تازه می‌خواهید شروع کنید، این چند تکنیک برای ساختن خانه شاد را جدی بگیرید.

دکوراسیون حمام

1.یکی برای حمام، همه برای حمام!

شاید برایتان خنده‌دار باشد که چرا در قدم اول آپارتمان تراپی باید به سراغ حمام برویم. ولی بیایید از این به بعد حمام را بیشتر جدی بگیریم. بیشترین جایی که به شما احساس آرامش و سبکی می‌دهد، حمام است.

در آپارتمان تراپی توصیه می‌شود که برای ساختن یک خانه شاد از حمام شروع کنید. کمی رنگ، کمی اکسسوری و تزئینات و کمی هم زمان به حمام خانه اختصاص دهید. اینطوری نباشد که پنج دقیقه‌ای بروید دوش بگیرید و بیرون بیایید. البته که باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید اما وقت گذراندن در حمام صرفاً به معنای باز گذاشتن آب نیست.

وقتی آپارتمان تراپی را از حمام شروع می‌کنید، یعنی باید آن را با اسانس و عود خوشبو کنید، در آن شمع‌های مختلف قرار دهید، از اکسسوری مناسب فضای مرطوب استفاده کنید. اگر نورگیر هم دارد، حتماً چند گلدان در آن قرار بدهید.

چیدمان اتاق خواب

2.دشمن بی‌نظمی باش!

نکند شما از طرفداران آن قاعده معروف هستید که در بی‌نظمی هم نظمی وجود دارد؟ راستش را بخواهید در آپارتمان تراپی ، بی‌نظمی یعنی بی‌نظمی و تمام. یک خانه شاد با وجود بی‌نظمی‌های کوچک و بزرگ ساخته نمی‌شود.

یکی از اصول مهم آپارتمان تراپی آشنایی با نحوه درست چیدمان است. بهترین اپلیکیشن‌های چیدمان و طراحی داخلی کدام‌اند؟ اینجا بخوانید.

 

اگر خوب نگاه کنید، می‌بینید که یک بی‌نظمی کوچک تصویر کل فضا را خراب می‌کند. بی‌نظمی خواه ناخواه با خودش آشفتگی و کلافگی به همراه می‌آورد. پس قدم دوم برای آپارتمان تراپی را بردارید و خانه شاد خود را بسازید. یکی از ترندهای محبوب این روزها هم ساختن قفسه‌های مختلف و تبدیل فضاهای کوچک به فضاهای قابل استفاده است.

پس همه چیز را مرتب و منظم در جای خود قرار دهید. هر چقدر تصویر مقابل شما مرتب باشد، ذهنتان هم آرام‌تر است.

3.یه عطر برای خانه‌ات بخر!

دیده‌اید برخی از افراد دوست دارند آن‌ها را با بوی یک عطر خاص بشناسند؟ شده یک بو برای شما یادآور خاطرات خوب و قشنگ باشد؟ چه جزو طرفداران بوها و عطرها باشید چه نه، آن‌ها کار خودشان را می‌کنند و بر ذهن شما تاثیر می‌گذارند.

قدم بعدی در آپارتمان تراپی این است که برای خانه‌تان یک عطر یا رایحه همیشگی داشته باشید. این عطر یا رایحه می‌تواند یک اسپری خوشبو کننده، یک اسانس یا یک عود ثابت باشد. چیزی که با روحیات شما سازگار باشد و اگر بویی مشابه آن بشنوید، به یاد خانه بیفتید. یک خانه شاد ، خانه‌ای است که برای خودش شخصیت مستقل داشته باشد.

پس به خانه خود هویت ببخشید و بگذارید همه آن را با یک رایجه دلچسب به یاد بیاورند. رایحه‌ای که برای شما و دیگران یادآور فضای لذت‌بخش خانه است.

گیاهان آپارتمانی

خیلی‌ها فکر می‌کنند که مد نگهداری از گل و گیاه در خانه یکی از مدهایی است که بعد از مدتی از تب و تاب می‌افتد. ولی اینطور نیست. یک اصل در آپارتمان تراپی وجود دارد که به شما می‌گوید، وقتی گیاهی را به خانه می‌آورید، دیگر نمی‌توانید فضا را بدون آن تحمل کنید.

چرا؟ چون یک خانه شاد قطعاً نیاز به وجود گل و گیاه دارد. تماشای رشد گیاهان، تغییراتشان و رنگ برگ‌هایشان برای آدمی، یادآور خاطراتی به قدمت نسل بشر است. هیچ چیزی به اندازه حس حضور طبیعت در خانه حال آدم را جا نمی‌آورد. به خصوص که گیاهان باعث تصفیه هوا شده و سطح اکسیژن موجود در خانه را افزایش می‌دهند.

پس چند گل آپارتمانی مقاوم و همیشه سبز برای حال خودتان و خانواده تهیه کنید.

پالت رنگی دکوراسیون

5.رنگ‌های شاد را بیشتر کن!

برای داشتن یک خانه شاد طبیعتاً باید از رنگ‌های گرم و شاد استفاده کنید. در آپارتمان تراپی به شما توصیه می‌شود که حتی اگر از به کار بردن این رنگ‌ها در مقیاس بزرگ خوشتان نمی‌آید، آن‌ها را در ابعاد کوچک به کار ببرید.

 پرطرفدارترین دکوراسیون تابستانی چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این مطلب بخوانید.

در آپارتمان تراپی بر جزئیات تاکید زیادی می‌شود. چون این موارد گاهی تاثیر خیره‌کننده‌تری نسبت به کلیاتی که همیشه مقابل چشممان هستند، دارند. طیف رنگ‌های سفید، زرد و قرمز را می‌توانید در وسایل کوچک و قابل تغییر استفاده کنید. اینطوری دیگر در طولانی‌مدت دلتان را نمی‌زنند.

چیدمان اتاق

6.وسایل منحصربه‌فرد خودت را با بقیه شریک شو!

یکی از جذاب‌ترین اصول آپارتمان تراپی پیش چشم قرار دادن وسایل عتیقه خود یا یادگاری‌هایی است که خیلی دوستشان دارید. این مسئله علاوه بر این که دکوراسیون خانه شاد شما را کامل می‌کند، باعث می‌شود که حس خوبی داشته باشید.

همچنین با این کار یک گالری ویژه در خانه شاد خود برپا کرده‌اید که به هنگام مهمانی‌ها و دورهمی‌ها می‌تواند همه را سرگرم کند.

کنج دنج

7.خلوت خودتان را برپا کنید!

داشتن یک کنج دنج و خلوت برای تجدید انرژی و زمین گذاشتن خستگی روزانه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در آپارتمان تراپی مطرح می‌شود. شما می‌توانید این کنج را هر کجای خانه که دوست دارید، بر پا کنید.

مهم این است که در آن از وسایلی که دوست دارید، چیزهایی که حال خوبی به شما می‌دهند و رنگ‌های که فضا را در خود می‌گیرند، استفاده کنید. اگر دقت کرده باشد در هر خانه شاد یک کنج دنج وجود دارد.

پس شما هم به فکر ساختن کنج کوچک اما گرم و دلنشین خود باشید.

سبک دکوراسیون

8.بدون بافت هرگز!

بافت‌ها را در آپارتمان تراپی حسابی جدی بگیرید. یکی از بهترین چیزهایی که ما به مرور زمان از دست داده‌ایم، همین لمس بافت‌هاست. اگر دقت کرده باشید حس لامسه ما بسیار تنبل و بی‌استفاده شده است.

خانه شاد جایی است که در آن بافت‌های مختلف علاوه بر تقویت حس لامسه، چشم‌های ما را نیز درگیر کنند. برای همین سعی کنید در آپارتمان تراپی خود از بافت‌های هماهنگ با دکوراسیون اما مختلف در جنس و طرح بهره ببرید.

به‌ویژه اگر کودک در خانه دارید، به فکر بافت‌های طبیعی و متنوع باشید. چوب‌ها، سنگ‌ها، پارچه‌ها و گیاهان ساده‌ترین راه افزودن بافت‌ها به خانه هستند.

کاربرد رنگ سفید

9.سفید، سفید، سفیدترش کن!

قدرت رنگ سفید در آپارتمان تراپی را دست کم نگیرید. ممکن است با خودتان فکر کنید که این رنگ در هر دکوراسیونی وجود دارد و تکراری است. اما رنگ سفید به خاطر خاصیت آرامش‌بخش و حس پاکیزگی طبیعی‌ای که به آدم می‌دهد، مناسب‌ترین رنگ برای یک خانه شاد است.

سعی کنید از رنگ سفید در مقیاس متفاوت بهره ببرید تا تاثیر آن یکنواخت نشود. از دکوریجات و آویزهایی با رنگ‌های سرد و گرم نیز در ترکیب با سفید بهره ببرید تا اثرگذاری آن را متفاوت کند.

نظافت منزل

10.مرتب تمیز کردن را از یاد نبر!

در آپارتمان تراپی نظافت حرف اول را می‌زند. شما بهترین خانه را داشته باشید اما آن را تمیز نگه ندارید، هیچ فایده‌ای ندارد. مهم نیست خانه شما بزرگ باشد یا کوچک، قدیمی باشد یا نوساز و هزاران چیز دیگر. مهم این است که شما برنامه مرتبی برای تمیز کردن آن داشته باشید.

همان‌طور که نظافت شخصی حال ما را خوب می‌کند، نظافت همیشگی خانه نیز، یک خانه شاد برای شما به ارمغان می‌آورد. پیش خودتان حساب کنید که وقتی یک خانه کثیف را تماشا می‌کنید لذت می‌برید و در آن احساس آرامش می‌کنید یا یک خانه تمیز؟

چیدمان منزل

آپارتمان تراپی را به زندگی‌ات بیاور…

ساختن یک خانه شاد دغدغه امروزی همه ماست. جایی که بتوانیم حداقل برای چند ساعت در آن حال خوبی داشته باشیم و مشکلات را از یاد ببریم. پس باید بیش از پیش آپارتمان تراپی و راهکارهای متفاوت آن را پیگیری کنیم.

تغییرات دکوراسیون، عوض کردن جزئیات خانه و دیگر چیزها کار آن‌قدر سختی نیست. کافی است با چند راهکار ساده شروع کنیم تا تاثیرات آن را در زندگی‌مان شاهد باشیم.

نوشته شده توسط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button

برای دریافت اطلاعات دکوراسیون ۲۰۲۱ شماره خود را وارد کنید.